אפליקציות רפואיות זה חולירע

לפעמים נדמה שרופאים אוהבים להתעסק בטכנולוגיה. הם אוהבים מאד גאדג'טים ולעשות ניסויים בכל מני כלים טכנולוגיים חדשים על מנת לשפר ניתוחים ולקדם שיטות עבודה חדשות. אבל כמה מבין הרופאים שלכם באמת משתמשים באופן קבוע בכלים ואפליקציות רפואיות שהופכות יותר ויותר נפוצות עם הזמן?

קחו לדוגמא את הצמידים המגוונים שעוזרים לנטר את קצב הלב ואופ החיים של ספורטאים. הדברים האלו נמכרים במיליונים. אפל וסמסונג מטמיעות מערכות לניטור מידע רפואי ולמעקב אחרי מדדים רפואיים של בעלי הטלפון הסלולרי. healthkit, שייכנס בגרסה החדשה של האייפון, אמור לשמור נתונים על דפוסי שינה וצריכת קלוריות, על קצב הלב ועל נשימה, שלא לדבר על מעקב אחרי התנהגות. אפליקציות שונות יוכלו להתממשק לתוך מאגרי הנתונים האלו ולהציע לכם שירותים וטיפים שונים.

ואיפה הרופא בכל זה? כמה רופאים משתמשים בנתונים שכל האפליקציות והגאד'טים מספקים? כמעט אף אחד. למה? כי היום עדיף להם לא לדעת.

אפליקציות רפואיות זה חולירע

קחו לדוגמא רופא משפחה ממוצע. נניח שיש לו משהו כמו 2000 מבוטחים. נניח שכולם ישראלים ולכן לכמעט כולם יש אייפון או גאלקסי שמנטר את המדדים הרפואיים שלהם ואוסף נתונים ושולח אל הרופא את הנותנים האלו פעם ביום או פעם בשבוע. זה המון מידע סטטיסטי שצריך לפענח. עכשיו נמציא תוכנה שלוקחת את כל המידע הזו ומסמנת לרופא רק את האנשים שיש להם איזה פריטי מידע שאולי מצביעים על בעיה רפואית נניח 1% מהמטופלים. כלומר משהו כמו 20 מטופלים ביום מופיעים על המסך של הרופא עם נתונים חריגים. כל יום. ביום ממוצע רופא משפחה רואה משהו כמו 20-30 מטופלים? אז בבת אחת הכפלנו את כמות המטופלים שהוא צריך להתייחס אליהם ביום. אם הרופא קיבל מידע הוא חייב להתייחס למידע הזה. כל זה בלי שהוסיפו לו שעות עבודה או תשלום.

קראתי על מחקר שמשתמש באייפון לעקוב אחרי דפוסי התנהגות של חולים ביפולריים ואם הוא מזהה שהמטופל מתחיל להיות פעיל יותר, מדבר בקול רם יותר והרבה יותר מדבר, אז עולה חשד שמתחילה אפיזודה מאניפורמית. זה יופי של דבר אם נוכל לזהות סימנים של בעיה אפילו כשהמטופל לא נמצא אצלנו. אבל מה טווח האחריות שלנו? כאן נכנסים כבר שיקולים משפטיים ואתיים.

מה אם הרופא פספס פרט מידע שהגיע בין הררי המגהבייטים של נתונים סטטיסטים? האם הוא אחראי לכך? האם אפשר לתבוע אותו על רשלנות רפואית? היום זה נראה לנו מגוכח, אבל מה יקרה בעוד חמש שנים? ואם האייפון שלכם יעביר מידע לא נכון, או ישכח להעביר לרופא סימנים של הפרעת קצב ולכן תחוו התקף לב, האם תוכלו לתבוע את אפל על רשלנות רפואית?

לצערנו, אם אתם עוברים דירה ומגיעים לרופא חדש עם תיק רפואי בעובי של ספר, האינטרס של הרופא הוא להתעלם מהתיק הרפואי שלכם ולהתחיל לשאול אתכם הכל מחדש. למה, כי אם הם הסכימו לקבל את הנתונים הם גם אחראים על כל מה שכתוב שם. לבדוק ולפעול לפיהם. אם הם לא קיבלו את הנתונים הם לא ידעו. למיטב ידיעתי, מבחינה משפטית (ויגידו עורכי הדין), חוסר ידיעה עדיף על רשלנות.

 לגייס את הטכנולוגיה לטובת המטופל

הרופאים כמובן לא 'אשמים' אלא מציאותיים. הם לא מעוניינים לסבך את עצמם ולא חשוב כמה הטכנולוגיה תראה יפה, טובה ומגניבה. קוראים לזה ניהול סיכונים.

הפתרון כמובן לא יגיע מכך שהציבור יכריח את הרופאים לעבוד מול האפליקציות הרפואיות והגאדג'טים האלו, אלא מכך שהמטופלים והרופאים יבינו איך אפשר לנצל אותן כדי ליצור טיפול טוב יותר, יעיל יותר ובטוח יותר לשני הצדדים. ליצור אינטרס גם לרופאים להשתמש באפליקציות זה אולי יותר מסובך מלגרום למטופלים להשתמש בהן. אם זה יהיה טוב ובטוח לרופאים, הם ישמחו להשתמש בכלים האלו.

העובדה שהיום לכולם יש גישה למידע רפואי בכלל, ולמידע הרפואי הפרטי שלהם מהווה את השינוי האמיתי הגדול ביותר בשנים האחרונות בתחום הרפואה. השינוי הזה מאפשר למטופלים שרוצים בכך להפוך לאקטיבים בטיפול הרפואי שלהם ווגורם לצוותים הרפואיים להפוך ממחליטים לשותפים בטיפול. התפקיד שלנו הוא לעזור למטופל לקבל את ההחלטות ולהצליח להבין איזה מידע חשוב, איזה מידע נכון ואיזה מידע סתם מפריע. כדי שנוכל לעשות זאת, גם אנשי מקצוע צריכים לקבל זמן וכלים להתמודד עם הטכנולוגיה.

 לצערי, אני לא בטוח שזה מה שיקרה.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

5 תגובות לרשימה ”אפליקציות רפואיות זה חולירע“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת נעמה:

    "חוסר ידיעה עדיף על רשלנות": לפעמים חוסר ידיעה יכול להיות רשלנות. בדוגמא שאתה נותן, אם רופא צריך להכיר את התיק הרפואי של הפציינט והוא לא קורא אותו כשמדובר בפציינט חדש, הרי אם נגרם נזק בגלל זה זאת בהחלט רשלנות מצדו שהוא לא ידע מה שהוא היה אמור לדעת.

    לגבי השאר: גם פניות באי-מייל הוסיפו עבודה לרופאים. צריך לטפל בזה ברמה המערכתית, כך שעומס נוסף שמגיע כתוצאה מאמצעים טכנולוגיים (או אחרים) חדשים ייחשב בחישוב שעות העבודה, או שהרופאים יקבלו תגמול הולם על כך.

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    @נעמה, מסכים. אינני משפטן כמובן, אך אם לא ידעת משהו כי לא הובא לידיעתך שונה ממצב שבו נחשפת למידע ולא טיפלת. כל רופא אמור בפעם הראשונה שהוא פוגש מטופל לקחת אנמנזה מקיפה.

    הבעיה היא שיש הבדל בין כמה מטופלים שופנים בשאלה או בבקשה, לכמות המידע שנאגרת ביום באפליקציה.

  3. מאת אנה:

    נדמה לי שהאפליקציות נוצרו כדי לאפשר לפציינט לעקוף את הרופא. עכשיו כל אחד יוכל לדעת בעצמו מה קורה בגוף שלו. יופי שליטה שעוברת מבעל הידע- הרופא, אל בעל האינטרס- האדם/המשתמש/הפציינט.
    אם קורה משהו, הוא כבר יגיע אל הרופא עם כל הידע והאבחנה ובקשה למרשם ספציפי.

  4. מאת נעמה:

    ירדן, כאשר התיק הרפואי של פציינט חדש מועבר על ידו לרופא החדש, האחרון לא יכול לומר שהוא "לא ידע". המידע הועבר לידיעתו. זאת היתה הדוגמא *שלך* ואליה התייחסתי.

  5. מאת ירדן לוינסקי:

    @נעמה תודה על ההבהרה.

    @אנה, האפליקציות לא נוצרו כדי לעקוף את הרופא אלא כדי לתת כלים נוספים לאדם לנהל את הבריאות שלו. אני שמח שאנשים לוקחים אחריות על הבריאות שלהם. זה המצב הכי טוב שיכול להיות. הבעיה שהצבעתי עליה היא שאתה מקבל טונות של מידע. לא אתה ולא הרופא יכולים להתמודד עם הכמויות האלו. כמובן שיש אנשים שכבר היום הפכו את זה לעיסוק שלם. הם בודקים ומודדים עם מגוון אפליקציות את המצב שלהם. אבל זה משהו שהרוב לא עושים ולא יעשו. כבר היום חלק גדול מהאנשים שיש להם כולסטרול גבוה או ל"ד גבוה לא עושים כלום עם זה. וזה במצב שהם יודעים בבירור שיש להם בעיה. נראה לך שהם יעשו משהו עם עוד חמשת אלפים פרטימידע חדשים על בריאותם? הרוב לא. רוב האנשים גם לא ינתחו את המידע, יגיעו לאבחנה ויבקשו מרשם.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.