דיכאון זה לא מסוכן לציבור

כמו כולם, גם אני נחרדתי לשמוע על התרסקות המטוס בהרי האלפים ועל מאה וחמישים הנוסעים שמצאו את מותם בהתרסקות. עוד יותר נחרדתי לשמוע שיתכן ומדובר היה בהתרסקות מכוונת של טייס המשנה. אבל למרות שאף אחד לא יודע את כל העובדות ויתכן שלעולם לא נדע את כל העובדות, עצוב לראות שהדיווחים בעיתונות העולמית קושרים את המעשה הנוראי למחלת הדיכאון שממנה לכאורה סבל הטייס בצורה יותר מדי פשטנית.

ברור לכולנו שיש צורך לעשות הערכה מקצועית של בריאותם הגופנית של טייסים שבידיהם אנו מפקידים את חיינו. הרי טייס יכול לסבול מאפילפסיה ולקבל התקף באמצע הטיסה, או מסוכרת לא מאוזנת ובגלל זה לקבל דיסאוריינטציה. בוודאי שאם הוא במצב נפשי רעוע ולא כשיר להטיס מטוס כדאי שהמנהלים שלו ידעו על כך. אבל מה עם נהגי רכבות? נהגי אוטובוס? ובכלל כדאי שכולם יהיו בריאים. אבל הכרזות לגבי המסוכנות של אנשים שסובלים מדיכאון הן הכרזות מסוכנות לא פחות. אני בטוח שיש טייסים שסבלו מדיכאון שעובדים ועבדו בצורה בטיחותית והטיסו אלפי שעות טיסה את המטוסים שלהם בצורה בטוחה.

הבעיה בקישור שהעיתונות עושה (בצורה שטחית) בין דיכאון לבין מסוכנות לציבור היא שזה יגביר את הסטיגמה של הציבור ואת הבורות הציבורית בנוגע למחלה שמשפיעה על החיים של קרוב לעשרים אחוז מהאוכלוסיה. אנשים שרובם סובלים בשקט ולא מפריעים לאף אחד עכשיו יתוייגו כמסוכנים, למרות שהם לא כאלו בכלל. הנטיה ההתקשורתית לעוט על הפתרון הראשון בצהלה כי יותר קל לנו להתמודד עם הסברים פשוטים, תמיד תוביל לפגיעה בחפים מפשע אחרים. במקרה הזה, הסובלים מדכאון יתויגו שוב. כאילו שהם לא מתייגים את עצמם בלי עזרת התקשורת.

אומר זאת שוב: אנשים שסובלים מדיכאון לא מסוכנים לציבור יותר מכל אדם אחר.

ההסברים להתאבדות תמיד מורכבים.

אין לי מושג אם הוא באמת התאבד ואין לי את הכלים לדעת. אבל כשאנו מנסים להבין מה גורם למישהו להתאבד ולקחת איתו עוד 150 אנשים אחרים, ברור שזה לא רק דיכאון. אדם בדיכאון לא מחפש שימותו איתו עוד כמה מאות בגלל הסבל. מה שחסר לנו כאן זה מידע על האישיות של אותו אדם. מה שחסר בדיווח הפשטני של התקשורת, זו המילה נרקיסיזם. יש רסיסי רמזים על כך שהוא 'הבטיח שיזכרו אותו' ש'הוא ישנה את המערכת'. אז אולי בעצם מדובר במשבר נרקיסיטי של אדם עם חוסר יכולת לחוש אמפטיה לאחרים, ולאחר מכן הוא מעדיף את הדרך שבה יזכרו אותו, בלי לחוש כל חרטה לסבל של המשפחות של ההרוגים.

נשמע פשוט נכון?

העולם סביבנו מלא בנרקיסיזם. רובנו גם מעריכים זאת בצורה זו או אחרת – אנחנו בוחרים את הנרקסיסטים לכנסת ויש לנו כאלו בראשות הממשלה בכל רגע נתון. גם רופאים הם נרקיסיסטים לא קטנים, ועורכי דין ועוד ועוד. הרי אתה צריך רמה מסויימת של חשיבות עצמית וחוסר אמפטיה מינימלית לאחר כדי לסיים לימודי משפטים ולהבטיח ללקוח שתשיג לו פיצויים גדולים כשהוא הלקוח הראשון שלך ואין לך נסיון בכלל. אז גם נרקיסיזם כשלעצמו לא נותן הסבר טוב, כי המנהיגים הדגולים של ההסטוריה היו נרקיסיטים לא קטנים.

המסקנה היא שכשאנו מנסים למצוא הסברים פסיכולוגיים לאירועים חריגים במיוחד, צריך להזהר כי אין לנו מושג מה קרה שם באמת, ולכן ברוב המקרים נתפתה לתת פרשנות שטחית, שתפגע לא רק בבני המשפחות של ההרוגים, אלא גם בעשרות אלפי אנשים אחרים. הדבר היחיד שאנו באמת יודעים הוא שזו טרגדיה נוראה.

יהי זכרם ברוך.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

4 תגובות לרשימה ”דיכאון זה לא מסוכן לציבור“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת נעמה:

    http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/mar/28/i-suffer-from-depression-depressive-andreas-lubitz-mental-health

  2. מאת אחת אחת:

    ובמלים אחרות, כן, אתה מדוכא אם אתה רוצה להרוג את עצמך. אבל אתה דושבג אם אתה רוצה להרוג עוד אנשים יחד אתך

  3. מאת מתבגרת:

    דר ירדן שלום!
    אני בת 17.8 ומתכננת לפנות למרפאה קהילתית, ולבקש פגישה עם פסיכיאטר.
    שאלתי-האם חובה עלי/עליו לידע את הורי? (בנוגע לפניה למרפאה, בנוגע לתוכן הפגישות)
    האם יש מקום כלששהו שאליו אוכל לפנות לעזרה נפשית באנונימיות?
    תודה רבה!

  4. מאת ירדן לוינסקי:

    @מתבגרת, אין חובה בגילך לידע את ההורים. טיפול אמיתי לא יכול להתבצע באנונימיות כי המטפל צריך לדעת מי את…

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.