סטודנטים, ריטלין והפרעות קשב

שניים מכל חמישה סטודנטים אמריקניים נוטלים ריטלין וממריצים אחרים כדי "לשפר ביצועים". ברוב המקרים ברור שישנה בעיה – אבל לאו דווקא הפרעת קשב וריכוז. ומה אתכם?

לפני עשרים שנה דיברו על הפרעות קשב וריכוז כעל תופעה שקיימת אצל ילדים, וחשבו שההפרעה חולפת בהגיעם לגיל בגרות. היום אנחנו יודעים שזה לא המצב.

לא רק שיש הפרעה שלא חולפת, אלא שישנם רבים וטובים שכלל לא אובחנו בילדותם והיום הם מבוגרים לא-מאובחנים שסובלים מהפרעת קשב וחיים את חייהם בלי להבין את זה. חלק מהם, לאחר שמסיימים בית ספר תיכון ולפעמים גם צבא, בוחרים ללכת וללמוד במסגרות השכלה גבוהה.

לכן, כן – ישנם סטודנטים לא מעטים שסובלים מהפרעות קשב וריכוז. מצד שני, לא זו הסיבה לכך שסטודנטים רבים כל-כך נוטלים ריטלין.

לכל הסטודנטים יש הפרעות קשב?

בסביבה התחרותית של היום, לא מפתיע לגלות שיש לא מעט סטודנטים שלא אובחנו כסובלים מהפרעות קשב וריכוז, ובכל זאת נוטלים באופן קבוע או מזדמן תרופות שונות "לשיפור הריכוז".

סטודנטים ועובדים שלחוצים מהצורך להתחרות במקבילים אליהם, לוקחים לפעמים כמה כדורי ריטלין או קונצרטה מהחברים שלהם תמורת כמה שקלים, כדי "לשפר את הביצועים". בארצות הברית, המחקרים מראים שכמעט 40% מהסטודנטים לוקחים סטימולנטים (ממריצים, כולל ריטלין) שהם לא קיבלו מרשם עבורם, כי הם חושבים שזה יעזור להם להצליח באוניברסיטה או בקולג'.

אני לא מכיר סטטיסטיקה מעודכנת בארץ , אבל בארה"ב כמעט 15% מהסטודנטים מגיעים לשנת הלימודים הראשונה עם אבחנה של הפרעת קשב וריכוז. מכיוון שאנחנו יודעים שאחוז ההפרעה באוכלוסיה נמוך יותר בצורה משמעותית, המשמעות היא שאו שאנשים עם ADHD הם בעלי כישורים אקדמיים טובים יותר מהאוכלוסיה הכללית, דבר שלא הוכח, או שיש אבחון יתר של הפרעת קשב, דבר שיותר סביר.

למרות שהפסיכיאטרים שעוסקים בתחום מסכימים שהקריטריונים לאבחון הפרעת קשב וריכוז רופפים מדי ושיש קושי לבצע סטנדרטיזציה של האבחון, אין לנו ספק שאין סיכוי ש-40% מהסטודנטים סובלים באמת מהפרעות קשב וריכוז. מה שהם עושים זה לקחת תרופות על מנת לשפר את סיכוייהם בעולם תחרותי.

יש שני דברים עצובים בכל הסיפור הזה. האחד, הוא שסטודנטים שלוקחים ריטלין או קונצרטה, פעמים רבות מגיעים אחר-כך לרופא המשפחה שלהם עם תלונות של הפרעות שינה, בעיות בתאבון, דופק מהיר או יתר לחץ דם. הם כמובן שוכחים לספר לרופא שהם גם לוקחים ריטלין. הם גם יכולים לשקר לרופא המאבחן ולהשיג מרשם "חוקי" לריטלין.

לעומת זאת – וזה הדבר העצוב השני – סטודנטים שבאמת יש להם הפרעת קשב נאלצים להוכיח זאת תוך כדי הוצאת אלפי שקלים, וגם אז לא תמיד נותנים להם הקלות מתאימות.

לא כל בעיית ריכוז היא הפרעת קשב

בעיות קשב וריכוז יכולות כמובן לנבוע מהתסמונת שנקראת הפרעת קשב וריכוז (ADD או ADHD), אבל ברוב המקרים הגורם אחר. מטבע הדברים, סטודנטים שעסוקים במקביל בעבודה, לימודים וחיי חברה נמצאים תחת עומס רב, בלחץ ומתח מתמיד. הם לא ישנים מספיק, הם מוטרדים בגלל מגוון המטלות שלהם וכל אלו גורמים להם לירידה בכישורי הריכוז והקשב.

לפעמים מדובר בסימפטומים של בעיות נפשיות כמו חרדה ודיכאון. גם דברים טריוויאלים כמו עודף קפה ומשקאות אנרגיה יכולים לגרום לבעיות ריכוז. גם שימוש יומיומי במריחואנה. כדאי לזכור שדווקא אצל אלו שיש להם הפרעת קשב הסיכוי להתמכרות נמוך, בעוד אצל אלו שאין להם הפרעת קשב הסיכוי להתמכרות גבוה.

סטודנט שבאמת יש לו הפרעת קשב מתקשה גם בכיתה וגם מחוץ לה. התחרות עבורו קשה כפליים מהסטודנט הרגיל שצריך להתמודד רק עם החומר הנלמד. לסטודנט הזה, הפרעות קשב וריכוז הן לא "בחירה" אלא דרך חיים.

יש רופאים שאולי רוצים לעזור למטופל הסטונדט שלהם לשפר את ביצועיו, אבל בניגוד לסובלים מהפרעת קשב שם אנחנו יודעים על תוצאות ההשפעה של ריטלין לאורך שנים, במקרה של אנשים בלי הפרעת קשב אנחנו לא באמת יודעים מה המשמעות של נטילת ריטלין לאורך שנים. צריך לשאול מה יקרה בעוד חמש שנים למישהו שאין לו הפרעת קשב ונוטל תרופות "לשיפור ביצועים"? האם ייתכן בעוד עשר שנים נסתכל עליהם ונשאל איך לעזאזל זה קרה?

גם דברים טריוויאלים כמו עודף קפה ומשקאות אנרגיה יכולים לגרום לבעיות ריכוז. גם שימוש יומיומי במריחואנה

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

8 תגובות לרשימה ”סטודנטים, ריטלין והפרעות קשב“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת ארני:

    מה הן ההשפעות ארוכות הטווח של ריטלין??

    לא ידעתי שיש כאלה, ואני לוקח קונצרטה באופן יום יומי.
    עשיתי בחיים שלי לפחות שבעה איבחונים (הראשון בכתה א ) ואף מאבחן שרשם לי ריטלין לא אמר לי כלום על השפעות ארוכות טווח של ריטלין.

    יש איזה מאמר ברשת שמדבר על זה?

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    @ארני, מחקרים שבוצעו לא מצאו השפעות ארוכת טווח של הריטלין אצל אנשים עם הפרעות קשב וריכוז. אבל – לא בוצעו מחקרים אצל אנשים שאין להם הפרעות קשב כך שלא ידוע מה עושה ריטלין בטווח הארוך לאלו שאין להם הק"ר….. יכול להיות שכלום ויכול להיות שמשהו אחר…

  3. מאת שגיג:

    סטודנטים לא ישנים מספיק, לפעמים גם עובדים תוך כדי לימודים ולא אוכלים בצורה מסודרת. זה נשמע כמו מתכון לבעיות קשב…

  4. מאת נטע:

    בקיץ שעבר קיבלתי מרשם לריטלין מרופא, בסמוך לתקופת הבחינות. עברתי 3 בתי מרקחת ברמת אביב ג' בסמוך לאוניברסיטה, ולאף אחד מהם לא היה ריטלין!!! מה שמעיד על היקף צריכת הריטלין ברמת אביב ג' סביב האונ'

  5. מאת גיא:

    עצוב אבל כולנו הבאנו על עצמנו הרס נפשי עם כמות המתחים, הגירויים, המלחמה להישגים, השאיפות הגבוהות, סטנדרטים גבוהים ופחדים מכשלונות ואכזבה.
    צריך יותר טוב, צריך תואר הכי טוב, זה מביא כסף והצלחה, זה מביא אושר, צריך להתחיל עם בחורות, כולם מגניבים כאלה, צריך להיות תמיד קול ורגוע, צריך לחיות את היום, יש מלא מלחמות, אני לא נשוי עדיין, אני בטוח דפוק, אני מובטל, אני בטוח כשלון, אם רק הייתי ולו רק יכולתי… ואז מגיעה גלולת הקסם.
    כולנו מביאים הרבה על עצמנו עם סגנון החיים של העולם המערבי.
    ולצערי, עם כל המלחמה, אני חושש שאני הולך לנסות רטלין (ואני מתבייש בזה) כדי להצליח באוניברסיטה יותר ולהתמודד עם כמות העומס שיש לי עם בית, עבודה מטורפת ולימודים קשים.
    עצוב לי שזה מה שאני צריך לעשות, הרמנו את הסטנדרטים עם תוספים כימיים במקום להוריד סטנדרטים כי אנחנו לא מכונות אלא בשר ודם.
    והעצוב לי מכל זה שאנחנו רק מחמירים מדור לדור.
    גיא.

  6. מאת איימי:

    לד"ר לוינסקי שלום.
    האם יתכן שקיים קושי בשמירה על רמות עוררות קבועות במהלך היום (כלומר מתנועתיות יתר, לעייפות) שהקונצרטה יכולה לווסת אותם ובכך לאפשר ריכוז לאורך היום בלי "ליפול" לעייפות יתר.
    אני משתמשת בקונצרטה מאושרת שאכן מאוד עוזרת לי להתרכז בלימודים ויותר מכך, לשמור על עירנות לאורך כל היום גם בצהרים. יחד עם זאת נראה לי שהקושי שלי הוא בשמירה על עירנות יותר מהריכוז. האם יתכן? האם אפשר לווסת עירנות בלי קונצרטה?

  7. מאת ירדן לוינסקי:

    @איימי, שינויים ברמת העוררות זה טבר טבעי ונורמלי. לא כל דבר צריך לטפל בו בתרופות. אם זו בעיה חריגה מאד, תתיעצי עם הרופא שלך

  8. מאת שאשא:

    שלום,

    לקחתי רטלין 25 מג וזה לא פג אחרי 8 שעות. כעת לא יכולה להרדם. לכן לקחתי אלפרוקס 25 מג כי הבנתי שזהו כדור ההופכי לרטלין וכביכול איתו אני אמורה להרדם…
    האם זה נכון?? אני תחת ההשפעה של זה ואני לא נרדממממת 🙁
    לקחתי את הכדור לשווא?
    תודה

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.