האם צריכים להיות מודאגים מתרופות להפרעת קשב

אחד הדברים שמפחידים אנשים עם הפרעות קשב, קשור לתרופות שמקובלות כטיפול בהפרעה. אנשים מפחדים מהתמכרות, אנשים מפחדים מתופעות לוואי, אנשים בכלל לא אוהבים לקחת תרופות.

מחקר שפורסם בשנה שעברה בא לבדוק את ההשפעה של תרופות להפרעת קשב כמו קונצרטה, אדראל או ויואנס על השינה של ילדים שלקחו את התרופות. חלק גדול מהילדים והמבוגרים שמאובחנים כסובלים מהפרעת קשב, מוצאים עצמם לוקחים תרופות סטימולנטיות כמו ריטלין ודומיה לתקופות ארוכות. אנחנו יודעים שהתרופות האלו עוזרות לאנשים שלוקחים אותם, אבל מצד שני התרופות לא באות בלי תופעות לוואי, ואחת מתופעות הלוואי של הסטימולנטים היא שיבוש של השינה.

המחקר הוא בעצם מטה-אנליזה, מחקר שמאגד מחקרים קודמים, בודק את איכותם ומגיע למסקנה רחבה יותר ממחקר בודק. המחקר מצא ש'לילדים אשר נוטלים תרופות סטימולנטיות, לקח יותר זמן להרדם, איכות השינה שלהם היתה נמוכה יותר והם ישנו לפרקי זמן קצרים יותר'

שינה היא הבסיס לבריאות טובה ולבריאות נפשית טובה. כשיש לנו שינה גרועה אנחנו מרגישים בדרך כלל פחות טוב לאורך היום, אנחנו פחות מרוכזים ופחות נינוחים ולכן ברור שכל דבר שפוגע באיכות השינה שלנו אנחנו צריכים להמנע ממנו ככל האפשר.

אבל כמו בכל נתון מחקרי שאנחנו מקבלים, צריך לשים את המידע בפרספקטיבה רחבה יותר. צריך להבין מה המחקר אומר ביחס למחקרים אחרים. במקרה הזה אנחנו צריכים לשקול את היתרונות של טיפול סטימולנטי ביחס לאלטרנטיבות והאם התוצאות הללו משמעותיים יותר מהחסרונות של התרופה. לדוגמא, במקרה הזה צריך לקרוא את הפרטים הקטנים של המחקר ולהבין בכמה זמן שינה התרופות מקצרות את השינה של הילדים? צריך גם לזכור שאנשים עם הפרעת קשב סובלים מבעיות שינה בלי קשר לתרופות.

מי שקרא את המחקר עצמו ולא את הכותרת, גילה שזמן ההרדמות של הילדים שנטלו את התרופות התארך בין דקה אחת לבין 39 דקות. wow, זה טווח די גדול. בנוסף, המחקר לא התייחס לשאלה החשובה ביותר:  האם התרופות בכלל עזרו לילדים שחוו קושי להרדם?

טיפול להפרעת קשב בצורה רחבה

טיפול פעמים רבות הוא לא משחק סכום אפס. מדובר באיזו עסקת חליפין שבהן אתה עושה משהו אחד ומקבל בתמורה משהו אחר. ואם לקח לילד 10 דקות להרדם אבל במהלך כל היום הוא תפקד הרבה יותר טוב, האם התמורה שווה את הפגיעה באיכות השינה? כאשר נטילת כדור ממשפחת הסטימולנטים כמו ויואנס שאומרת שבמקרים מסויימים תהיה פגיעה באיכות השינה אבל בתמורה הוא יהיה מרוכז יותר במהלך כל היום, יצליח לבצע את המטלות בצורה טובה, לא יפספס דברים חשובים שנאמרו על ידי המרצה או הבוס בעבודה, האם זה שווה את זה?

נטילת כל טיפול בעבור כל בעיה יכולה להגיע עם תופעות לוואי ואנחנו לא יכולים להחליט עבור הורים לילדים או עבור מבוגרים מה השיקולים שלהם. רק אתם יכולים להחליט שהטיפול הספציפי ותופעות הלוואי הספציפיות שאתם חווים משמעותיים מספיק בשביל לקבל החלטה אם אתם לוקחים את הטיפול הספציפי הזה בעצמכם. אם יש משהו שמעורר בכם חשש, לכו אל הרופא שרשם לכם את הטיפול ותתיעצו איתו. סביר להניח שיש פתרון כלשהו גם לבעיה הזו.

המחקר גם לא מתייחס לדברים שאפשר לעשות כדי לשפר את איכות השינה, כמו הרגלי שינה בריאים, להפסיק משקאות מעוררים ואוכל לפני השינה, בלי טלויזיה או טלפונים לפני השינה או אפילו שעות שינה מוגדרות ונוקשות.

רופא צריך להיות מעודכן בכך שיש לכם תופעות לוואי כמו הפרעות שינה בזמן שאתם לוקחים טיפול בתרופות ממריצות. בגלל ששינוי בזמן נטילת התרופה או בסוג התרופה שאתם לוקחים יכול להוביל לפתרון של בעיה. הפסקת הטיפול כשלעצמו יכול להוביל לחסרונות מסוג אחר – שפשוט לא תהיו מרוכזים. הבעיה נוצרת כאשר מסתכלים על טיפול כמצב שבו יש רק מצב של שחור ולבן. או שהתרופה עוזרת בלי תופעות לוואי, או שלא לוקחים אותה בכלל. אבל החיים אינם שחור ולבן, אלא טווח שלם של אפשרויות שצריך לשקול כשמקבלים החלטה משמעותית לגבי העתיד שלכם או של הילד שלכם.

באופן כללי, גם המחקרים האלו, גם אם אינם מביאים לפריצת דרך מבחינת הטיפול עוזרים לשפר א ההבנה שלנו לגבי התרופות ומנגנוני ההשפעה שלהם. אנחנו צריכים להיות מודעים לתופעות לוואי אפשריות כשאנחנו לוקחים טיפול כזה או אחר, אבל זה לא צריך למנוע מאיתנו לקחת את הטיפול אם הוא יכול לעזור או להפסיק טיפול אם הוא רק מפריע.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

תגובות

8 תגובות לרשימה ”האם צריכים להיות מודאגים מתרופות להפרעת קשב“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת אלכסנדר מושקוביץ:

    תודה
    פוסט מדהים!

  2. מאת אורית פישר:

    שלום וברכה,
    שמי אורית פישר, מרפאה בעיסוק ודוקטורנטית באוניברסיטה העברית, ממפתחי גישת COG FUN ומטפלת בה באוכלוסיית ילדים ומתבגרים עם ADHD. אשמח לקבל את הרפרנס המלא של המאמר או את המאמר עצמו כיוון שנושא זה עולה לא אחת בטיפול ואנו רוצים להרחיב את הידע על כך.
    בתודה מראש
    אורית פישר

  3. מאת ירדן לוינסקי:

    @אורית, הלינק מופיע בתוך הטקסט….

  4. מאת מירב דג:

    הבעיה עם תרופות לקשב וריכוז היא ההחמצה שהפרעות קשב וריכוז הן סימפטום ולא מתלה. סימפטום לעולם מהיר ועצבני, פלסטיקי משתנה מתחלף. התבוננתי על טיול קצר לים דרך זוית ההתבוננות של הכלבה שלי. כל כך הרבה שינויים שהצריכו ארבע שעות שינה לחזור לאיפוס. כך עם ילדים המתרגלים metargelim להיות כמבוגרים בעולמם. והיות והם השתקפויות של חולי החברה מה טעם לתת סמים ליצירת איזון בעוד זו בסך הכל זעקה של בקשה לשוב לאיזון?

  5. מאת אנה:

    היי, אני לוקחת ציפרלקס 20 מ"ג וולבוטרין 300 מ"ג.
    היום אני מתחילה מחדש (לקחתי לפני שנתיים שהייתי רק עם ציפרלקס) רטלין 20LA.
    יותר קשה למצוא מידע על שלוש תרופות ביחד, אז אולי תוכל לעזור לי.
    האם אתה שמעת משהו על השילוב של התרופות הנ"ל?
    כמובן שאני במעקב אצל פסיכיאטר אבל פגשתי כמה אנשי מקצוע אחרים שלא התלהבו מהשילוב..
    תודה(:

  6. מאת ירדן לוינסקי:

    @מירב, הפרעת קשב איננה סימפטום. היא הפרעה בפני עצמה (כמובן אם אובחנת כמו שצריך). הטקסט שכתבת מעלה שאלה אם את מכירה בכלל בהפרעה הזו.

    @אנה, שמעתי על שילוב זה. באופן כללי תמיד מומלץ כמה שפחות שילובי תרופות. באופן ספציפי, צריך לבחון אם אכן יש מקום לשילוב הזה.

  7. מאת מירב דג:

    שאלה מעולה. האם אני מגדירה כהפרעה מצב של "הפרעת קשב" הגדרה מערבית המתיחסת אל נורמ וחריגות מן הנורמה כסטיות…
    או האם הפרעות ריכוז הן תיקון בו הקשב מבקש לפעול לחזור לאיזון.
    לא אובחנתי מעולם… כך שאין לי יכולת להשיב לך על שאלתך, אבל למדתי חינוך והדרכה, סביר להניח שהייתי מוגדרת כאדם עם רגישות יתר, קושי בריכוז, וקצת סימני add מה שלא הפריע לי כילדה להיות תלמידה מצויינת, להתמסר ללימוד מקצועות קשים להפליא בלימוד עצמי ולהצליח להבין את השפות המוצפנות במכוון כך שאנשים נשעני אינטואציה יתקשו לדבר בהן, מוסיקה מתמטיקה פיסיקה כימיה הן שפות שחוברו במכוון באופן שאנשים עם חשיבה מסויימת ישקיעו מאמץ רב בהבנתן.
    מה שמצחיק, נולדה מעולם המתמטיקה מהפיכת המחשבים, ומה שמתרחש במחשבים היום זה גיבוי מוחלט לתיפקוד האינטואיטיבי, כך שהדור הבא יהיה בנורמה "add" ולו רק בגלל קצב ההבנה והשילטוט בפוסטים קצרצרים של אינסטגרם.
    הכל מדוייק 🙂 תודה לך. לילה טוב

  8. מאת תזונה להפרעת קשב:

    שלום אני בן 18 לוקח רטלין וסובל מקושי להרדם
    לא מצאתי מידע ברור אם מזון משפיע גם הקשב והשינה
    כמובן שיש מלא דעות באינטרנט אבל השאלה אם יש מחקרים על זה?
    אני רוצה להמשיך לקחת את הרטלין כי זה מפקס אותי אבל זה גם מתיש אחכ
    תודה רותם

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.