תופעות לוואי לתרופות לקשב ומה לעשות איתן

אז הלכתם לרופא שמתמחה בהפרעת קשב ועברתם אבחון מסודר, ועכשיו הרופא ממליץ על התחלת טיפול תרופתי מסויים. אצל חלק מהאנשים זה הרגע הכי מפחיד.

ההחלטה אם לקחת טיפול תרופתי גורמת לאנשים לפעמים להלחץ, להתחבט בסוגיה ולאבד שינה. הורים לילדים עם הפרעת קשב חוששים מההשפעה האפשרית על מוחו של ילדם האהוב ואחרים מפחדים מתופעות הלוואי האפשריות שמי שלוקח טיפול תרופתי יכול לפעמים להרגיש. אז הם מחכים, ומתלבטים, ומתעכבים, ומתלבטים. לפעמים שנים. עד שהם מנסים.

מצד שני, החיים עם הפרעת קשב יכולים להיות במקרים מסויימים כל כך משובשים עבור אדם שסובל מהפרעת קשב ועבור הסובבים אותו, בין אם אלו הורים, אחים או בני זוג. במקרים מסויימים האדם או בן המשפחה חושב "תודה לאל!, סוף סוף פתרון לכל הבעיות. בלי האי שקט, בלי הפיזור, בלי השכחנות".

יש הורים שממש מתחננים לרופא לתת לילד שלהם איזה כדור. משהו שיעזור להתמודד עם הבלאגן ועם התשישות של ההורים. ולא מדובר בהורים שזה הפתרון הראשון שהם בחרו. בדרך כלל הילד כבר היה טיפול רגשי אחד או שניים, או שלושה, ורכיבה טיפולית, והידרו, ואסטרטגיות למידה, ולקח גם תכשיר הומאופתי וגם תוספי מזון ודיאטה חושית ונוירופידבק. ואם בסוף הוא לוקח תרופות ואפילו הופך מרוכז ויושב ולומד והציונים משתפרים והחברים חוזרים לפעמים מגיעה בעיה חדשה. תופעות לוואי.

לחיים יש גם תופעות לוואי

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר בתחילת טיפול תרופתי הן ירידה בתאבון, כאבי ראש, יובש בפה וקשיים להירדם. אז מה אפשר לעשות? כלל האצבע הפשוט ביותר הוא לחכות. רוב תופעות הלוואי פוחתות עם הזמן או אף נעלמות. כשיש בעיה קטנה עם תופעות לוואי אבל התרופה עוזרת בצורה משמעותית, אנחנו בדילמה: האם לחיות עם תופעת לוואי או לחיות עם הפרעת הקשב הלא מווסתת.

הנה כמה טיפים להתמודדות עם תופעות לוואי נפוצות של תרופות ממריצות להפרעת קשב:

ירידה בתאבון או במשקל

כשאתם מתחילים תרופה חדשה יכולה להיות ירידה של קילו או שניים בתוך חודש. אבל לרוב, אנחנו מחזירים את הקילוגרמים שירדנו בתוך שלושת החודשים הבאים.

  • תאכלו לפי סדר היום שלכם ולא לפי סדר היום הנורמטיבי. אם בגלל התרופה אתם רעבים בשעה שלוש בצהריים, אז תאכלו בשעה שלוש ולא בשעה אחת כמו שסדר היום מסביבכם דורש. נניח שאתם עובדים בחברה שבה כולם יוצאים לאכול באחת, אל תצאו באחת כי פשוט לא תהיו רעבים.
  • תאכלו את הארוחה הגדולה של היום כשאתם בשיא הרעב. אם התרופה גורמת לחוסר תאבון ל 12 שעות, תאכלו בצהריים ארוחה קלה ובערב את הארוחה הגדולה.
  • תאכלו ארוחת בוקר גדולה ומזינה עם חלבונים ופחממות מורכבות שיתנו לכם אנרגיה לטווח ארוך יותר, כדי שאחרי שעתיים שלוש לא תרגישו תופעות של חוסר מזון.
  • תחזיקו מזונות בריאים / חטיפי בריאות מזינים לנשנוש במהלך היום. אנשים ובמיוחד ילדים לא מרגישים תמיד רעבים, אבל הם נהיים יותר עצבניים. אז אם זה קורה אפשר לשלוף משהו בריא ולנשנש אותו.
  • כדי למנוע תחושות בטן לא נעימות, כדאי לקחת את התרופה עם אוכל ולא על בטן ריקה/קפה.

בעיות שינה

בעיות שינה נפוצות אצל אנשים הסובלים מהפרעת קשב בלי קשר לכדורים. חלקם סובלים מהפרעה במחזור השינה, חלקם הולכים לישון מאוחר כי הם מרגישים שבלילה יש להם זמן שקט לעשות דברים.

  • כדאי לכבות את כל המכשירים האלקטרוניים כמו טלויזיה, סלולרים או מחשבים כשעה לפני שמתכננים ללכת לישון
  • יש להקפיד על שיגרת שינה קבועה שמייצרת הרגלים: מקלחת נעימה, פרי קטן, ספר, חיבוק עם מישהו אהוב ולכבות את האורות.
  • אפשר לשקול להוסיף מכשיר שמייצר רעש לבן או מוזיקת רקע שקטה.
  • במקרים בעייתיים במיוחד יש לשקול שינוי תרופתי. במקרה הזה תתיעצו עם הרופא שלכם.

עצבנות ושינויי מצב רוח

עצבנות ותנודות במצבי הרוח או חרדה יכולים להיות תופעת לוואי של הטיפול התרופתי אך באותה מידה יכולים להעלות חשד שיש הפרעה נוספת שלא מאובחנת.

  • כשהשפעת התרופות חולפת, חלק מהאנשים (ובעיקר ילדים) חווים תופעת שנקראת ריבאונד שמתאפיינת בעצבנות או אפילו החמרה של תסמיני קשב. יש רופאים שממליצים לקחת מינון קטן של תרופה קצרת טווח כחצי שעה לפני שהתרופה הראשונה מפסיקה להשפיע, אבל בכל מקרה כדאי לקבל החלטה כזו בליווי רופא.
  • עצבנות יכולה להיות גם תופעת לוואי של חוסר תאבון, חוסר אכילה או חוסר שינה. אם זו הסיבה פשוט כדאי לטפל בגורם עצמו.
  • שימו לב אם יש רמזים לנוכחות של הפרעת חרדה או הפרעה דיכאונית.

כאבי ראש

חלק מהנוטלים מדווחים על כאבי ראש בהתחלת הטיפול. בדרך כלל התופעה חולפת מעצמה. אפשר לקחת בשקט כדור נגד כאב ראש מדי פעם ואם התופעה לא חולפת, כדאי להתייעץ עם הרופא. יתכן שהוא ישנה את המינון או יחליף טיפול.

יובש בפה

מדובר בתופעת לוואי שלרוב חולפת מעצמה.

  • אפשר ללכת עם בקבוק מים ולהרטיב את הפה כשמרגישים את הבעיה.
  • אפשר למצוץ סוכריות בלי סוכר או ללעוס מסטיק ללא סוכר
  • במקרים חריגים אפשר לקנות רוק מלאכותי בבית המרקחת.

אלו התופעות הנפוצות ביותר. במקרים שבהן התופעות קיצוניות יותר או עיקשות ביותר אפשר וכדאי להתייעץ עם הרופא שרשם לכם את הטיפול מה לעשות בהמשך.

האם יש לכם טיפים משלכם?

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

3 תגובות לרשימה ”תופעות לוואי לתרופות לקשב ומה לעשות איתן“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת נעמי:

    תודה רבה על המאמר המפורט, עזר לי!

  2. מאת אני:

    האם יש מסגרות מיוחדות לילדים בתיכון עם הפרעת קשב וריכוז?
    יש לי קרוב משפחה בכיתה ו עם יכולות קוגנטיביות גבוהות ולוקח ריטלין אבל קשה לומר שהוא מתפקד כילד נורמטיבי בביהס. השאלה מה יעשה בתיכון? מסגרת ישיבתית רגילה תעשה עימו עוול גדול….

  3. מאת שמי:

    האם מוכרת תופעת לואי של רעב כתוצאה מנטילת סטימולנטים? גם עם קונצרטה וגם עם ויואנס אני מתחיל להיות רעב כשעתיים אחרי הנטילה. אני משער שזה איזשהו בלבול בין חרדה לרעב, אבל התחושה היא מאוד מובהקת.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.