איך יודעים שהגיע הזמן לפנות לטיפול?

יש המון שיטות טיפול: גם טיפול פסיכיאטרי וגם טיפול פסיכולוגי, פסיכותרפיה, ביופידבק והיפונזה, תרופות ודמיון מודרך ועוד ועוד. כל האנשים, ללא יוצא מהכלל, לא פונים לטיפול כאופציה ראשונה כשמתעוררת אצלם בעיה והם מתמודדים עם קושי כלשהו. הם מנסים להתמודד לבד או בעזרת חברים ומשפחה. במקרים רבים זה מספיק אבל כשלא, איך יודעים שהגיע הזמן לפנות לטיפול?

עוד לפני שדנים בשאלה איזה טיפול מתאים לבעיה שלכם, איך אדם שנקלע למצב שהוא במצוקה יודע שהוא צריך לפנות לקבל עזרה חיצונית? הרי רובנו, כשאנו במצוקה, המסוגלות שלנו למצוא פתרונות דווקא יורדת. המחקרים מראים שככל שפונים מוקדם יותר לקבל עזרה כך אנו נרגיש טוב יותר מוקדם יותר. זה כמובן נשמע הגיוני אבל רובנו מתעכבים בפניה לעזרה – וזה לא חשוב אם זה בנושא בריאות הנפש או בפתרון סוגיה לימודית או בהתגברות על מכשול בעבודה. רובנו חושבים שאנחנו נפתור הכל לבד.

אז אני מצרף כמה סימנים שאולי ירמזו לכם שהגיע הזמן לקבל עזרה חיצונית.  הדבר היפה בסימנים האלו, הוא שאחרי שתקראו אותם תגידו לעצמכם "נו זה ברור, מה החוכמה בזה". התשובה היא שמי שנמצא במצוקה לא תמיד רואה מה שברור לאחרים. אולי פשוט תתנו להם לקרוא.

כל הדברים האחרים שניסיתם לא עובדים

יש מעט מאד אנשים שמרגישים מצוקה רבה לאורך זמן ולא עושים כלום בנידון. אם אתם מדוכדכים במשך תקופה ארוכה, אתם תנסו לשנות את המצב, ללכת למסעדה טובה, לסרט טוב, לעשות פעילות גופנית או לעשות כל דבר שיגרום לכם להרגיש טוב על מנת לשחרר את עצמכם מהמועקה, או מתחושת העייפות או מהעצבות.

אבל לפעמים אנחנו לא מצליחים להתמודד בכוחות עצמנו. הטריקים שאנחנו יודעים שמעודדים אותנו לא עוזרים או הופכים לפחות אפקטיבים ממה שהם היו בעבר. אם ניסיתם את כל השיטות שאתם יודעים – לדבר עם חבר, להתייעץ עם בן משפחה, להתעמל, לאכול עוגות שוקולד מושחתות, קראתם באינטרנט את כל האתרים וקניתם את כל הספרים ועדיין לא הרגשתם שמשהו זז, זה יכול להיות סימן שאתם צריכים לפנות לטיפול.

החיים שלכם כבר לא אותו דבר

כמעט כל האבחנות בספר האבחנות הפסיכיאטריות מכילות קריטריון שמתייחס להשפעה של בעיה על החיים. כדי להקרא הפרעה, על הבעיה לגרום להפרעה משמעותית בחיי היומיום ובתפקוד, בין אם מדובר בעבודה, בבית, בלימודים או בכל מקום אחר. אם יש לכם קצת קשיי ריכוז כי יש דדליין בהגשת פרוייקט באוניברסיטה ובדיוק נולדה לכם תינוקת חמודה ואתם לא ישנים, אבל פרט לכך אתם מתפקדים מצויין, זו לא בדיוק הפרעה. אבל אם אתם באופן עקבי לא מרוכזים בעבודה, בבית ובלימודים בלי קשר לאירועים חיצוניים, אז אולי יש לכם הפרעה אמיתית, כמו בספר. אם זה ממשיך וממשיך, אולי כדאי לכם לפנות לטיפול.

למשפחה שלכם כבר נמאס לשמוע.

רוב האנשים שנמצאים במצוקה נעזרים בחברים קרובים או במשפחה שלהם כשהם מתמודדים עם משהו משמעותי או לא צפוי. אנחנו מתייעצים, מדברים, משתפים, מבקשים עזרה וליווי. אבל לא כל החברים יודעים מה לעשות כשאתה סובל מהתקפי חרדה חוזרים או שהחרדה שלך גורמת לעשרות טלפונים לבת הזוג במשך היממה. לפעמים הם מתחילים לסנן שיחות או להתעלם מסמסים לחוצים.

אם הסביבה הקרובה מתחילה לנתק מגע כי היא לא מסוגלת להכיל את המצוקה שלכם, אולי זה סימן שכדאי לכם לפנות למישהו שהמקצוע שלו הוא לעזור למישהו במצוקה כדי שיתנו לכם את הכלים המתאימים להתמודדות. כנראה שזה סימן שהגיע הזמן לפנות לטיפול.

אתם מתחילים להשתמש לרעה במשהו או במישהו.

לכולנו יש דרכים ושיטות שבהן אנחנו מתגברים על מצוקה רגעית. יש כאלו שמתקשרים לחבר קרוב ויש כאלו שאוכלים קופסת האגן-דאז אחרי אירוע מעצבן. אחרים שותים כוסית ויסקי טוב כדי להרגע ויש כאלו שצריכים איזו שאכטה של גראס כדי לסיים שבוע לוחץ במיוחד. אין כל בעיה עם כל הדברים האלו כל עוד הם נעשים בצורה מתונה.

אבל כשאת מוצאת את עצמך מחסלת קופסת גלידה כל ערב, או שאתם ממש אבל ממש חייבים לשתות חצי בקבוק וודקה כדי להצליח להרדם כל לילה, אז זה סימן שיש לכם בעיה שאתם לא מצליחים להתמודד איתה, זאת מלבד העובדה ששימוש לרעה בכל דבר יכול להפוך לבעיה בפני עצמה (השמנת יתר, אלכוהוליזם, התמכרות לחומרים אחרים וכו'). אגב, זה לא חייב להיות חומרים שאנחנו לא שולטים בהם אלא גם התנהגויות. לדוגמא, שיטוט אינסופי בפייסבוק ובאינטרנט במקום לעשות דברים אחרים, או גלישה ממושכת באתרי הימורים כדי להשכיח את הצרות והקשיים של היומיום.  כל אלו סימנים שכדאי לפנות לטיפול.

אנשים אומרים לכם

בדרך כלל כשיש לנו בעיות לוקח לאנשים זמן לשים לב לכך ולהעיר לנו. לפעמים אנחנו לא שמים לב שיש לנו בעיה עד שאחרים מעירים לנו. אבל באיזה שהוא שלב יגיע חבר לעבודה או בן משפחה וישאל אותנו "הכל בסדר איתך? אתה לא נראה כל כך טוב". זה השלב שבו אתם צריכים לעשות משהו נוסף כמו לפנות לטיפול.

אתם מכירים עוד סימנים?

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

תגובות

תגובה אחת לרשימה ”איך יודעים שהגיע הזמן לפנות לטיפול?“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת ארי:

    אז למי פונים?
    מי יכול לטפל במשפחה אשר יש בה אלכוהוליסט ואלימות חוץ מהרווחה?

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.