האם עבריינות קלה מעודדת עבירה על החוק?

תאוריית החלונות השבורים שעוסקת בהפחתת פשע, הפכה לפופולרית לרגע בעקבות ספרו של מלקולם גלדוול The Tipping Point . על פי התאוריה פשעים משמעותיים יותר יכולים להמנע על ידי הפחתת עבריינות קלה כמו ציור גרפיטי על קירות או השלכת פסולת ברחוב. גלדוול מייחס את הצניחה הגדולה בשיעור הפשע בניו יורק בשנות ה-90 של המאה העשרים למדיניות אפס-סבילות שנקטה המשטרה באותה תקופה, מדיניות שתאמה במלואה את תאוריית החלונות השבורים.

במחקר שנעשה בהולנד, קיס קייזר וחבריו שינוי כל מני סמלים של סדר בסיטואציות ציבוריות ובדקו האם התנהגות של עוברים ושבים סטתה מנורמות חבריות מוסכמות כמו זריקת אשפה ברחוב. הממצא העיקרי שלהם היה שלסימנים של התנהגות אנטי-חברתית באמת יש השפעה משמעותית על הנטיה של בני אדם להפר קוד התנהגות בסיסי ואפילו יכול להשפיע על הנטייה שלהם לגנוב.

החוקרים מצאו מספר רב של ממצאים: אם רוכבי אפניים נסעו ברחוב שבו היה גרפיטי על כל קירות הרחוב היה סיכוי של פי שניים שהם יזרקו אשפה על הרצפה בזמן הנסיעה. אנשים נטו פי שניים להידחק דרך שער נעול ליד חניון רכבים אם ליד השער היו קשורים אופניים מתחת לשלט שאסור לקשור שם אופניים. אנשים נטו יותר לזרוק על הרצפה פליירים שהוצמדו לחלון הרכב שלהם אם היו בחניון גם עגלות שלא הוחזרו לחנות ובנוסף לכך, אנשים גנבו יותר מעטפות כסף שבלטו מתיבות דואר במקרים שבהם היתה אשפה על הרצפה או שהיה גרפיטי סביב תיבות הדואר.

ברור ששוחרי הסדר והחוק יקפצו על המציאה. אם התערבות מוקדמת וזיהוי מוקדם של התנהגות עבריינית יכולים לצמצם את ממדי הבעיה כיוון שמניעת התנהגות עבריינית לייט יכולה גם לצמצם את הסיכוי להתנהגות עבריינית חמורה יותר, אז הפתרון הקל יהיה אכיפה משמעותית הרבה יותר. אבל מה זה אומר עלינו? מה זה אומר על ההשפעה הסביבתית של התנהגות אנושית? מה זה אומר על איך שאנחנו מחנכים את הילדים, ובעיקר, מה זה אומר על כך שגם אנשים שאינם עבריינים נוטים להתנהג בצורה פחות קונפורמיסטית ברגע שיש להם הזדמנות?

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

4 תגובות לרשימה ”האם עבריינות קלה מעודדת עבירה על החוק?“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת efyska:

    לא הייתי מודעת לתיאוריה כזו והמאמר מרתק בעיניי בעיקר מהפן החינוכי, שמארגן אותנו כפרטים להתנהגות "נורמטיבית".
    "להקפיד בקלה כבחמורה" הוא ביטוי שמשקף את התיאוריה הזו, בצורה מסויימת. לא?

  2. מאת צביק'ה:

    בעיני, ההשלכה הבעייתית של הניסוי אליה התייחסת בסוף היא בסה"כ השתקפות של שאלה בעייתית. נראה לי שלכל אדם יש טבע עברייני פוטנציאלי ברמה כזאת או אחרת (או שאולי זה רק אני שחושב בשניים מתוך חמישה ביקורי באמפמ לפלח אגוזי מליד הקופה:) –
    לעניין, אני חושב שסופראגו ופחד מעונש מדירים את הנטיות האלה מקשת הרגשות הנורמטיבים, והתוצאות בסך הכל מראות את כיס הנוירוטיות העבריינית שנוצר תחת הטאבו הזה (הופה! פה לא מסתכלים! אז אני אזרוק מסטיק. פאק דה סיסטם, איזה מרד מוטרף!). אז מה אפשר לעשות? מצד אחד, אני חושב שנקודת קיצון כמו הונג קונג יכולה ללמד(?), שעוד ועוד אכיפה לא יביאו אותנו למקום טוב כחברה. אולי לצייתנות מופתית, אבל מי באמת צריך חברה של רובוטים צייתניים. רק מדכאינו השלטוניים. מאידך, גם לא הייתי רוצה שאנשים בעלי טבע עבריין יוכלו לעשות את מעשיהם באין פוצה פה ומצפצף, כמובן. גם לי גנבו מספיק זוגות אופניים בשביל לכלות את רוב רגשות האחאות שיש לי כלפי כל בני האדם, גנבים כישרים.
    השאלה היא, בעצם: למה אנשים פועלים בצורה עבריינית בחברה. מה מוציא את הפוטנציאל הזה אל הפועל. ואיך חברה מושכלת ומודרנית יכולה לתעל את העבריינות שבנו למקומות שלא פוגעים באחרים, ולא להוסיף עוד ועוד חוקים מגבילים ועונשים חמורים.

    בקריאת "השלטון הטוב הוא הממעט לשלוט",

  3. מאת רואה שחורות:

    אני רואה לנכון להזכיר שתאוריית החלונות השבורים זוכה גם לביקורות קשות. ספציפית, ירידת הפשע בניו-יורק בשנות התשעים (אותה אוהב ראש העיר לשעבר ג'וליאני לנכס לעצמו) מקבלת הסבר משכנע מאוד בספר "פריקונומיקס" – וההסבר הוא ביטול האיסור על הפלות, כשני עשורים קודם לכן. בין היתר הוא מראה שהיתה ירידה משמעותית בפשע גם בערים אחרות, בהן לא יושמה שום מדיניות יד קשה, אבל כמובן שהן כן הושפעו מההיתר להפסיק הריון.
    למותר לציין שאנשים רבים מתקשים לעכל את ההסבר הזה.

  4. מאת אנה:

    זאת תופעה שהיא חלק מהתנהגות אנושית לגמרי שמסייעת לנו להתמזג עם הסביבה, לזהות חוקים חברתיים ולהתנהג לפיהם. התופעה שאתה מתאר היא ביטוי נוסף שלו

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.