שאל את הפסיכיאטר: אתה יכול להמליץ לי על פסיכיאטר ש…

מישהו שאל אותי לאחרונה שאלה קצרה: אתה יכול להמליץ לי על פסיכיאטר, שגם ידבר איתי, גם יתן לי תרופות וגם מקבל במכבי? השאלה הזו היא טובה ומתאימה כמובן לכל הקופות. התשובה לצערי מורכבת מעט יותר ממה שהיינו רוצים.

כדאי לדעת שבעקרון הקופות לא מחוייבות לספק שירותי בריאות נפש. על פי חוק בריאות מלכתית, בריאות הנפש נמצאת באחריות המדינה. לכן חלק מהקופות לא טרחו עד השנים האחרונות להחזיק בכלל פסיכיאטרים והפנו את כל המטופלים שנזקקו לפסיכיאטר או פסיכולוג היישר למרפאות בריאות הנפש של המדינה. האמת המצערת, היא שאין היום לקופות החולים שום אינטרס לשפר בצורה משמעותית את השירות בתחום הפסיכיאטריה, כיוון שזה פשוט לא באחריותם. כיום, יש שני סוגים של פסיכיאטרים / פסיכולוגים שעובדים עבור הקופות: פסיכיאטרים שעובדים בסניף של הקופה (שכירים) שהם המיעוט או פסיכיאטרים עצמאיים שיש להם הסכם עם הקופה.

לחץ על הפסיכיאטרים להספיק

המציאות של הרפואה המודרנית היא שהיום מופעל יותר ויותר לחץ על הרופאים לעמוד ב'הספקים' של פגישות עם מטופלים. זה נכון לגבי כל המקצועות הרפואיים, אבל בולט יותר אצל פסיכיאטרים שבהם השיחה היא האמצעי הטיפולי החשוב. מבחינת המבטחים (קופות החולים), כל עוד המטופל נפגש עם מטפל אחת לכמה זמן הקופה יכולה לטעון בצדק שהמטופל מקבל שירות. רוב המטופלים הרי לא יכולים לדעת מהו שירות פסיכיאטרי טוב. נוצר מצב שבו לפסיכיאטר, על מנת לקבל משכורת ראויה, יש אינטרס כלכלי לראות כמה שיותר אנשים באותו פרק זמן. לקופה יש אינטרס שהפסיכיאטר יראה גם כמה שיותר אנשים. התוצאה היא שיש מעט מאד פסיכיאטרים בשירות הציבורי שיכולים להקדיש אפילו 30 דקות למטופל לפגישה. במקומות מסויימים הפסיכיאטר יראה את המטופל לא יותר מ 15 דקות. לפעמים המטופל כן יקבל 50 דקות, אבל זה על חשבון המטופל שבא אחריו. לכן נראה לפעמים שלפסיכיאטר אין בכלל זמן לדבר עם המטופל שלו.

כאן כדאי להוסיף שיש הבדל בין פגישות עם איש טיפול כמו פסיכיאטר או פסיכולוג למטרת שיחות (פסיכותרפיה), לבין פגישה עם פסיכיאטר למטרת טיפול תרופתי. בשיטה הנוכחית הפסיכיאטרים שבקופות יעסקו בעיקר במתן תרופות והפסיכולוגים רק בטיפול שיחתי. כמובן שפסיכיאטר יכול לדבר עם מטופל גם חמישים דקות, המשמעות היא שלמרות שרפואית וטיפולית אולי זה הדבר הנכון, הוא דווקא יפגע בעצמו מבחינה כלכלית. כמובן שיש חריגים: אם אתם הולכים לפסיכיאטר מומחה, שמופיע ברשימת המומחים של הקופה שעליהם אפשר לקבל החזר, תוכלו לקבל שיחה של שעה כמעט, עם פסיכיאטר מומחה, שגם ידבר איתכם ממושכות וגם יכול לתת לכם תרופות – וגם תקבלו החזר כמעט מלא. הבעיה היחידה היא שאפשר ללכת לחוות דעת כזו רק שלוש פעמים בשנה, ואם לדוגמא צריך להתאים למישהו טיפול תרופתי לדיכאון או הפרעת קשב וריכוז, וגם לעקוב אחר מצבו אז לצערי 3 פעמים בשנה זה לא מספיק.

החלטות אישיות

באופן אישי, החלטתי שלא לעבוד כרופא עצמאי של הקופה. לכן הקופה לא מפנה אלי מטופלים ויש לי פחות מטופלים פוטנציאלים. המטופלים שלי משלמים לי ישירות עבור הטיפול. מצד שני, גם למישהו שבא לפגישת מעקב לטיפול תרופתי אני נותן את מלוא הזמן הדרוש לו כי אני לא צריך לעמוד במכסות. אולי אם תתרחש פעם הרפורמה בבריאות הנפש השיקולים שלי ושל הקופות ישתנו, אבל בנתיים אני מרגיש שהדרך שבה בחרתי מאפשרת לי לתת את הטיפול הטוב ביותר שאפשר בתנאי מערכת הבריאות הנוכחית. זה אולי עולה יותר מללכת לפסיכיאטר של קופת החולים, אבל זה יותר זול מללכת ליעוץ שלוש פעמים בשנה למנהל מחלקה שאין לו זמן לנהל איתך שיחה ארוכה, ובטח לא לפגישות פסיכותרפיה שבועיות. כל אדם יחליט מה חשוב לו יותר ויפעל לפי הבנתו.

ובקשר לשאלה שנשאלתי? התשובה שלי היתה 'לצערי אני לא מכיר כאלו. אני מכיר פסיכיאטרים טובים, שגם מדברים וגם נותנים תרופות, אבל לא שמקבלים דרך מכבי. אני מכיר גם פסיכיאטרים טובים שמקבלים דרך מכבי, אבל לרוב אין להם זמן לדבר עם המטופל לזמן ארוך. שניים מתוך שלושה זה מספיק?

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

6 תגובות לרשימה ”שאל את הפסיכיאטר: אתה יכול להמליץ לי על פסיכיאטר ש…“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת אני:

    זה שורש הבעיה. זה פוגע זה מחליש וזה הורג. בנוסף זה מאפשר כפיה ולא מאפשר עזרה אמיתית, בפרט למעוטי יכולת.

    ידידה שאפשרה לידיד שלה לעזוב לתמיד, החמיצה ביקורים כיפיים ומעודדים אצלו, החמיצה אפשרויות לעודד אותו, ולא חיה בשלום עם זה.

  2. מאת דודי:

    פוסט חשוב מאד. אתה אומר דברים שרבים לא מעזים לאמר וחשוב שמטופלים או מטופלים פוטנציאליים יכירו את המצב היום.
    אגב, מדוע איגוד הפסיכיאטרים (אני מניח שיש כזה ובשם אחר) אינו עומד מול המדינה ומנסה לשנות את הגזירה?

  3. מאת זותי:

    אתה לא הבנת אותי. לא ביקשתי שמקבל דרך מכבי, אלא שהקבלה שלו זכאית להחזר במסגרת משלים.

  4. מאת ירדן לוינסקי:

    @דודי, זו לא בעיה ספציפית של איגוד הפסיכיאטרים, אלא דפוס שחוזר בכל תחומי הרפואה. דווקא בתחום הפסיכיאטריה היתה עדנה כי המערכות הקיימות עוד מאפשרות יותר גמישות. ובעניין הגזירה, האיגוד מנסה אך אין לו הרבה כח.

    @זותי, דווקא הבנתי בדיוק. הקבלה זכאית להחזר במשלים שלוש פעמים בשנה. הפסיכיאטר הזה בהחלט ידבר איתך, אבל מספר פעמים מוגבל בשנה. 

  5. מאת רבקה:

    אתה יכול אולי להמליץ על פסיכיאטר / מכון פרטי שעובד בסגנון שאתה מתאר פה על המכון שלך? אני לא מחפשת את הדרישה השלישית – מישהו שגם עובד עם קופות החולים, הבנתי שזה לא ראלי.

  6. מאת ירדן לוינסקי:

    @רבקה, אני לא ממליץ על אנשים. שכל אחד יעשה את השיקול שלו.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.