חמש דאגות מיותרות בזמן פסיכותרפיה

פסיכותרפיה היא חוויה שונה מפגישה רגילה עם חברים או אפילו מפגישה עם מכר שבו אתם מדברים על הדברים האישיים והפרטיים שלכם. טיפול יכול להוות פתח לשינוי מהותי בחיים שלנו, או לחוויות מוזרות שנובעות מכך שאנחנו חושפים פרטים אינטימיים אשר נשארים בדרך כלל חבויים, ועוד עושים זאת מול אדם שהוא לא חבר ולא בן משפחה. הפסיכותרפיסט יכול להיות פסיכיאטר, פסיכולוג, עובד סוציאלי שעבר הכשרה ולכן אנחנו מצפים ממנו למקצועיות ומקצוענות ושלא נאלץ לדאוג יותר מדי.


מצד שני, אנחנו בני אדם, והסיטואציה של טיפול פסיכולוגי יכולה לגרום לנו לכל מני מחשבות ודאגות. לפעמים זה קשור להתנהגות של הפסיכותרפיסט ולפעמים זה דווקא קשור לדברים שאנחנו חושבים בלי שום קשר למה שנאמר בפגישה. לפעמים עולות לנו דאגות בנוגע לטיפול שנראות לנו חשובות באותו הרגע, אבל אולי כדאי שלא נבזבז עליהם את הזמן שלנו. הנה כמה דוגמאות:

"הפסיכולוג שלי שופט אותי"

הרבה אנשים שנמצאים בטיפול מתלבטים בשאלה מה הפסיכולוג שלהם חושב עליהם. הסיבה לכך די ברורה: אתם חושפים בפני הפסיכולוג את המחשבות הכמוסות שלכם, את ההתלבטויות והקשיים ולפעמים דברים שהם מביכים או אולי לא מקובלים חברתית. האמת היא שזו דאגה מיותרת, ויש לכך שתי סיבות. הראשונה היא שיש סיכוי טוב שהפסיכולוג שלכם שמע בזמן הקריירה שלו מספיק דברים שהם הרבה יותר מביכים או מוזרים ממה שאתם סיפרתם לו כרגע. הסיבה השניה היא שבמהלך ההכשרה של פסיכולוג, הפסיכולוגים לומדים איך לא להיות שיפוטיים כלפי המטופלים שלהם. אם הם שיפוטיים הם לא מסוגלים לבצע את עבודתם כהלכה. במקרים שבהם הפסיכולוג ירגיש שהוא שיפוטי מדי או מעורב רגשית מדי, הוא יעשה עם זה משהו ולא ישמור בבטן, לדוגמא להפסיק את הטיפול או לעשותשינוי כלשהו בטיפול.

"אני לא יודע מה לומר לפסיכולוג"

ברוכים הבאים לטיפול. כל מי שהיה בטיפול, ובעיקר בטיפול פסיכולוגי דינמי היה בסיטואציה של פגישה שבה אתה מרגיש שאין לך על מה לדבר ואתה מחפש בכוח נושאים להעלות. חלק מהאנשים מנסים למלא את השתיקה בשיחות חולין, ולפעמים גם הפסיכולוג עושה את זה. זה בסדר גמור כל עוד שיחות החולין לא הופכות לדבר העיקרי שמתרחש במהלך כל הפגישה.

אפשר לשתוק. בעצם, אולי אפילו כדאי לפעמים לשתוק בזמן שאתם מארגנים את המחשבות שלכם וחושבים על מה שאתם רוצים לומר. זה גם בסדר גמור לא לדעת מראש על מה אתם רוצים לדבר בכל פגישה של טיפול פסיכולוגי. כמובן ששתיקה או חוסר ידיעה היא חלק טבעי מהחיים שלנו וגם חלק מהטיפול הפסיכולוגי ופסיכולוג טוב יעזור לכם לנווט את הדרך אל מעבר למבוכה.

"אני משעממת את הפסיכולוג שלי"

הפסיכולוג שלכם לא הגיע להצגה בתאטרון והתפקיד שלכם הוא לא לשעשע או למתוח את הפסיכולוג שלכם.למרות שחלק מהאנשים חושבים לפעמים שהם צריכים לספר דברים 'מעניינים' בכל פגישה, הפסיכולוג שלכם לא מצפה שתעשו את זה. הגעתם לטיפול פסיכולוגי כי אתם צריכים לפתור בעיה כלשהי, להתמודד עם משבר או  לפתור שאלה שמטרידה אתכם ולא כדי לעניין את הפסיכולוג. לפעמים נדמה שמדברים על דברים משעממים או פחות מרגשים אבל השיחות האלו מקדמות אתכם אל המטרה שאליה אתם מעוניינים להגיע.

"האם אני ארגיש שקורה משהו?"

כן ולא. טיפול פסיכולוגי הוא לא כמו כדור לכאב ראש. אפשר לקחת אקמול ולאחר כמה זמן שמים לב שכאב הראש חלף. בטיפול פסיכולוגי אתה לא מגיע לסיום הפגישה ומרגיש שהבעיה נפתרה, או שהחרדה עברה לחלוטין או שהדכאון נגמר. לטיפול פסיכולוגי טוב לוקח זמן עד שמרגישים 'שקורה משהו'. זה יכול להיות יומיים אחרי הפגישה כשלפתע 'נופל האסימון', זה יכול להיות אחרי שלוש פגישות ולפעמים נדרש זמן כדי לחוש בשינוי – תלוי איזה שינוי אנחנו מחפשים. השינויים האלו עדינים יותר מאשר טיפול בכאבי ראש, ולכן אתם לא צריכים להעסיק את עצמכם כל הזמן בשאלה הזו.

למרות זאת, אם לאחר תקופה כלשהי אתם מרגישים שלא מתרחש דבר, אתם בהחלט יכולים להעלות את הנושא בשיחה עם הפסיכולוגית שלכם. והנה יש לכם עוד משהו לדבר עליו.

"למה היא מסתכלת על השעון?"

הפסיכולוג עושה תוך כדי השיחה כמה דברים. הוא מקשיב לך וחושב איך להתקדם כדי להגיע למטרה הטיפולית שהוא קבע. הוא גם מנסה לשמור על הגבולות של הטיפול. והוא גם מנהל עסק והוא צריך לשמור על לוחות זמנים. הוא צריך להסתכל מדי פעם על השעון כדי לדעת איך לתכנן את הזמן שנותר לכם בכדי שכל המטרות האלו יישמרו. זה לטובתו וגם לטובת הטיפול. אז אל תדאגו אם אתם רואים את המטפל מסתכל על השעון מדי פעם. זה אולי מוציא אתכם מריכוז אבל זה לא אומר שהוא לא מקשיב למה שיש לכם לומר. הוא פשוט דואג 'לנהל' את זמן הטיפול כמו שצריך.

יש לכם עוד דאגות מיותרות?

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

7 תגובות לרשימה ”חמש דאגות מיותרות בזמן פסיכותרפיה“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת אנונימי:

    הרבה פעמים מגיעים לפסיכולוג מהמלצות של חברים או חברים של חברים או שפשוט העולם קטן.
    יש חשש שהם "יצליבו מידע" בראש או שיגלו עליך דברים שלא רצית לספר דרך אותו מכר משותף. כלומר המטפל שומע עליך מנקודת מבט אחרת מצד החבר ולא בדרך או בעיתוי שמתאים לך (לא בגלל שהחבר מרכל עליך, הוא פשוט מספר על חייו ואתה חלק מהם)

  2. מאת מטפלת שלא מן המניין:

    "טיפול מתחיל כשנולד אמון" . בהעדר אמון ניתן לראות בפגישות הטיפוליות מעין תקופת הכנה, חיזור, חפירה או ראיון הדדי. כך גם לגבי הפגת החששות "הקטנים". החשש האמיתי הוא להיות חשוף וחסר הגנות שלא לומר חסר ידיעה וחסר אונים. במיוחד עבור המטופלים הקצת יותר מודעים שכבר הבינו שתפקיד המטפל אינו לפתור להם את הבעיות (מרמז שהמטפל י ו ד ע לפתור את ה ב ע י ה) אלא ליצור את המרחב, המוטיבציה והאינטניסביות הנדרשת עבור המטופל להוציא מעצמו ראיה חדשה ותגובה חדשה ובריאה יותר.

    אנונימי- הסטנדרט המקצועי מחייב חסיון מידע ודיסקרטיות. "בעולם האמיתי" – מטפל רגיש שמכבד אותך צריך להוכיח באינטגריטי שלו שהוא ראוי לאמון שלך ואילו אתה צריך לתת לו צ'אנס לעשות את זה

  3. מאת עלמה:

    דאגה למטפל (תראפיסט) האם הוא יוכל לעמוד במה שיש לי להגיד.
    סינון דברים שאומרים במקום להגיד כל מה שעולה גם אם זה לא הכי נעים.

    גם התראפיסט הוא בן אדם ויש לו חיים.אבל בשעה שהוא איתך בטיפול שלך הוא 100% שם למענך (אמור להיות)

  4. מאת שיק:

    נהנתי לקרוא את הפוסט. בהחלט קולע, אלה הן דאגות שהתמודדתי ומתמודדת איתן בתוך טיפול כבר הרבה שנים….

  5. מאת נוגה:

    אני מאמינה בפסיכולוגית שלי, בכוונותיה הטובות, ביכולות שלה, בדיסקרטיות שלה, האכפתיות וכו'. אין לי שום טענות. ועדיין אני לא יכולה להרגיש שמדובר בקשר אינטימי קרוב במיוחד כי בכל זאת, היא לא חברה ויש מגבלות במסגרת קשר בהקשר מקצועי כזה. אני תוהה אם זה פוגע לי בטיפול, כי אני אמורה לדמות בקשר איתה את הקשרים שלי עם אנשים אחרים.

  6. מאת דינה:

    אני כבר מספר חודשים אצל מטפל חדש…
    תמיד עובר לי בראש מה הוא חושב עליי, מה המבט שלו אומר עכשיו? אבל הוא כ"כ הפתיע אותי בתגובה שלו, הוא שאל אותי מה ראיתי, חשבתי, ומאז הוא התחיל לשים את הקלפים על השולחן ואני לא צריכה לתהות יותר מה הוא חושב או הבעת הפנים שלו מביעה כי הוא חולק איתי את הדברים
    הדאגה העיקרית שלי היא שהוא לא יוכל לעזור לי, כי אני כזאת "מתוסבכת":) אבל הוא לא הבטיח לי הרים וגבעות, ואיכשהו הכנות הזאת גרמה לי להשאר בטיפול למרות שאולי לא יהיו תוצאות מרחיקות לכת
    הדבר העיקרי שלמדתי משלוש שנים כמעט בטיפול, זה להגיד מה מציק לי לא רק בחיים האישיים אלא גם הדברים שמציקים לי בחדר הטיפולים. אם המטפל שלכם רגיש וטוב הוא יסביר לכם ויעשה שינוי למענכם אבל אם אתם מרגישים שכל מה שקיבלתם זה תירוץ עלוב, תעזבו…
    וירדן, העיצוב של הבלוג שלך מדהים ונוח! הייתי שמחה אם היה ארכיון מאמרים שלא עפ"י חיפוש.

  7. מאת אשר:

    היה משהו אחד שלא ראיתי במאמר שלך והוא: דבר אתו על זה.
    דבר אתו על מה שמציק לך, על הפחד שלך מהשיפוטיות שלו, מהשקט,
    מהשעמום. זה המקום בו אתה יכול להציף הכול, גם תכנים קשים.
    ואני מאד נהנה מהמאמרים שלך. תודה

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.