רוצים לשרוד את המקצוע שלכם? תעשו משהו אחר

אנחנו בתחילת המאה העשרים ואחת. אופק התעסוקה של רבים מאיתנו צפוי להיות מעל חמישים שנה. מה אנחנו יכולים לעשות כדי להמשיך ולהינות ממה שאנחנו עושים?

אני יכול לכתוב יותר בהרחבה על המקצוע שלי. רוב הרופאים ממשיכים לעבוד הרבה לאחר גיל הפרישה הפורמלי של מדינת ישראל. המחסור ברופאים גורם גם לקופות החולים לחזר בעקשנות אחר הרופאים שמוכנים לעבוד, והתוצאה היא שרבים מהרופאים ממשיכים לעבוד גם בתוך שנות השבעים לחייהם.

מצד שני, המחקרים מראים שחלק משמעותי מהרופאים חווים שחיקה משמעותית במהלך הקרירה שלהם, ויש מחקרים שיותר מחצי מהרופאים לא ימליצו לילדים שלהם לעסוק במקצוע שלהם. כלומר למרות שמדובר במקצוע מעניין ומתגמל כלכלית, שתמיד תהיה לך עבודה בו, רבים מהרופאים לא ימליצו לאחרים לעסוק בו. אלו מספרים מטרידים, וגורם לי לשאול מה המפתח לקריירה ארוכה ומלאת סיפוק?

שוחחתי עם אנשים אחרים שעוסקים במקצועות אחרים, ומרבית התשובות דומות. הדרך הטובה ביותר לשמור על קריירה מלאת סיפוק היא לעשות דברים אחרים במקביל כדי לאזן את הקריירה.

מקצועות רבים דורשים תקופת הכשרה שאורכת מספר שנים, לדוגמא לימודי משפטים אורכים 4 שנים, ולאחר מכן התמחות ומבחנים. לאחר מכן עוברות עוד מספר שנים עד שאנחנו ממש מתמקצעים בתחום מסויים. לאורך השנים האלו יש לנו מעט מאד זמן לעסוק בתחומים אחרים ואפילו בתחביבים.

אז כשהנהלים, המנהלים והחוקים אומרים לכם איך אתם יכולים לעבוד, ואיך אתם צריכים לעבוד, כשהפוליטיקה הארגונית או חוקי המס מקשים עליכם את השגרה איך אתם להמשיך לאורך זמן להרגיש את הסיבות שבגללן בחרתם לעסוק במקצוע שלכם? בצורה הזו רוב האנשים לאט לאט מתחילים להרגיש את השחיקה ומפסיקים לאהוב את מה שהם עושים.

כלומר, כדי להמשיך לאהוב את מה שאנחנו עושים, אנחנו צריכים לעשות דברים אחרים.

יותר מכך. אנשים שיוצאים לפנסיה מתחלקים בין שני סוגים. אלו שיש להם תחומי עניין אחרים או תוכניות לחיים ואלו שיצאו לפנסיה ופתאום מגלים שאין להם מה לעשות עם עצמם. בדרך כלל, אלו שלא היו להם עיסוקים אחרים בזמן שהם עבדו מתקשים פתאום בגיל מאוחר לפתח הרגלי פנאי. הם נובלים לאט לאט אלא אם הם יצליחו למצוא תעסוקה אחרת למוח ולנפש שלהם.

יש אנשים שמציירים, כותבים, עוסקים בספורט. יש אנשים שמקדמים יוזמות חברתיות ויש אנשים שמפתחים רעיונות ובונים עסקים בתחומים שלא מתחברים ישירות לעבודה היומיומית שלהם. כל דבר שבעצם אתם יכולים לחשוב עליו יכול להיות משהו שאתם תהיו טובים בו, ושיביא לכם תשוקה מחודשת.

אם יהיו לכם תחומי עניין מעבר לעבודה, העבודה תהפוך גם ליותר מספקת, כי זה לא כל מה שיש או שיהיה לנו בחיים. ברור שזה נחמד אם התעסוקה הצדדית תביא גם הכנסה נוספת, אבל גם אם לא, זה טוב עבורנו שיש עוד משהו שמאתגר אותנו, שאנחנו יכולים להשקיע בו אנרגיה, שיכול לספק אותנו.

אז הייתי רוצה שתבדקו מה אתם יכולים לעשות שמאתגר אתכם, שמדליק לכם איזה ניצוץ של תשוקה, שמוסיף לכם עניין בחיים. בסופו של דבר, זה רק יכול להוסיף לכם בריאות.

מה הדברים שאתם עושים חוץ מעבודה?

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

3 תגובות לרשימה ”רוצים לשרוד את המקצוע שלכם? תעשו משהו אחר“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת זהבית:

    כל מילה בסלע
    מנסיון

  2. מאת אני:

    אתם עושים עבודה מדהימה. תודה לכם על האתר הזה. סובלת כבר המון שנים מדכאון וחיפשתי הרבה תשובות באינטרנט.
    הייתי שמחה למצוא את האתר שלכם לפני הרבה זמן. בבקשה תשקיעו עוד קצת כדי שהוא יגיע לעוד אנשים כי חיפשתי במשך שנים בגוגל אתרים על דכאון ומידע על דכאון ומצאתי דברים שרק דיכאו אותי עוד יותר.
    האתר הזה נותן תקווה וכיף לראות שהוא קיים כבר הרבה זמן וממשיך לפעול.
    תודה תודה תודה, אתם עושים עבודת קודש.

    (ולמה צריך למלא אימייל בתגובה? מילאתי אחד לא אמיתי. לא רואה סיבה שזה יהיה שדה חובה.)

  3. מאת אני:

    זהבית. אכן כל מילה זהב.
    טוב לעסוק בתחומים נוספים שאנו אוהבים. זה מקנה בטחון כשאתה טוב בתחום מסויים וזה מקרין גם על תחומים נוספים במיוחד אם הם משיקים לתחום שלך.

    לדוגמא עורך דין שמתעסק בנדלן נניח עוסק גם בתווך. ביזמות ובעיצוב ואולי גם בפאן הכלכלי של השקעה בנדלן – הדבר נותן ראיה רחבה יותר של הנושא ונותן תמונה כוללת והבנה טובה יותר כשמתבקש לייצג צד בחוזה.

    לעיתים דוקא ההתעסקות בתחומים אחרים מרימה את התחום העיקרי שעוסקים בו לדרגה אחרת . נותנת לו מימד חדש ומקפיצה את הערך המוסף שנותן ללקוח.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.