איך להתמודד עם הלחץ של המצב הכלכלי

גם אם אתם גרים במערה בהרי הגליל, אני בטוח שאתם כבר שמעתם על המצב הכלכלי, על הקשיים הכלכליים העולמיים, הישראליים ובטח גם הרגשתם את ההשפעה של "המצב" על המצב הכלכלי האישי שלכם. יש אנשים שנמצאים בלחץ ויש אנשים שמדחיקים. אבל כולם צריכים להתמודד עם המצב הכלכלי.

על לחץ, סטרס ומתח נפשי.

קשה לדמיין חיים ללא לחץ, אבל מתח או סטרס אשר מתמשכים לאורך זמן יכולים לפגוע במגוון מערכות בגוף שלנו. פעמים רבות אנשים לא מרגישים לחץ נפשי אבל סובלים בתקופות לחץ מבעיות עיכול, קשיי נשימה, התגברות של אלרגיות, תחושת עייפות וחוסר ריכוז, כאבי ראש עמומים ונדודי שינה. בנוסף, יש מחקרים שמראים השפעה של לחץ לאורך זמן הגורם לפגיעה במערכת החיסון והפשעה על מחלות שונות כמו מחלות דלקתיות במערכת העיכול, מחלות פרקים, יתר לחץ דם, סוכרת סרטן ועוד.

מבחינה נפשית הלחץ יכול לגרום לתופעות כמו ירידה בריכוז, עצבנות, סף גירוי נמוך, להוביל לירידה תפקודית ואף במקרי קיצון למשבר דיכאוני או לסימפטומים של חרדה. לחץ נפשי אינו רע בהכרח והוא יכול להיות לחץ חיובי שידרבן אותנו לפעולה ולשיפור. למרות שלחץ יכול לשמור אותנו "עירניים" , להניע אותנו להשתפר ולהתמודד עם מצבי חרום, אם הלחץ מתמשך אנו בסופו של דבר נושפע ממנו ונשלם מחיר גופני ונפשי שיכול להתבטא גם בחוסר שקט, מצבי חרדה וחוסר הנאה מהחיים. כך שהנסיון מלמד שאנו צריכים להתארגן בהתאם לרמת הלחץ כדי להשאיר את הסטרס ברמה שמאפשרת תפקוד אופטימלי.

איך להתמודד עם הלחץ של המשבר הכלכלי?

ראשית, חשוב להודות שאתם בלחץ ושהמצב הכלכלי מלחיץ אתכם. אין בזה בושה ורבים נמצאים באותו מצב כמוכם, אבל עצם ההודאה מורידה מכם לחץ ומאפשרת לכם להתחיל להתמודד. יותר מכך, ההכרה בכך שאתם בלחץ מאפשרת לכם להתגבר על תופעה חשובה הקשורה בסטרס:  במקרים רבים ניזונה תחושת הלחץ מפערים המתקיימים בין הציפיות שלנו מעצמנו ליכולתנו להגשימן בפועל. הקטנת הפער על ידי התאמת ציפיות למצב הנוכחי מאפשרת לנו להקטין את תגובת הלחץ ולפנות משאבים להתמודדות

שיתוף של המצוקה שלנו, בין אם לחבר קרוב, בני משפחה או אפילו כתיבה בפייסבוק או בבלוג יכולה להפחית את הלחץ. במקרים מסויימים, הלחץ אינו פוסק ואז מומלץ לפנות לגורם טיפול מקצועי כמו פסיכולוג או פסיכיאטר. בין הטיפולים המקצועיים היעילים להתמודדות עם לחץ ניתן למנות טכניקות של טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), ביופידבק או היפנוזה. לעיתים, אם רמת הלחץ מאד גבוהה והפגיעה התפקודית ניכרת אפשר לשקול גם טיפול תרופתי.

למרות זאת, יש דברים שניתן לעשות באופן עצמאי כדי להתמודד עם הלחץ. מניתי כאן כמה עקרונות חשובים שאפשר לנסות ולישם. העקרונות הללו נכונים תמיד אבל במיוחד במצבים של לחץ, ולפעמים אפשר לישם אותם לבד ולפעמים צריך ליווי מקצועי כדי להצליח בישום שלהם. כתבתי פעם על 7 עקרונות כלכליים להתמודד עם לחץ, ועל מה לעשות בסביבת העבודה. הפעם אכתוב משהו הפוך.

עקרונות להתמודדות עם לחץ כלכלי

שימו לב לגוף שלכם.
זו טכניקת הרפיה קלאסית. שימו לב לגוף שלכם ולצורה שבה הוא מגיב ללחץ כיוון שאצל כל אדם הלחץ מתבטא בצורות מעט שונות. שימו לב לנשימה ואפשרו לגוף להרפות את עצמו, גם אם אתם לא מצליחים בפעם הראשונה או העשירית זה בסדר. אל תהיו אפילו ביקורתיים כלפי עצמכם אם יש סימפטומים כלשהם או שאתם לא מצליחים לשלוט בהם. בהדרגה ועם אימון, ניתן בטכנוקות אלו להרגיע את הגוף ואת תגובותיו. גם כאן אפשר לשלב ליווי מקצועי של ביופידבק כדי לשלוט בטכניקות הרפיה.

תשחררו את הדברים שאתם לא יכולים לשלוט בהם.
במצב הכלכלי יש המון דברים שאתם לא יכולים לשלוט בהם. אתם לא יודעים מה הריבית הצפויה בעוד חודש או אם הממשלה תטיל מיסים חדשים. לא חשוב כמה תתאמצו אתם לא יכולים לשלוט בבורסה ואפילו לא אם מקום העבודה שלכם יעבור סדרת פיטורין. בכל סיטואציה כזו אתם צריכים לשאול את עצמכם "האם זה משהו שאני יכול לשלוט בו?" אם התשובה היא שלילית, הרי שאין לכם ברירה אלא לשחרר את הלחץ ולהשקיע את המשאבים שלכם במה שאתם כן יכולים לשלוט בו. גם אם מה שתעשו זה להתכונן לרע מכל, הרי שזה עדיף מאשר לדאוג כל הזמן אם יהיו פיטורין או לא (אם הם יגיעו אתם כבר תהיו מוכנים).

לחיות בהווה.
אחד הקשיים הגדולים של המשבר הכלכלי הוא שאף אחד מאיתנו לא יודע מה יקרה בעוד חמש שנים וגם לא בעוד שנה. מישהו חזה לפני חמש שנים את המצב הפוליטי, הכלכלי העולמי או אפילו את המחאה החברתית? הדרך היחידה להתמודד היא להשקיע אחוז קטן יותר מהזמן בלחשוב על העתיד שלנו בעוד 30 שנה (אי אפשר להתעלם ממנו לגמרי) ולחיות ביומיום, להתמודד עם כל מכשול ברגע שהוא מציג את עצמו. מכיוון שבני אדם מתקשים לדמיין את העתיד, הוא לרוב נראה מאיים הרבה יותר ממה שהוא יהיה באמת.

לשנות את הפוקוס.
אנשים מסוגלים לשנות את הפוקוס של החיים שלהם בשלבים שונים של החיים. אתם בוודאי מכירים את זה שככל שמתבגרים אנשים מתחילים להשקיע פחות בקריירה ויותר במשפחה או להפך, יש אנשים שלאחר גיל 40 מתפנים מגידול הילדים ומשקיעים יותר בקריירה. משבר כלכלי הוא הזדמנות לבחון מחדש סדרי עדיפויות ולמקד מחדש את הפוקוס של החיים בתחומים אחרים. לא צריך לחכות לגיל מסויים כדי לבחון מחדש את הכיוון שלנו בחיים ופעמים רבות הבחינה הזו מסייעת לנו להתמקד, להתארגן ולתת לנו כוחות מחודשים להתמודדות.

לעשות שינויים בתחושת ביטחון.
יש כלכלנים רבים שטוענים שדווקא בזמן משבר כלכלי כדאי להשקיע יותר מתוך המשאבים המוגבלים כדי להתמודד בצורה טובה יותר עם המשבר. דווקא בזמנים של מצוקה נפשית וכלכלית כדאי לעשות שינויים כיוון שהתמריץ הכלכלי מאפשר לנו את הנכונות לעשות שינויים שפחדנו עד היום לעשות. לעבור מקום מגורים, להחליף עבודה שאנחנו לא אוהבים, או להתחבר לאנשים חדשים. הבודהיסטים אומרים שקשרים חזקים מדי הם מקור לסבל נפשי. לכן הם מטיפים נגד הקשרות לחפצים או לאנשים כיוון שהכל בר חלוף. אם אתם מבינים את זה אפשר לקבל את ההמשבר הכלכלי בחלק ממעגל החיים ולדעת שבסופו של המשבר יש תקופה טובה יותר, כל עוד אנחנו נושמים ומתפקדים אנחנו יכולים להתקדם הלאה.

אם כל התהליכים האלו נראים לכם רחוקים ובלתי אפשריים, אפשר תמיד להעזר בסביבה ובאנשי מקצוע. בסופו של דבר, משברים כלכליים סופם להסתיים, בין אם זה לוקח שנה ובין אם עשור, ובסופם אנחנו צריכים לצאת עומדים על הרגליים ומסתכלים קדימה. אני לא אוטופיסט שחושב שאין נפגעים מהמשבר הכלכלי, אבל אם יש משבר רצוי לפחות שנוכל להתמודד איתו.

 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

4 תגובות לרשימה ”איך להתמודד עם הלחץ של המצב הכלכלי“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת למה נותני שירות מתעללים בנו • שוקי גלילי SR:

    […] לפעמים הנזק האמיתי והמשמעותי שנגרם לאותם אנשים הוא בעצם עגמת הנפש – זה לא הכסף, לא הזמן ולא המוצר או השירות שקיבלו או לא קיבלו כמו שהטרטור פשוט "עולה להם בבריאות" (אם לדייק: הוא גורם להם לסטרס שבהחלט יכול לגרום גם לבעיות בריאותיות או להחמיר אותן, אבל לך תוכיח. יש הרבה דברים שגורמים לסטרס). […]

  2. מאת כיפה אדומה:

    ובכן אני אישה בגיל מתקדם, מנקודת מבט שלי ככול שנחיה פשוט יותר החיים יפים יותר, ראשית לכל האישה צריכה להיות עקרת בית זה התפקיד הראשי שלה, בתור עקרת בית עניני הבית אמורים להתנהל כראוי, קונים חומרי גלם פשוטים ומכינים מזון איכותי בבית, לא קונים מזון מעובד אם נהוגים כך החסכון הוא גדול מאוד
    בית פשוט, רהוט פשוט רק מה שצריך, לא למלא את הבית בביגוד קצת לכל אחד מבני הבית, כולל הנעלה לא הרבה
    כמובן שגם בגד או שניים לשבת וחגים, ורק אם יש לה זמן לשלב עבודה של כמה שעות ביום שתצא לעבוד במשרה חלקית
    זה שהנשים יוצאות לעבוד והן הרבה שעות מחוץ לבית זה הורס הכול
    אבל אישה רצינית שלא מבלה את זמנה בטלפונים כל הבוקר ומתקתקת הכול כראוי
    יכולה לקבל את פני ילדיה כשהם שמחים ומאושרים לראות שהבית מסודר, יש אוכל
    שווה כל הון שבעולם
    כל הקדמה הזו של ימנו רק הרסה וקלקלה

  3. מאת אלי קרסניץ:

    תודה על הכתבה 🙂
    לחץ כלכלי הוא באמת אחד הגורמים הכי נפוצים לתחושות של חרדה.
    לפעמים הלחץ הכלכלי הוא תחושה כרונית.
    הכוונה לתחושה שאין מספיק כסף גם כשלכאורה יש והכל בסדר.

  4. מאת אני:

    כיפה אדומה,
    את מה זה צודקת!!!!

    אישה שעובדת מהבית או מחוץ לבית במישרה חלקית ודואגת היטב לבית ולילדים, יש בזה את הברכה הכי גדולה גם בשורה התחתונה מבחינה כלכלית.

    אני ברוב המוחלט של שנות נישואיי עבדתי מהבית וטיפלתי בילדים, הסביבה הרימה גבה ולא הבינה איך נתקדם מדירה ישנה וקטנה אבל הם לא הבינו שהחיסכון וההשקעה בילדים פלוס משכורת של הבעל והכנסות מסויימות שלך עולים פעמים רבות על הכנסה יחסית גבוהה של אמא שנעדרת שעות רבות מן הבית וצריכה לשלם על עוזרות, מטפלות, אוכל מוכן ועוד….

    לכן מי שלא רגילה למשכורות שמנות באופן רגיל, תקופות הלחץ הכלכלי פחות מורגשות אצלה אם הבעל ממילא ממשיך לעבוד.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.