דיכאון קל, בעיות קשות

באופן רשמי, דיכאון קל הוא תחושה קלה ומתמשכת של דיכאון אשר לא מגיעה לעוצמות של דיכאון מאג'ורי. האנשים ממשיכים לעבוד ולתפקד, הם לא בוכים מהבוקר עד הערב, הם לא חושבים על התאבדות או על מוות. הם פשוט מבואסים.

האם אנחנו צריכים להתייחס לדיכאון קל ברצינות? יש אנשים שטוענים שאנחנו לוקחים בעיות אנושיות טבעיות כמו עצבות או דכדוך והופכים אותן להפרעות פסיכיאטריות. האם דיכאון קל הוא בכלל בעיה?

הפסיכיאטריה לרוב לא מתייחסת לדיכאון קל כבעיה שבגללה צריך לטפל במשהו. למעשה, אין הרבה מחקרים על טיפול בדיכאון קל כי הוא לא מספיק 'מובהק' לצרכי מחקר. גם המחקרים הפסיכולוגים עוסקים יותר בהפרעות הבולטות ולא בבעיות 'הקלות'. למעשה הידע שיש לנו על דכאון קל פשוט מתגמד לעומת הידע על דיכאון מאג'ורי.

אז מה אנחנו כן יודעים?

הדיכאון הקל מאד נפוץ. השכיחות של דיכאון קל מסבירה מדוע כל כך הרבה אנשים מכירים את ההרגשה של להיות מבואס או עצוב לפרקים. למעשה, יותר מחמישית אחוז מהאוכלוסיה סובלת מלפחות סימפטום דיכאוני אחד. אנשים שסובלים מדיכאון קל – כלומר סובלים מסימפטומים של דיכאון שלא בעצמה של דיכאון מאג'ורי נפוצים פי 7 מאנשים שסובלים מדיכאון מאג'ורי.

דיכאון קל הוא בעיה מתמשכת. יש מחקרים רבים שבודקים תחלואה נפשית אצל רופאי משפחה. הסיבה היא שאנשים רבים שסובלים מתחלואה קלה פונים לרוא המשפחה כגורם טיפולי ראשון לצורך בירורים. בנוסף, חלק מהסימפטומים של דיכאון יכולים להתבטא בשלל בעיות גופניות – מכאבי ראש, כאבי צוואר ושרירים ועד כאבי בטן ובעיות שינה.

בניגוד למה שחושבים על דיכאון קל, הוא לא עובר במהירות ובקלות. מחקר אחד ביקש מאנשים שממתינים בתור המתנה של רופאי משפחה למלא שאלון סריקה לסימפטומים דיכאוניים. חלק מהאנשים דיווח על סימפטומים של דיכאון קל כמו מצב רוח מדוכדך, כאבים לא ברורים, קושי בריכוז והפרעות שינה. בדרך כלל הפתרון המקובל אצל רופאי משפחה היה להמתין, להזמין את המטופלים למעקבים חוזרים בתוך תקווה שהסימפטומים יחלפו עם הזמן. אבל כשבדקו את האנשים שוב לאחר חודש, התברר שחלש שיפור אצל 10% בלבד. כלומר רוב האנשים ממשיכים לסבול מהסימפטומים האלו גם לאורך זמן. מחקרים אחרים מראים שלאחר שנה יותר מ70% ימשיכו לסבול מהסימפטומים אם הם לא מטופלים.

דיכאון קל יכול לגרום לבעיות קשות. המונח דיכאון קל יכול להטעות אותנו. אנשים עם דיכאון קל מתפקדים פחות טוב בבית ופחות טוב בעבודה. היחסים שלהם עם הסביבה מושפעים מהדיכאון. אנשים עם דיכאון קל נוטים להפסיד עבודה בגלל ביקורים אצל רופאים בדיוק כמו אנשים עם דיכאון מאג'ורי. ההשפעה הכלכלית של דיכאון קל על החברה דומה לזו של דיכאון קשה בגלל שמספר האנשים שסובלים מדיכאון קל גדול כל-כך.

דיכאון קל הופך לדיכאון מאג'ורי. הטיפול בדיכאון קל חשוב כי הוא גם יכול להפוך לדיכאון מאג'ורי. הסיכוי של אדם עם דיכאון קל לפתח דיכאון מאג'ורי גדול פי 4 מאנשים שלא סובלים מדיכאון בכלל. אם אנחנו מודאגים מריבוי החולים בדיכאון מאג'ורי כדאי שנתחיל למצוא דרכים טובות לזהות, לטפל ולצמצם את מספר הסובלים מהדיכאון הקל.

חשוב שנפתח את היכולת לזהות אנשים שלא מצליחים להתמודד עם רגשות מתמשכים של דכדוך ומצב רוח ירוד. בצורה הזו לא נטפל רק באלו שדואגים יותר מדי, או 'סתם' מדוכדכים, אלא נטפל ואולי נמנע חלק מהדור הבא של חולי דיכאון מאג'ורי.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

תגובות

8 תגובות לרשימה ”דיכאון קל, בעיות קשות“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת א:

    יש לך המלצה לאדם שחושד שהוא סובל מדיכאון קל?

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    כן, ללכת לאיש מקצוע ולעבור אבחון כדי שיוכלו להציע לך דרכים להתמודד

  3. מאת יואב מ.:

    מה זה איש מקצוע – פסיכולוג או פסיכיאטר? אם פסיכולוג אז פסיכואנאליזה או התנהגותי? מה לדעתך הכי נכון להתמודדות עם דיכאון קל?

  4. מאת ירדן לוינסקי:

    @יואב, זה כמובן תלוי בסוג הקשיים של האדם. לכן עדיף לעבור הערכה או אבחון במרכז או אצל אדם שעובד במספר שיטות, כדי שיוכלו להתאים את הטיפול המתאים. אין כלל ברזל לכך, אם אתה מעוניין בשיחת אבחון אתה יכול לפנות למרכז רזולוציה

  5. מאת מיכלי:

    הדרך להתמודד עם דיכאון היא קודם כל לבקש עזרה, לא להתבייש לבקש אותה.

  6. מאת פסיכיאטר | על פסיכיאטרים ופסיכותרפיה:

    […] דור יש את "המחלה שלו". המחלה של העידן המודרני היא דכאון וחרדה. אחוז האנשים שסובלים מדיכאון וחרדה הולך ועולה […]

  7. מאת שרה:

    לצערי הרב קרובת משפחה שלי סובלת מזה כבר שנים. פוגע בכל כך הרבה תחומים בחיים – קשה לה להתקדם, לפתח עצמאות, למצוא זוגיות… כל כך הייתי רוצה לעזור ולמצוא משהו שיכול באמת לעזור לה. מה שעוד יותר קשה זה שגם השהות בקרבתהיכולה להיות בלתי נסבלת – צריך ללכת על "ביצים" לידה, בגלל ההערכה העצמית הנמוכה שלה. הלוואי שהייתי יכולה להכיל אותה יותר.

  8. מאת אלי:

    אני כל הזמן ממורמר, כועס, עצבני ותחושה של רוח נחותה; כאילו שאני אדם שלא שווה כלום. כולם דוחים (אני לא טיפש אלא מלומד ואף עוק בספורט).
    בשנת 94 נפצעתי בתאונה בגזע המוח ועברתי שיקום של 8 שנים. סיימתי תואר ראשןן ושני.באמת, שאני לא נראה רע מידי.
    אך, הכל משובש והמון דוחים אותי.
    למה?

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.