שאלות שאפשר לשאול את הפסיכיאטר / הפסיכולוג שלך.

ברור למה חשוב לבחור את המטפל הנכון, בין אם מדובר בפסיכיאטר או בפסיכולוג. מצד שני, קשה לעשות את זה אם מסתכלים רק בדפי זהב (או באתרי אינטרנט). תעודות או תארים הם דברים חשובים, אבל הם לא בהכרח נותנים את התמונה המלאה ולעומת זאת המלצה ממישהו שאתה מכיר יכולה להיות הרבה יותר יעילה.

למרות שרוב האנשים לא אוהבים לדבר על הטיפול הפסיכיאטרי שלהם ויותר נכונים לדבר על פסיכולוג שעזר להם, עדיין אפשר לקבל מידע מאנשים שאתם מכירים. עוד מישהו שיכול לעזור בהפניה לטיפול הוא רופא המשפחה שלכם. למרות שנדמה שאנחנו האנשים היחידים בארץ עם דיכאון או חרדה או הפרעת קשב וריכוז, מסתבר שיש עוד כמה מאות אלפים כמונו ורופא המשפחה שלכם גם ראה כמה כאלו בחודשים האחרונים.  לכן הכנתי כאן רשימה קצרה של שאלות שאפשר להשתמש בהן אם אתם נמצאים במצב בו אתם רוצים למצוא איש טיפול, בין אם זה פסיכולוג או פסיכיאטר, ואפשר להשתמש ברשימה הזו גם אם מחפשים אנשי טיפול בתחומים אחרים.

אז אילו שאלות כדאי לשאול פסיכיאטר או פסיכולוג?

איפה קיבלת את הרשיון? הרשיון חשוב כי זה אומר שהמטפל שלכם עבר בחינות שהראו שהוא עומד ברמה מינימלית של ידע מקצועי והוא לא החליט לעשות פסיכותרפיה סתם בשבוע שעבר.

מהי ההשכלה המקצועית שלך? יש כל מני אנשים שמעורבים בטיפול מקצועי בתחום בריאות הנפש. בתחום הפסיכותרפיה העניין מורכב יחסית: פסיכיאטרים הם רופאים שעברו הכשרה מיוחדת בפסיכותרפיה, והם היחידים שרשאים לרשום תרופות. פסיכולוגים עברו לרוב הכשרה והם בעלי תואר שני בפסיכולוגיה, והם גם עושים לפעמים טסטים פסיכולוגים שמסייעים באבחון. עובדים סוציאלים קליניים הם עובדים סוציאלים שעברו הכשרה מיוחדת בפסיכותרפיה. ישנם גם סוגים שונים של מטפלים שעברו הכשרות שמאפשרים להם לעשות פסיכותרפיה, אבל כדאי לשאול במה בדיוק מדובר.

מה תחום ההתמחות שלך? רוב המטפלים, פסיכיאטרים או פסיכולוגים טובים במיוחד במספר מוגבל של תחומים. אפשר לשאול במה הם עוסקים בעיקר ביומיום שלהם.

כמה זמן אתה בתחום, וכמה זמן יש לך קליניקה פרטית? זו שאלה מורכבת כיוון שלא כולם יענו עליה, אבל קליניקה פרטית היא דבר שעולה כסף להחזיק, ולכן אדם שלא מצליח בתפקידו כמטפל לא יצליח להחזיק קליניקה לאורך זמן. מצד שני, גם אנשים מוכשרים פעם היו "חדשים" בתחומם.

כמה עולה טיפול? זו שאלה חשובה והתשובה גם היא תלויה בכל מני פרמטרים כמו הוותק והתמחות של המטפל. פסיכיאטרים ופסיכולוגים קליניים בדרך כלל יותר יקרים מעובדים סוציאלים או אנשים אחרים שעוסקים בפסיכותרפיה. בניגוד לתחומים אחרים אין כאן מודל של "אתה מקבל מה שאתה משלם עבורו" ולכן היקר יותר הוא לא תמיד טוב יותר. אבל בהחלט יתכנו הבדלים בטיפול שקשורים באופן ההכשרה של המטפל, במוניטין שלו, במורכבות הבעיה ובביקוש. לרוב, ככל שהבעיה מורכבת יותר, שיש סימפטומים מורכבים יותר או בעוצמה גבוהה יותר אז תידרש גם מעורבות של פסיכיאטר, במיוחד אם הוא מנהל את הטיפול.

האם הטיפול פרטי או דרך קופה? פסיכותרפיה וטיפול פסיכיאטרי יכולים להיות יקרים. לפעמים אפשר לקבל טיפול בהשתתפות קופת החולים, אולם מטפלים רבים בוחרים לא להצטרף להסדר עם הקופה כיוון שהיא מערימה עליהם תנאים ומגבלות אשר לפעמים יכולות להגביל את הטיפול. שאלה מתאימה כאן עבור מטפלים שאינם פסיכיאטרים היא האם אתה עובד/ת עם פסיכיאטר שמטפל בצד התרופתי במידה ויש צורך?

האם יש לך מדיניות ביטולים? חלק מהמטפלים גובים כסף גם עבור פגישות שפספסתם ולא הודעתם על ביטול בזמן. יש בזה הגיון כיוון שהם לא יכניסו מטופל אחר בשעה שמוקצבת עבורכם, במיוחד אם מדובר בטיפול מתמשך ולא חד פעמי. מצד שני אם אתם לא בטוחים שאתם יכולים להגיע באופן מסודר, זהו שיקול חשוב להמשך הטיפול ולבחירת מטפל.
האם יש מנגנון להעברת הודעות דחופות? אני מקווה שהתשובה כאן היא כן. אם אין דרך להעביר הודעות דחופות לפסיכיאטר שלך, אז יש כאן בעיה פוטנציאלית.

אז איך בוחרים?
כנראה שהדרך הטובה ביותר לבחור מטפל היא להקשיב לתחושות הפנימיות שלנו. ישנם הרבה מחקרים שמראים שיעילות טיפול בכלל, וטיפול פסיכיאטרי ופסיכולוגי בפרט קשורה בקשר הדוק לאיכות הקשר וההתאמה שנוצרת עם המטפל המסויים. אם אתם חשים חוסר נוחות עם הפסיכיאטר שלכם או מרגישים חוסר נעימות אחרי כמה פגישות עם הפסיכותרפיסט, דברו על כך עם המטפל שלכם. אם אתם לא מוצאים פתרון טוב לבעיה, תחפשו מטפל אחר. אם הבעיה אצלכם, אתם תגלו את זה בהקדם.


הדרך הטובה ביותר לבחור מטפל היא להקשיב לתחושות הפנימיות שלנו. אבל אפשר לשאול קודם.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

19 תגובות לרשימה ”שאלות שאפשר לשאול את הפסיכיאטר / הפסיכולוג שלך.“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת עידוק:

    אני יודע שלשאול כמה עולה שעת טיפול זה כמו לשאול כמה עולה ליטר, אבל אולי כדאי שתתן פה טווח מחירים, אפילו גס, כדי שיהיה בסיס להשוואה.

  2. מאת בכחוס:

    איך משכנעים אחד מבני המשפחה (מסורתי) ללכת לייעוץ עם פסיכיאטר, זאת השאלה האמיתית. אם אתה מכיר דרכים, דרכם אפשר אולי להגיד לאחד ההורים ללכת להתייעץ עם פסיכיאטר, אני אשמח לשמוע. נסיונות מסוג: כולם עושים את זה היום, אפילו ורדה רזיאל אומרת וכדומה… לא עוזרים. מנסיון שלי, כדור כמו ציפרלקס יכול לעשות נפלאות בתקופות מסויימות. אני סגור על זה בכמעט מאת האחוזים, שגם פסיכיאטר מקצועי יחשוב ככה לגבי הורי. איך עושים את זה?

  3. מאת ירדן לוינסקי:

    @עידוק, כמובן שזה תלוי. אני אתן דוגמא לאוכלוסיה של גוש דן, טיפול פסיכולוגי על ידי פסיכולוג, אוכלוסיה חילונית. המחיר הממוצע לטיפול פסיכולוגי כזה נע בין 350-450 שקלים לפגישה, כאשר מתמחים בפסיכולוגיה יקחו לפעמים פחות, ואילו פסיכולוגים ידועים יקחו לפעמים יותר מ 500.
    טיפול אצל פסיכיאטר פרטי בדרך כלל יעלה יותר למפגשים בגלל שהם לא מפגשים שבועיים (אם זה מפגש שבועי המחיר דומה לפסיכולוג), ובגלל שבין המפגשים הפסיכיאטר צריך להיות זמין להתייעצויות טלפוניות ועוד.

  4. מאת ירדן לוינסקי:

    @בכחוס, אני חושב שראוי לכתוב על כך פוסט שלם….

  5. מאת בכחוס:

    ממתין בסבלנות

  6. מאת פסיכיאטר, ד"ר ירדן לוינסקי | פסיכיאטר טוב מספיק:

    […] אותם בקצרה כאילו הם באים אליכם לראיון עבודה (הנה צרור שאלות שאפשר לשאול פסיכיאטר). אם מרגישים לא נוח עם מה שהם סיפרו או לא נוח לשאול את […]

  7. מאת עידן:

    כשאני שאלתי פסיכולוגית קלינית אם היא מדריכה פסיכולוגים-כדי ללמוד על דרגת הבכירות שלה,היא ממש נעלבה מעצם השאלה וענתה משהו בסגנון זה לא רלוונטי-ומדובר במישהי שכן הדריכה.בסופו של דבר הסתבר שמדובר גם במטפלת גרועה להחריד,חבל שלקח לי שלושה חודשים להסיק את זה סופית.
    ושאלה:מה המשמעות של התואר:" פסיכאטר מומחה",מה הופל פסיכאטר למומחה ומה המשמעות של זה

  8. מאת אסי:

    רק חבל שהכל כבר מובן מאליו

  9. מאת פסיכיאטר | איך לבחור פסיכותרפיסט (בשלושה צעדים נוספים):

    […] שאלות שאפשר לשאול את הפסיכולוג שלך […]

  10. מאת אבי:

    יצא לי להכיר, פסיכותרפיסטית, לא ידועה , לא מנוסה במיוחד, שגבתה תעריף נמוך במיוחד- והיתה יעילה להפליא !!!
    לעומת זאת הכרתי מטפלים פסיכיאטרים ופסיכולוגים שהי יקרים מאוד, מדריכים של מטפלים עם יכולת טיפול מאכזבת מאוד !!!

  11. מאת אבי:

    לדעתי ניתן להשיג טיפול טוב יחסית, במחירים נמוכים בהרבה ממה שדר' לוינסקי כותב למעה.
    בדרך כלל ככול שהמיקום של המטפל רחוק יוותר מתל-אביב, המחיר נמוך יותר.

  12. מאת ירדן לוינסקי:

    @עידן, פסיכיאטר מומחה הוא רופא שסיים בחינת מומחיות בפסיכיאטריה, עמד בדרישות ההתמחות. זאת לעומת פסיכיאטר שלא סיים התמחותו.

    @אבי, בהחלט אפשר למצוא בעלויות מופחתות גם במסגרות פרטיות. לדוגמא אפשר לפנות לרשתות כמו ת.ל.מ שמעסיקים כמה מאות פסיכולוגים ומספקים טיפולים סביב 300 ש"ח גם במרכז הארץ, או לגופים שיש להם הסכמים עם מקומות עבודה ואז מקבלים הנחות. כמו כל דבר, לכל החלטה בבחירת מטפל יש יתרונות וחסרונות.

  13. מאת אנונימית:

    שלום דוקטור שאלה לי אליך אני סובלת מתחושות לא נעימות עייפות לא רגילה כל היןם בא לי לישון ובכל זאת אני עושה הכל אפילו שקשה קשה לי לקבל החלטות אני מרגישה שנעלמתי מעצמי עשיתי את כל הבדיקות האפשריות וזה לא פיזי אני הולכת לטיפול נפשי ועדין אני מרגישה שאני לא חוזרת לעצמי האם אי פעם אחזור לעצמי?

  14. מאת יהודית:

    שלום, רציתי לשאול. בעבר סבלתי מדיכאון אחרי לידה כאשר הייתה לי היכרות תקופה עם חרדה. הפסיכיאטר שלי נתן לי ציפרלקס וריספרדל. בסופו של דבר החליף את הריספרדל ונתן וולבטרין. היו לי מחשבות טורדניות להזיק חלילה לתינוקי כשבמקרה קיצון ממש חשתי את החרדה בצורה עצומה עד כדי שלא בטחתי בעצמי. אני שואלת. מדוע לדעתכם הוא נתן את הריספרדל? הרי זו תרופה אנטי פסיכוטית. זה משהו שכיח המקרים כאלו? זה אומר שהוא ממש דאג?

  15. מאת ירדן לוינסקי:

    @יהודית, לעיתים נותנים את הריספרדל כשהחרדה או המחשבות הטורדניות הן בעצמה מאד גבוהה, כדי להפחיתן.

  16. מאת לידי ברקו:

    אני שותה פלוטין כבר 12 שנה לפני מס שנים העלו לי מינון מ20 ל 40 ולאחרונה יש ירידה במצב רוח ומחשבות אני חזרתי לטיפול פסיכולוגי באופן פרטי שקשה לי מאוד לשלם אבל חייבת התייעצתי עם הרופא משפחה שלי הקודם שנתן לי את הפלוטין ועזר לי המון הייתי חייבת לעזוב בגלל שיצא לפנסייה הרופא שלי היום לא כל כך מכיר אותי אבלהחלטתי להתייעץ בכל זאת והוא לא כל כך יודע מה לעשות חשוב לי לציין שלאחר שיחה עם הרופא הקודם הוא המליץ לדבר עם פסיכיאטר שנקבע לי תור רק ב31 לחודש הרופא הקודםאמר שאולי הפלוטין הפסיק להשפיע וכדאי לנסות ציפרלקס הרופא הנוכחי אומר שזה שטויות

  17. מאת Alen:

    היי אני סובלת מבולימיה ודיכאון לוקחת פלוטין 60 mg ללא הרבה עזרה ,הוסיפה לי לאחרונה ויפקס 75mg וטופומקס 50mg .
    יש לי תופעות לוואי מכונה לתת זמן לתרופה לעבוד השאלה והפחד שלי האם זה בסדר כל החומרים ביחד ?.
    תודה מראש

  18. מאת אנונימי:

    אם אני חושבת שיש לי חשד לסכיזופרניה, אני לא בטוחה אבל אני תואמת לחלק מהתסמינים השליליים מה אני אמורה לעשות?
    שווה ללכת לפסיכיאטר או להניח לזה?

  19. מאת מלי:

    דוקטור שלום רב, אני לוקחת ציפרלט במינון 10 מ"ג בעוד 3 ימים ימלאו שישה שבועות
    אני מרגישה שיפור, אבל לא לגמרי יצאתי מהדכאון , מה דעתך ? אודה לך על מתן תשובה.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.