טיפול באמצעות וידאו: מדריך מקוצר למטפלים

טיפול דרך וידאו הוא הדבר החם (והאילוץ) בעידן הנוכחי. כולם אומרים שהם עושים את זה, אבל חלק שוכחים שכמו כל דבר צריך ללמוד איך עושים את זה נכון. עצם העובדה שיש לשני הצדדים מכשיר סלולרי עם תכנת צ'אט לא הופכת אתכם למומחים גם אם אתם מומחים בתחומים אחרים.

כמו בכל טכניקה טיפולית, יש צורך בהכשרה ונסיון כדי להתמקצע. זו לא שיחה בין בני משפחה רחוקים אלא שיחה טיפולית מקוונת שיש לה מטרות ברורות ומוגדרות. כדי לעזור, צירפתי כאן טיפים מעשיים לטיפול באמצעות וידאו שכולם יכולים להשתמש בהם באופן מיידי.

הכנת הסביבה לטיפול או 'מה עם הסטינג?'

  • אם אתם עוברים עם המטופל מטיפול פרונטלי לטיפול מקוון, רצוי שהשיחה תתקיים מהמקום שבו התקיימו השיחות עד לרגע זה. המטופל רואה את מה שיש מאחורינו ומזהה כי מדובר בסביבת הטיפול המוכרת לו.
  • הסטינג הטיפולי מחייב מכל הבחינות: פרטיות, חסיון, זמינות ופניות של המטפל. התפאורה והטכנולוגיה משתנים אולם המסגרת וחשיבותה נשארים.
  • התכוננו לטיפול כפי שאתם באים לפגישה פרונטלית. כפי שלא תגיעו בכפכפים ומכנסי פיג'מה לעבודה, כך תתארגנו למפגש בוידאו אפילו אם הוא מתרחש כשאתם בבית.
  • יש להקפיד על פרטיות ושקט של החדר ממנו אתם מבצעים את שיחת הוידאו. מכיוון שאתם תלויים בטכנולוגיה והצד השני ממוקד בכם, הסחות יכולות להיות יותר משמעותיות. יש לוודא שאחרים שנמצאים בסמוך לא נכנסים בעת פגישת וידאו.
  • כל הפריטים שאתם משתמשים בהם במהלך פגישות צריכים להיות זמינים עבורכם. בין אם זה מחשב לתיעוד, דף נייר או כלי כתיבה. הכל צריך להיות זמין בדיוק כמו בפגישה רגילה.
  • יש לקבוע כללים מה קורה אם השיחה מתנתקת באופן לא מתוכנן. לניתוק כאלו יכולות להיות מגוון משמעויות וסיבות, מתקלה טכנית ועד ניתוק מכוון של המטופל.

סוגיות טכניות: מצלמה, טלפון ומחשב

  • מקמו את המצלמה בצורה שמציגה רק את מה שאתם בוחרים להראות. אם אתם עובדים מהבית, לא בטוח שאתם רוצים להציג תמונות של ילדים או את גביע הכדורסל שזכיתם בו כשהייתם בתיכון.
  • הדליקו את המצלמה ותסכלו מה הצד השני רואה. מומלץ לוודא שהרקע שנמצא מאחוריכם מצומצם (לדוגמא קיר ללא תמונות). אין בעיה אם מאחוריכם יהיו מספר ספרים או עציצים, אבל לא כדאי להצטלם כשמאחוריכם סלון מלא חפצים. אתם לא בסצינה מסרט אלא במפגש טיפולי, וכל פרט מאחור מסיח את הדעת.
  • כדאי שיהיה לכם חיבור אינטרנט מהיר ואמין. זה הזמן לשדרג. אם אתם משתמשים בסלולרי, התקשרו לחברת הסלולר והגדילו את החבילה. זה לא עולה הרבה. אם אתם משתמשים בקו נייח, הרחיבו את חבילת התקשורת.
  • רוב תוכנות השיחה בוידאו קיימות בגרסה למכשיר הנייד וגרסה למחשב. אם אתם מתכוונים לעבוד בוידאו וזה אפשרי מבחינתכם, מומלץ להשתמש בגרסה למחשב הנייח כיוון שהתמונה יציבה יותר.
  • אם אתם משתמשים בטלפון לשיחה, מצאו דרך להניח את הטלפון ולא להחזיק ביד. אפשר להשתמש במקל סלפי (יש היום מקלות שניתן להעמיד על חצובה).יש לחבר את הטלפון/המחשב לטעינה במהלך השיחה.
  • אם אתם מתכוונים לעשות שימוש בוידאו בטווח הארוך, תשקיעו בקניית מצלמת רשת איכותית. המצלמות שקיימות במחשבים הניידים אינן איכותיות מספיק, אבל ניתן לרכוש מצלמה בעלות סבירה שתיתן חדות תמונה ומיקרופון איכותיים בהרבה. תזכרו שגם מצלמת הסלפי בטלפון היא פחות איכותית מהמצלמה הרגילה של הטלפון.
  • אם אתם משתמשים בטלפון, תשקלו להשתמש באזניות במהלך השיחה כדי לחסוך רעשי פידבק.
  • את המצלמה מומלץ למקם בגובה העיניים שלכם. המטופל לא יושב בין הרגליים שלכם ולא עומד מעליכם.
  • תאורה, במידת האפשר, תכבו תאורת נאון ותדליקו נורות לד או נורות ליבון. תנמיכו את בהירות המסך שלכם. כך יראו אתכם יותר טוב.
  • כדאי לבדוק את המצלמה והמיקרופון לפני התחלת הפגישה ולא לגלות בזמן שנקבע שמשהו לא עובד.

טיפול, דרך מסך

  • התחלת הפגישה. מומלץ להיות בחדר הוירטואלי שנועד למפגש בזמן שנקבע. יש תוכנות שדורשות הזמנה או חיוג, ובמקרים אלו ניתן לקבוע מראש איזה צד מזמין את הצד השני.
  • הסכמה לטיפול. כל טיפול צריך להיות בהסכמה. הגעה למפגש פרונטלי אצלכם בקליניקה פרושה הסכמה. אולם מומלץ לקבל את הסכמת הצד השני בשיחת הוידאו ולתעד אותה ברשומה.
  • משתתפים. חובה לוודא מי האנשים שנוכחים במפגש. במפגש דרך וידאו, אינכם יודעים מי נמצא בצד השני. יתכן שמישהו מסתתר מאחורי המצלמה. לכן כדאי לשאול.
  • קשר עין – מכיוון שבניגוד למפגש פרונטלי אנחנו רואים רק חלק מהאדם שאיתו אנו נפגשים, כדאי לשמור על קשר עין איתו ככל האפשר. בזמן מפגש פרונטלי אנחנו מביטים לפעמים בנעליים שלנו או בחלון, אבל מי שעומד מאחורי המסך לא יודע על מה אנחנו מסתכלים ולכן זה יכול ליצור חוסר בהירות.
  • מחוות. תקשורת אנושית מכילה הרבה מאד סימנים לא מילוליים. תנועות ידיים ורגליים, הבעות פנים. אבל בתקשורת שמתווכת על ידי מסך, חלק מהסימנים האלו הולכים לאיבוד או מתפספסים. אי אפשר לראות תנועות אי שקט ברגליים או למזוג כוס מיים למטופל, אבל אפשר להשתמש במחוות מילוליות או במחוות שניתן לראותן דרך המצלמה. אפשר לומר למטופל את מה שרצית להביע בתנועה.
  • הקלטה – מרבית התוכנות מאפשרות הקלטה, אולם יש להבהיר למטופל שהשיחות לא מוקלטות וכי אסור גם לו להקליט את השיחה כדי לשמור על פרטיות שני הצדדים.
  • סיום. המטפל צריך להגדיר מתי מסתיימת הפגישה, ולהנחות את המטופל אם הוא או המטופל מתנתקים מראש.

מטפלים רבים שאינם רגילים לשיחות הנערכות דרך אפליקציה, תוך ויתור על חלל פיזי משותף אחד, עשויים לתהות לגבי האפשרויות הטיפוליות הטמונות בקשר טיפולי כזה. האם התנאים מאפשרים טיפול פסיכולוגי או פסיכיאטרי הכולל צמיחה אישית והתמודדות עם קונפליקטים? האם תיווצר מסגרת טיפולית שטחית ופשטנית שלא מאפשרת יצירת קשר טיפולי?

יש שאלות רבות והרבה מאד תשובות. לא נכנסתי כאן כלל לתשובות ברמה של הקשר הטיפולי, היחסים הנוצרים וכדומה. במענה לשאלה החשובה האם טיפול באמצעות וידאו פוגע בתהליך הטיפולי, המחקר והנסיון מראים שההפך הנכון. הזמן להתחיל הוא עכשיו.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.