על רופאים ועל גוגל

חלק גדול מהאנשים שאני פוגש בקליניקה, מגיעים אחרי שהם עשו כבר חיפוש באינטרנט. חלק קראו קצת, חלק קראו כל דבר שאפשר לקרוא.

בעשור האחרון המידע שקיים באינטרנט הפך לחלק מעולם הרפואה. הרופאים היו צריכים להתרגל למטופל שקרא באינטרנט על ציפרלקס ומבקש את התרופה או שהמטופל מגיע וקרא על אבחנה שהוא חושב שיש לו, כמו חרדה או דיכאון. למטופלים המידע נותן תחושת עוצמה, בעוד הרופאים היו צריכים להתרגל למציאות חדשה במערכת היחסים רופא – מטופל.

המטופלים התקדמו כבר מעבר לחיפוש מידע בגוגל. כשאני פוגש אנשים אפשר לראות שהיחס למידע ולטכנולוגיה הופך בוגר יותר. אנשים באים עם ידע שהם מצאו בדרכים שונות אבל מבינים שמידע איננו תחליף לידע או להגיון ונסיון. רוב המטופלים מבינים היכן המידע משתלב ביחסים בינינו.

לדבר בשפה של המטופלים

דיונים שונים רצים ברשת סביב נושאי בריאות שמעניינים את הציבור. לדוגמא המידע שקיים על הסיכונים בחיסונים השונים ואיך מתמודדים עם המידע המוטעה שגורמים שונים מפיצים נגד חיסונים כאלו ואחרים. הפרשה הגדולה האחרונה היתה פרשת חיסוני הפוליו והציבור שלא קיבל בהכנעה את המלצת משרד הבריאות לתת חיסון נוסף לילדים. זה לא שאנשים לא חוששים מפוליו, אלא שמשרד הבריאות וגורמי הרפואה רגילים שהרופאים אומרים והציבור עושה. אבל הציבור עכשיו מפקפק. הציבור רגיל לקבל מידע בדרכים אחרות. ומערכת שלא רגילה לדבר עם המטופלים שלה בגובה העיניים, לא יכולה לצפות שהציבור יעשה מה שאומרים לו.

יש גופים שמנסים לעשות את זה, עמותות כמו מדעת שמנסה לתת מידע זמין ועקבי שיתמודד עם הררי המידע המוטעה שרץ ברשת. חלק מהדברים לא ניתן לשנות. הציבור כיום פחות ופחות מאמין בגורמי סמכות, ולא משנה אם זה אם רופאים, כוחות הבטחון או מומחה לתזונה. לכן צריך ליצור תקשורת חדשה עם הציבור, בדיוק כמו שצריך ללמוד לתקשר עם המטופלים בצורה שמתאימה למאה העשרים ואחת.

הנסיון שלי מראה שברוב הפעמים הגישה של מטופלים למידע עדיפה על אי ידיעה ועל פעמים שבהם המטופלים משתמשים במידע הזה לרעתם. פעמים רבות אני גם לומד דברים חדשים כשמטופל מראה לי משהו חדש שאני טרם הספקתי ללמוד. למזלי, טרם פגשתי מטופל שלא כיבד את היכולת שלי לחבר את המידע שהם הביאו עם הנסיון והידע שלי כדי לשים את המידע הזה בקונטקסט המתאים.

גישה למידע מהווה את אחד השינויים המרכזיים שמשפיעים על הרפואה בימינו. גם הרופאים, הפסיכולוגים, הצוותים הטיפוליים והמטופלים, כולם חשופים למידע העדכני ביותר. הטכנולוגיות האחרות והשינויים יכולים רק להתבסס על המידע. אם הרופאים לא ילמדו למקם את עצמם במקום טוב בעולם המשתנה, הם ימשיכו לראות את עצמם כקורבנות ולא יצליחו לשמור על הרלוונטיות שלהם.

 

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

4 תגובות לרשימה ”על רופאים ועל גוגל“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת נעמה:

    רשימה מעניינת בנושא (כולל התגובות):
    http://e-patients.net/archives/2015/11/the-truth-about-the-your-googling-and-my-medical-degree-mug.html

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    תודה!

  3. מאת אלה:

    היי ד"ר לוינסקי,

    אז גם אני קראתי באינטרנט, התלהבתי, אבל כנראה זקוקה לקונטקסט.
    מה דעתך על אבחון גנטי של נוירופארמאג'ן?
    http://www.cts.co.il/?CategoryID=747&ArticleID=1623

    אני מאובחנת כדו קוטבית, לדעתי יש לי דיכאון וADHD. אני מודעת לקלישאה.
    כדאי להשקיע בבדיקה שעולה כ-4,000?

    תודה ותבורך על האתר הנהדר.

  4. מאת אלון:

    חלק גדול מהאחריות נופלת פה על הרופאים עצמם שבמשך שנים מתייחסים לחולים כאל ילדים קטנים שאינם יכולים להבין ולבחור. כמובן יש יוצאים מהכלל אבל פעמים רבות ברפואה הציבורית הצוות הרפואי מתנשא מעל החולה ובמקרים רבות של מחלות כרוניות מתקשה להציג בפני החולה את מגוון הגישות והאפשרויות העומדות לפניו. לא פעם מצאתי את עצמי מתווכח עם רופאים שמצטטים באפס מבט ביקורתי תפיסות מיושנות ומוטעות של בעלי אינטרסים שונים (חברות התרופות לדוגמא) מבלי להיות מודעים או פתוחים לאלטרנטיבות או להודות שמדובר פעמים רבות בניסוי וטעייה שמשתנים מאדם לאדם. במקרים רבים גם אין למערכת את הזמן ואורך הנשימה ללוות את המטופל בתהליכים יותר מורכבים. לכן בעיני הידע הזמין וערעור מוקדי הכוח במקרה הזה עושים רק טוב.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.