איך לשמור על שפיות כשלשני בני הזוג יש הפרעת קשב

לחיות בזוגיות זה תמיד דבר מורכב. אבל כשלשני בני הזוג יש הפרעת קשב יש עוד כמה אתגרים. האחריות של המבוגרים למטלות כמו תיעדוף, תכנון וביצוע מטלות משעממות אשר קשות במיוחד לאנשים עם הפרעת קשב, דורשת הערכות מיוחדת.

לא תמיד לזוגות עם הפרעת קשב יש בדיוק את אותו אופי של הפרעת קשב, אחד יכול להיות אימפולסיבי והשני יותר לא מרוכז. במקרים רבים אחד מחפה על השני אבל עושה זאת בצורה לא מתוכננת כך שכולם יוצאים מתוסכלים. אם תוסיפו להם גם ילדים, הבלאגן בכלל חוגג. תחשבו על תזמורת שכל אחד מנגן מנגינה אחרת. אבל זה לא אומר שזה בלתי אפשרי, אלא שצריך להערך בצורה שונה.

תלמדו להכיר את הפרעת הקשב שלכם ושל של בן / בת הזוג

דבר ראשון תלמדו להכיר את הפרעת הקשב שלכם, איך היא מתנהגת? איזה בעיות יש לכם בהתנהלות היומיומית? במה אתם טובים? במה אתם רק 'ככה – ככה'? השלב הראשון הוא להכיר את החוזקות והחולשות שלכם, ואז תוכלו בצורה טובה יותר להתמודד עם המטלות היומיומיות שלכם. אחרי שתכירו את עצמכם, תנסו להחליף ממצאים עם בן/בת הזוג שלכם וללמוד במה הם טובים יותר.

תדברו על הבית וחלקו תפקידים על בסיס חוזקות 

שבו ביחד ותחליטו מה ההגדרה שלכם לבית מתפקד. איך הוא נראה? האם הוא מסודר? מה זה כולל? לכל זוג עם הפרעת קשב תהיה הגדרה שונה וזה בסדר לחלוטין, אבל צריכים להגיע להבנה משותפת מה המטרה המשותפת של הזוג.

מכיוון שלכל אחד מכם יש עוצמות שונות, אתם יכולים לחלק את המטלות לפי הדברים שאתם טובים יותר בהם. יש מישהו עם הפרעת קשב שנוח לו מאד לנהל שיחות עם ספקים או להסיע למקומות. אחרת טובה בארגון החשבונות אבל חלשה בארגון הבית. אם אתם מכירים את החוזקות שלכם, אתם יכולים ליצר חלוקת מטלות על בסיס זה ולרשום בטבלה את הדברים שאתם אמורים לעשות.

חלקו מטלות 

אם יש מטלות ששניכם לא טובים בהן, תנסו למצוא מישהו אחר שיעשה אותן. גרועים בתשלום חשבונות? תעשו הוראות קבע. אתם גרועים בלסדר את הבית? תביאו עוזרת. הארון שלכם לא מסודר? יותר זול לשכור את הבת של השכנה מלמטה מאשר לבזבז על זה שעות עבודה שלא יביאו בסופו של דבר לתוצאות. אולי אם תשבו ביחד לקבל כביסה הכביסה אשכרה תהיה מקופלת? אם אחד שוטף את הכלים והשני מיבש אותם, אולי הכיור יהיה נקי?

תטפלו בעצמכם

אם אתם לא מטפלים בעצמכם איך אתם מצפים שתוכלו לטפל בענייני הבית או במשפחה? הדבר הראשון שמישהו שצריך לטפל באנשים אחרים צריך לעשות זה לדאוג לעצמו. זה כולל דברים בסיסיים כמו לאכול בצורה מסודרת, לעשות פעילות גופנית סדירה ואפילו לצאת לחופשות מדי פעם. כי כשאתם עושים כל כך הרבה לאורך כל כך הרבה זמן, אתם נשחקים לאט לאט והופכים מתוסכלים. הפסקות חשובות לכל אחד ובמיוחד למי שיש לו הפרעת קשב.

תעשו סדר בתוכניות

אחד הקשיים של אנשים עם הפרעת קשב הוא תכנון, בגלל הליקוי בתפקודים הניהוליים. אבל בניהול משק בית צריך כל הזמן לתכנן. אחת הדרכים להתגבר על הקושי הוא להכניס את התכנון לשגרה. תקבעו יום בשבוע שבו אתם מתכננים ורושמים את התוכניות לשבוע הקרוב, כך שזה יהפוך להרגל שבו אתם לא צריכים לחשוב אלא רק לבצע. תרשמו את הדברים ביומן ושימו התראות בטלפון שלכם כדי שתבדקו לאורך היום מה כתוב ביומן.

קחו את הדברים בקלות

אל תהפכו כל מטלה לדבר הכי חשוב שיש בעולם. אם בעלך לא מוריד את כיסוי האסלה או שאשתך לא סוגרת את הארון, לא בטוח שזה דבר מספיק חשוב שאתם תתעסקו בו. אם בן הזוג שלכם נתקע על משימה ושוכח את עצמו, תודיעו להם ששמתם שעון מעורר כדי שיגיעו בזמן לארוחת ערב, ותאמרו להם לפני שאתם תבקשו מהם להגיע בזמן כך שהם לא יתרגזו. תנו גם קצת פידבק חיובי לבן הזוג שלכם על הדברים שהם כן מצליחים לעשות.

אנשים עם הפרעת קשב מתקשים פעמים רבות להחזיק משק בית יציב בגלל שהתכונות שדרושות להחזיק משק בית כזה הן בדיוק התכונות שקשה להם איתן. אבל בעזרת תשומת הלב (!) המתאימה והכלים המתאימים יש סיכוי טוב שזה ישתפר ובהרבה.

יש לכם גם טיפים לזוגיות עם הפרעת קשב? זה המקום.

 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

תגובה אחת לרשימה ”איך לשמור על שפיות כשלשני בני הזוג יש הפרעת קשב“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת ח ל י:

    מ צ ו י י ן, תודה, אשמור לפעם הבאה 🙂

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.