איך לבוא לפגישה עם הפסיכיאטר

פגישות מסודרות עם פסיכיאטר הן מרכיב חשוב בשמירה על בריאות נפשית, במיוחד כשמדובר במצבים מתמשכים יותר כמו הפרעה ביפולרית, סכיזופרניה או דיכאון עמיד.

לכל אחד יש צרכים שונים ותדירות המפגשים עם הפסיכיאטרית או הפסיכולוגית שלכם תשתנה בהתאם למצבכם הנפשי, בין אם מדובר בפגישות שבועיות לפסיכותרפיה, או במעקב עם הפסיכיאטר פעם בחודש או פעם בחצי שנה. אם אתם בתהליך של התאמת טיפול תרופתי הפגישות עם הפסיכיאטר יהיו תכופות יותר, ואם אתם רק באים למעקב ומצבכם יציב, יכול להיות שלא ראיתם את הפסיכיאטר כבר חצי שנה.

הנה כמה עצות כדי שהמפגש עם הפסיכיאטר יהיה יותר אפקטיבי.

תעברו על הרישומים שלכם

אם אתם לא מתעדים את המצב הנפשי שלכם בין הפגישות, אז כדאי לכם לעשות את זה. הסיבה היא שכולנו בני אדם ואנשים לא מסוגלים לזכור באמת איך הם הרגישו לפני שבועיים או לפני חודשיים. לרוב אנחנו זוכרים איך הרגשנו בשבוע האחרון וזה משפיע על התיאור שלנו של איך הרגשנו בעבר. אם השבוע הרגשנו טוב יותר, זה ישפיע על איך נתאר איך הרגשנו גם לפני חודש. בין אם אתם משתמשים באפליקצייה, בטלפון שלכם או בפנקס, כדאי להקדיש כמה דקות כדי לבדוק את התיעוד הקודם שלכם כדי שתדעו בדיוק איך הרגשתם מאז הפגישה הקודמת. האם אתם באפיזודה דכאונית עכשיו? מה התדירות של התקפי החרדה שלכם? אם תוכלו לתאר טוב יותר מה שעברתם, אפשר יהיה לקבל הנחיות איך להתמודד בהמשך.

מה מצבכם הגופני?

חלק מהאנשים שסובלים מבעיה נפשית מתמודדים גם עם בעיה גופנית. לדוגמא, אנשים רבים שמתמודדים עם דיכאון מתמודדים גם עם מחלה גופנית כרונית כמו כאב כרוני או סכרת. מחלות גופניות יכולות להשפיע על מצב נפשי, חלק מהתרופות יכולות להשפיע על מצב נפשי ואם חל שינוי במצב הגופני כדאי שהפסיכיאטר ידע על כך, כדי שתהיה לו תמונה כוללת של מצבכם.

עדכנו את רשימת התרופות שלכם

גם הפסיכיאטר ואפילו הפסיכולוג שלכם צריכים לדעת איזה תרופות אתם לוקחים, ואני לא מתכוון רק לציפרלקס או פרוזאק. אם אתם לוקחים תרופות לתת פעילות של בלוטת התריס, מחלת לב או סתם אנטיביוטיקה, כדאי שהם ידעו מזה. למה? כי כמו שכתבתי בפסקה הקודמת, חלק מהתרופות משפיעות בעצמן על מצב נפשי, ולאחרות יש אינטראקציה עם תרופות פסיכיאטריות שאתם לוקחים ולכן יכולה להיות השפעה על יעילות הטיפול. אפילו סוגי מזון או תוספי מזון יכולים להשפיע על יעילות התרופות.

איך התרופות שלכם משפיעות?

אם אתם ממשיכים לסבול מתסמינים של מאניה, דיכאון או חרדה, יכול להיות שזה הזמן לעשות שינוי בתרופות. כדאי שתשימו לב אם אתם מרגישים או לא מרגישים תופעות לוואי של תרופות. חלק מהתרופות יכולות לגרום לתופעות לוואי של מערכת העיכוב, אחרות יכולות להשפיע על איכות השינה ויהיו כאלו שישפיעו על חשק מיני או על איכות השינה שלכם. חלק מתופעות הלוואי פוחתות עם הזמן, אבל אם הן לא פוחתות או שהתופעות בלתי נסבלות, אולי כדאי לציין את זה ולחשוב יחד עם הפסיכיאטר מה עושים בעניין.

אל תסתירו

כשאתם באים לפסיכיאטר או לפסיכולוג, זה לא המקום שבו אתם צריכים להסתיר פרטים על המצב שלכם. אתם לא צריכים להתלבש שונה ממה שאתם מתלבשים ביומיום, אתם לא צריכים להסתיר שלא הסתפרתם או חפפתם את השיער כבר חודשיים כי אתם כל כך מדוכאים שאין לכם כח להכנס למקלחת. אם מקלחת זו מטלה קשה בשבילכם, אל תחשבו שחצי בקבוק בושם יציל אתכם. תהיו כנים בנוגע למצב שלכם, תספרו על סמים ואלכוהול, על יחסי מין ועל כל הדברים שאתם לא מרשים לעצמכם לומר. הרי הגעתם לפגישה כדי שיעזרו לכם ואם תסתירו פרטים אז הפגישה הזו תהיה מבוזבזת ואתם רק תמשיכו לשקר לעצמכם.

תגיעו

אם הפסיכיאטר שלכם מבקש מכם להגיע פעם בשבועיים או פעם בחצי שנה, תגיעו לפגישות שקבעתם. פגישה חד פעמית אצל פסיכיאטר או פסיכולוג לא תפזר אבקת קסמים שתהפוך את החיים שלכם למשהו אחר. הפרעת קשב או דיכאון אלו לא בעיות שבפגישה אחת של שעה אפשר לפתור. אם לא תגיעו לפגישות ולא תעשו מעקב מסודר, הרי שחלק מהטיפול שלכם יפגע. בטיפול טוב יש רציפות ועקביות.

פגישות מסודרות עם האנשים שתפקידים לעזור לכם הן הכרחיות. תוודאו שאתם יכולים להנות מהיתרון של מפגשים מסודרים בכך שתגיעו מוכנים לפגישות, במקום שתסמכו על המטפלים שהם 'יחלבו' מכם את המידע. מגיע לכם לקבל את הטיפול הטוב ביותר ואם תכינו את עצמכם לפגישה זה רק יסייע לתהליך.

עוד טיפים על ביקור אצל רופא מומחה

 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

3 תגובות לרשימה ”איך לבוא לפגישה עם הפסיכיאטר“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת אלכס:

    כתבה נכונה לחלוטין! הכי חשוב להיות פתוח מבחינת שיתוף המידע עם המטפל. השקרים הם המנוע של הימשכות המצב הרע..
    ושאלה-
    למה יש כל כך הרבה טעויות כתיב בכתבה?

  2. מאת אני:

    הלוואי וזה היה נכון במבחן המציאות אלכס.
    לצערי גיליתי שגם מול מטפל וגם מטפל אכפתי לכאורה מקצועי וטוב לא תמיד כדאי לומר את האמת וכל האמת. רופאים הם בני אדם וגם להם יש קצה גבול סיבולת. הם לא מוכנים לספוג כל דבר גם אם לטעמי זה בדיוק תפקידם לעקור התנהגות שאינה ראויה בעיניהם אם באמצעות טיפול תרופתי. אם באמצעים של טיפול קוגנטיבי….אך מטפל שלא צמא לעבודה לא נלחם על לקוחות שלא נעים לו לעבוד מולם….זה נכון בכל תחום אך ספק גדול בעיניי אם ראוי לו למטפל בתחום הנפש להתנהל כך מול לקוחותיו…

  3. מאת יסמין:

    אתמול הזדמן לי לדבר עם אדם נוסף שעשה בערך את כל הטעויות האפשרויות בפגישה עם פסיכיאטר.

    הטור שלך כתוב מנקודת המבט של פסיכיאטר ולא מזו של מי שזקוק, רוצה או מומלץ שיפנה לפסיכיאטר.

    כמי שלקח מעל שנה להיפגש בפעם הראשונה עם פסיכיאטר וחוותה ניסיונות כושלים ומוצלחים עם פסיכיאטרים, אלה העצות שלי:

    1. פסיכיאטר הוא בן אדם. מפחדים מהמפגש איתו? מצאו תמונה שלו ברשת, כדי שתדעו את מי אתם עומדים לפגוש.

    2. פסיכיאטר הוא לא פסיכולוג ולא כומר. יש לכם בעיה? תתמקדו בה ובאיך באמצעות הפסיכיאטר ניתן יהיה להקל או לפתור אותה. אמא שלכם, השכנה וכל בחירה מוצדקת או לא להאשים את הסביבה, מפריעים לכם במפגש עם הפסיכיאטר.

    3. תחייכו ותהיו נחמדים. גם אם הפסיכיאטר נראה לכם שחצן, אדיש, לא מקצועי ובזבזתם זמן וכסף כדי להגיע אליו, עכשיו אתם בחדר איתו, תחייכו ותגרמו לו לעזור לכם.

    4. וותרו על הציניות והגיעו לפגישה עם רצון אמיתי לשינוי והקשבה.

    5. כבדו אותו. גם אם אתם חושבים שהוא לא מקצועי, בפגישה איתו אל תבטלו אותו ואת המקצוע שלו.

    6. היו גלויים איתו. אם הכל מושלם ומקסים בחיים שלכם ואין לכם בעיות, אז אין סיבה שתגיעו לפסיכיאטר. שתפו אותו במה שעובר עליכם.

    7. תגיעו בזמן. הזמן שלו ושלכם יקר.

    8. דברים מסתדרים? האיבחון, טיפול, עצות שלו, יצרו שינוי טוב בחייכם? הודעת וואטסאפ או מייל קצרה או תמונה נחמדה מהשינוי, יעשו את העבודה.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.