איך להתמודד עם הפרעת קשב וריכוז בקיץ

החיים עם הפרעת קשב וריכוז יכולים להיות מורכבים בכל זמן נתון, אבל בקיץ ההתמודדות עם הפרעת הקשב יכולה להיות יותר מורכבת. מסגרות העבודה או הלימודים באוניברסיטה על כל הקשיים שהן מציבות בפני אנשים עם הפרעת קשב מהוות מסגרות זמן חשובות שעוזרות להתארגן אבל בקיץ המסגרת הזו נעלמת או מתערערת.

בנוסף לכך, לאילו שהם גם הורים מתווספת גם ההתמודדות עם חופשות הקיץ של הילדים (שגם חלקם סובלים מ ADHD בעצמם), אשר מוסיפים לאי השקט וכמות הגירויים והבלאגן שכולם צריכים להתמודד איתם. חלק מהאנשים מפסיקים טיפול תרופתי בקיץ כי הם לא באוניברסיטה והם לא צריכים "להתרכז", אבל למרות שקיץ ויש פחות ישיבות בעבודה כי אנשים לוקחים חופש עדיין אנשים צריכים גירוי ואם הוא לא מגיע בדרכים הרגילות הרי שהם ייצרו להם גירויים חדשים.

גם אם הקיץ יכול להיות אתגר לכל אדם, הרי שדווקא אנשים שסובלים מהפרעות קשב ומכירים את הקשיים שלהם יכולים מראש להתארגן כדי לעבור את הקיץ בשלום. צירפתי כאן כמה רעיונות שאולי יוכלו לעזור לכם – בין אם אתם מבוגרים או אם אתם הורים לילדים שסובלים מ ADD.

תבנו סדר יום חלופי.
מסגרת פעילות עוזרת  לכל אדם להתארגן. בקיץ המסגרות כולן מתרופפות. לדוגמא אם אתם עובדים במשרד כלשהו אתם בוודאי יודעים שבחודשים יולי-אוגוסט קשה יותר להשיג לקוחות, חלק מהעובדים חסרים וכל מסגרת העבודה משתנה (גם אם לא רשמית). בנו לכם סדר יום חליפי אשר יעזור לכם בהתארגנות היומיומית.

אל תשכחו פעילות גופנית.
פעילות גופנית מאז ומעולם היתה דרך טובה לשיפור השליטה על האימפולסיביות והאי שקט של הפרעת קשב.  מעבר לעובדה שהאנרגיה המשוחררת מושקעת בפעילות גופנית בריאה, זה עוזר גם לשלווה הנפשית.

תחשבו על חופשה. 
בשום מקום לא כתוב שבקיץ צריך לעבוד כל הזמן. החופשה הומצאה כדי לשמור על בריאותם הפיסית והנפשית של העובדים.  זו לא חייבת להיות פעילות מאורגנת שאורכה חודשיים, אפשר להסתפק ביציאות מתוכננות לפעילויות שמעניינות אתכם ואתם לא מקדישים להם זמן בחורף.

לכו ללמוד.
נשמע לא הגיוני, נכון? אבל חלק מהאנשים שסובלים מהק"ר סובלים מגרסא שקרויה inattentive שבה הדגש הוא על חוסר קשב ולא על היפר-אקטיביות. אנשים כאלו לרוב מעדיפים סביבה שקטה ולא מלאת גירויים. אפשר ללכת לספריה (זה מקום ממוזג), או ללכת לקורסי קיץ בתחומים שמעניינים אתכם. אפשר גם ללכת לתערוכות או סרטים שלא הספקת לראות במהלך השנה.

תשאלו את הרופא שלכם בנוגע לתרופות.
יש סוטדנטים שמפסיקים לקחת את התרופה שלהם במהלך חודשי הקיץ כי לא צריך ללמוד לבחינות או להתרכז בשיעור, אבל אצל חלק מהאנשים הפסקת תרופות יכולה להוביל להחמרה במצב: לדוגמא, בגלל החום והעצבנות בתוספת עליה באימפולסיביות הם מסוגלים לריב יותר עם חברים ובני זוג ולנתק קשרים חשובים. לכן אולי אפשר לעשות שינוי תרופתי בקיץ שיתאים לתנאים המשתנים.

בכל מקרה, הקיץ לא חייב להיות סיוט מהגהינום לאנשים עם הפרעת קשב, בתנאי שנערכים אליו כראוי.

 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.