גם הערות קטנות יכולות לפגוע

אם את/ה מתמודד/ת עם בעיה נפשית, אתם בטח מכירים את ההערות האלו שאנשים אומרים לכם במהלך שיחה, שהן לכאורה אמפתיות אבל בעצם מאד פוגעות.

לפעמים המשפטים האלו יכולים לבוא בצורת שאלה. לפעמים בצורת הצעה לפתרון אבל בעצם הם מבטאים חוסר הבנה לקשיי ההתמודדות עם משבר נפשי. למרות שפעמים רבות ההערות הללו מושמעות מתוך כוונה טובה, הן בעצם יכולות לפגוע במאבק של האדם הסובל עם המחלה שלו. כי פעמים רבות כשאדם שמתמודד עם קושי כמו דיכאון, חרדה או אובססיה, הוא לא מצפה שתמצאו לו פתרון או שתגידו לו מה לעשות. לרוב כשאדם מביא עצמו להפתח בפניכם, הוא פשוט מחפש מישהו שיקשיב ויהיה שם בשבילו.

צריך לזכור שמשהו שנראה חסר חשיבות עבור אדם אחד יכול להיות פוגעני עבור אדם אחר. הנה כמה דוגמאות למשפטים חסרי חשיבות שמטופלים אמרו לי שהם שומעים מדי פעם, ומה הם באמת חושבים על זה.

"לקחת את התרופות היום?"
כן, לקחתי. רק בגלל שאני מרגיש עכשיו חרדה או מוצף לא אומר שלא לקחתי את התרופות הקבועות בבוקר. המשפט הזה רק אומר לי שאסור לי להרגיש את מה שאני מרגיש, כי אם הייתי לוקח את התרופות לא הייתי מרגיש את זה.

"רק תחשבי על כל אלו שמצבם גרוע משלך"
לא מספיק לי שאני מרגישה רע, אני צריכה גם לחשוב על אנשים אחרים שמרגישים רע? אני באמת לא מעוניינת לחשוב על כל האנשים שסובלים ובמילא המחשבות שלי שליליות. אז לא תודה.

"כל אחד נלחץ לפעמים" 
כן, לכל אחד יש לחץ לפעמים. אבל אני סובל מזה כל הזמן ולא לפעמים. ומה שאני מרגיש שזה לא לחץ אלא המוח שלי שמשתולל ואני לא יכול להפסיק את זה אז אם תגידו לי שמה שאני מרגיש לא נחשב, רק יגרום לי להרגיש רע יותר.

"אבל זה קרה לפני כל כך הרבה זמן…"
נכון, אבל זה עדיין משפיע על איך שאני מרגישה ביומיום. זה עד כדי כך השפיע עלי, ואני מתמודדת עם המחשבות השליליות האלו כבר הרבה שנים. קוראים לזה פוסט טראומה ותהיה לזה השפעה עלי תמיד. עדיין יש לי סיוטים, עדיין אני מתמודדת עם המחשבות. זה לא משנה מתי זה קרה.

"תחשוב חיובי"
אם זה היה כל כך קל, היינו עושים את זה מזמן לא? אם דכאון או חרדה היתה בחירה שאני יכול בחור באופן עצמאי, ברור שהייתי מפסיק את זה ולא הייתי בוחר להרגיש רע. אף אחד לא בוחר בזה.

"אתה צריך להרגע"
נו, באמת. אני מעדיף להיות בהתקף חרדה.

"אני לא יודע מה לומר לך"
ברור שאתה לא יודע, אבל זה לא אומר שאני מקרה אבוד. כל פעם שאומרים לי אני לא יודע מה לומר לך, זה גורם לי להרגיש שאני לבד בהתמודדות ואין מי שיעזור לי. במקום זה אפשר פשוט להיות איתי, או לשאול אותי מה אני מרגיש שאני צריך עכשיו.

"את נראית הרבה יותר טוב!"
העובדה שהתקלחתי והתאפרתי לא אומרת שאני מרגישה יותר טוב, אלא שנמאס לי להיות מרופטת ושאני פשוט התחלתי להסריח. זה לא אומר שהדיכאון עבר, שמצאתי עבודה או שאני מתקדמת. הרי מחר תגידו שהייתי יותר טובה ולמה ההתדרדרות.

"את צריכה לצאת להליכה ברגל"
באמת? איך לא חשבתי על זה. אם הייתי יכולה לצאת מפתח הבית הייתי עושה את זה. זה כואב שאנשים לא מבינים את המאמץ שנדרש ממישהו שלא יכול לעשות את הפעולה הזו.

"אני בחיים לא הייתי לוקח תרופות"
כן. גם אני לא רוצה לקחת תרופות, אבל אין לי בנתיים ברירה אחרת כי זה מאפשר לי לתפקד עד שהטיפול הפסיכולוגי יתחיל לעבוד.

הכוונה כאן היא לא לגרום לכם להפסיק לנסות לעזור לאנשים שנמצאים במצוקה, אלא לגרום לכם להבין שיש משמעות למה שאנחנו אומרים ועושים.

יש לכם עוד משפטים כאלו ששמעתם? תכתבו בתגובות.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

תגובות

3 תגובות לרשימה ”גם הערות קטנות יכולות לפגוע“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת יוסי:

    אהבתי את התשובה על "רק תחשבי על כל אלו שמצבם גרוע משלך". היא כמובן מעידה על אי הבנת העצה, או שהבחורה מבינה את העצה אבל מתעקשת לראות את עצמה כמרכז היקום, אבל בכל מקרה התשובה שלה באמת סותמת את הפה למי שניסה להציע פרופורציות.

  2. מאת עדנה:

    ברור שכל המשפטים האלה יכולים לעצבן ולפעמים אתה במצב שכל מה שיגידו לך יעצבן ושמח שיש בסביבה מישהו שאפשר להתעצבן עליו. עם זאת הייתי שמחה להצעות מה כן להגיד…

  3. מאת אפרים:

    תגובת אשה לבעלה החולה בדכאון שנכשל 3 פעמים בבחינות לשכת רואי החשבון ״הבעל של החברה שלי עובד במכירות ומרוויח 20 אלף בחודש״

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.