איך להתמודד עם קריאה כשיש לך הפרעת קשב

אנשים רבים שמתמודדים עם הפרעת קשב מתקשים בלהתמיד בקריאה לאורך זמן, בין אם זה לצורך לימודים או לצורך עבודה. יש להם נטיה להפסיק להתעניין בטקסט, לפספס מידע חשוב או סתם להיות מוסחים כל הזמן.

מכיוון שזו בעיה נפוצה יש גם מגוון של שיטות שאתם יכולים לאמץ, אפילו אם אין לכם הפרעת קשב, כדי להתמודד טוב יותר את יכולות הקריאה וההבנה שלכם.

תרשמו למה

למה אתם קוראים את הטקסט הזה. האם זה חומר רקע לעבודה מסויימת? האם אני צריך את זה בשביל להתכונן לישיבה או שזה מיועד למצגת שאני מכין. האם אני קוראת את הטקסט כי אני צריכה את זה לבחינה או שזה עוד טקסט מתוך רשימת מכולת של טקסטים שנתנו בתחילת הסמסמטר? אם הסיבה לעובדה שאני קורא ברורה, זה יכול לעזור להתמקד בחלקים החשובים של הטקסט ולשפר את המוטיבציה לסיים.

תתחילו בסוף

בשביל מה אתם קוראים את הטקסט? אם הטקסט לדוגמא צריך לתת לכם פתרון לשאלה מסויימת שאתם אמורים לענות עליה, אולי אתם יכולים לקבל את השאלה מראש וכך לדעת את מה לחפש כשאתם קוראים? אם הבוס שלכם רוצה נותנים מסויימים, אם אתם יודעים מה הוא רוצה, זה יחסוך לכם בקריאה. אפילו במאמרים אקדמיים יש תקציר בתחילתם כך שאתם יודעים כבר לאחר שקראתם את התקציר אם המאמר מקדם אתכם לתשובה או שלא. כך שאם אתם רושמים לעצמכם מה אתם צריכים לדעת מתוך הטקסט, הקריאה תהייה יותר מכוונת למטרה.

תקראו את גרסת הנייר

קל יותר לקרוא את גרסת המחשב. אתם יושבים מול המסך, מתחילים לקרוא ואז הפייסבוק קורא לכם. כשאתם חוזרים למאמר עברה רבע שעה. או שעה.

שורה אחת

זוהי טכניקה מאד חשובה שיכולה לעזור לכם גם בלימודים וגם בעבודה. תקראו פסקה ואחר מכן תכתבו לידה מילה אחת או משפט קצר שממצה את מה שהפסקה תיארה. אם לא הצלחתם, זה סימן שאתם צריכים לקרוא ולהבין מה שהיה כתוב, ולכן כדאי שכבר עכשיו תקראו שוב ותבינו. אחרי שתתרגלו לעשות את זה, המוח שלכם כבר יהיה מיומן בסיכום פסקאות. ומאמרים.

תתחברו לטקסט.

אני לא בקטע של ניו אייג'. אבל אם תנסו להתחבר למה שכתוב שם. תכתבו הערות, סימני שאלה על דברים לא ברורים. מה הבנתם? עם מה אתם מסכימים. מה מעצבן אותכם בטקסט שזה עתה קראתם. ככל שאתם מתחברים לטקסט כך גם ההבנה שלכם של הטקסט תשתפר והסיכוי שתזכרו מה המסר גם ישתפר.

תפרקו את הקריאה. 

הרבה פעמים אנשים שאמורים לקרוא טקסטים מקווים שהמטלה תהיה כל כך מעניינת שהם ימצאו את עצמם שוקעים בקריאה ארוכה ומרגשת עד שיסיימו את המטרה. לקרוא מסמך עסקי או מאמר במשך שעתיים ברצף זה מאד קשה לכולם, גם אם אין לכם הפרעת קשב, והמוח די מהר יתחיל לחפש תעסוקה יותר מעניינת. לכם תפרקו את הקריאה למקטעים של 15 דקות, כשביניהם יש הפסקה שאפשר לנצל למשהו אחר, תשתמשו בטיימר כדי לנהל את הקריאה.

תשנו את הסביבה.

אם המשרד שלכם מלא ברעשי רקע והטלפון באופן ספייס מצלצל ללא הפסקה, יהיה לכם קשה לקרוא. תעמדו, תלכו למקום אחר, תשימו אזניות מנטרלות רעש ואפילו תלכו לחדר הישיבות הפנוי כדי לקרוא שם כשהוא לא בשימוש. כל מה שאפשר לעשות כדי שחמש עשרה הדקות שהקצבתם יהיו מנוצלות כמו שצריך.

יכול להיות שכבר ניסיתם את כל הטיפים האלו והם לא בדיוק עבדו כמו שכתבתי. יכול להיות שאתם צריכים לעבוד עם מאמן כדי שיתאים לכם כלים לאתגרים הספציפיים שאתם מתמודדים איתם. יכול להיות שההפרעה שלכם לא מאפשרת לכם לקרוא לעומק במשך חמש עשרה דקות בלי התאמה תרופתית על ידי פסיכיאטר. בכל מקרה כדאי לכם להתחיל לקרוא את הטקסט הזה. זה לא יקח יותר מ 15 דקות.

יש לכם עצות משלכם? תוסיפו בתגובות.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

תגובות

2 תגובות לרשימה ”איך להתמודד עם קריאה כשיש לך הפרעת קשב“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת שולמית אלעד:

    שלום רב, כמרצה במכללת דוד ילין המלמדת הוראה מתקנת לסטודנטים, נתקלתי בהרבה ילדים שכל לימודיי האקדמיים והניסיון בשטח לא ממש הועילו לפיתרון עבורם.
    עד שלמדתי על תסמונת אירלן והשימוש במסנני צבע. מאז למדתי את הנושא, הבאתי את השיטה ארצה, אבחנתי לאורך השנים ילדים ומבוגרים, אשר מסנני הצבע הועילו להם מאוד לקריאה וחשוב מכך שיפרו להם את איכות החיים. לחלקם באופן דרמטי. בעקבות זאת עשינן, במכללת דוד ילין ,מחקר על השפעת שימוש במסנני צבע על התפקוד הקשבי. התוצאות מדהימות. בימים אלה אנחנו כותבים מאמר על תוצאותיו.

    וכעת בקצרה , כדאי לכל מי שיש לו הפרעת קשב, להיכנס לאתר אירלן Irlen.co.il ' למלא שאלון מקיף ולבדוק, במידת הצורך, אם מסנני צבע (שקף צבעוני לקריאה או עדשות משקפיים מסננות צבע) שהותאמו לו באופן אישי,
    יכולים להועיל לו.

  2. מאת שמעו סיפור: האזנה לספרי אודיו - רונית כפיר - עיצוב ותכנון פנים:

    […] עברון גילתה לי את האפליקציה של Audible. ליאת, מעצבת-פנים מופרעת קשב כמוני, אמרה לי שאני חייבת לקרוא את הספר של מייק […]

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.