היתרונות והחסרונות של מריחואנה רפואית

מריחואנה רפואית היא טיפול שהופך יותר ויותר מקובל בישראל למגוון של התוויות. יותר ויותר פעמים אני נשאל אם אני יכול לרשום למישהו המלצה לקבלת מריחואנה.

אבהיר: זה לא טקסט נגד מריחואנה וגם לא טקסט בעדה. 

צריך לזכור שלא משנה מה אני אכתוב כאן, מייד יעוטו עלי המתנגדים או התומכים בליגלזציה ויתחיל כאן מחול שדים של טיעונים דמגוגים על כך שאני נציג של חברות התרופות או בעד סימום האוכלוסיה. שהרי, אין ממש דיון אמיתי בציבור בנושא של מריחואנה וגם אם יש דיון ציבורי הוא כמעט ולא מתבסס על מחקרים עמוקים ורחבים אלא על ציפיות וסטיגמות. גם אם אני בעד וגם אם אני נגד ליגליזציה של מריחואנה בישראל, יש מעט מדי מידע אמין בנוגע ליעילות האמיתית של מריחואנה, או לפחות זו הזמינה כיום כמריחואנה רפואית.

כשאנחנו מנסים לומר משהו על מריחואנה רפואית, כדאי שנבסס על מידע עובדתי. אבל גם ה'עובדות' הן יחסיות: סיכון מוחלט או סיכון יחסי. הפחתת סיכונים או מניעת סיכונים. שימוש או שימוש לרעה. הדיון תמיד מתנהל מה'פוזיציה' של מי שטוען את הטענה. אם אתה בעד מריחואנה אז העובדות יוצגו בצורה מסויימת ואם אתה נגד הן יוצגו אחרת.

לשמחתנו, גוף אמריקאי מכובד בהחלט בשם האקדמיה הלאומית למדע ורפואה פרסם בתחילת השנה דו"ח מקיף על התועלות והסיכונים של שימוש במריחואנה רפואית. מדובר במסמך של 500 עמודים שמבוסס על כ-10000 מחקרים שנכללו ולא כולל עוד עשרת אלפים שלא עמדו בקריטריונים מחקריים איכותיים מספיקים.

להלן תקציר המנהלים של המסמך – לא באמת חשבתם לקרוא 500 עמודים כדי למצוא הוכחות לעמדה שלכם. המסקנה העיקרית של המסמך היא שמבחינה מדעית אנחנו צריכים עוד מחקר, כי אין מספיק הוכחות מדעיות לכאן או לכאן. מעבר לכך, הם חילקו את הממצאים לשלוש קבוצות עיקריות המבוססות על חוזק ההוכחות לטענה שמריחואנה עוזרת להפרעות שונות.

עדויות חזקות שהמריחואנה עוזרת

  • לטיפול בכאב כרוני במבוגרים (קנביס)
  • למניעת בחילות והקאות אצל מטופלים המקבלים טיפולי כימותרפיה (קנביס)
  • לטיפול בחולי טרשת נפוצה הסובלים מסימפטומים ספאסטיים (קנביס)

עדויות בינוניות

  • שיפור קצר טווח בהפרעת שינה אצל מטופלים שסובלים מהפרעות שינה הקשורות בהפרעת שינה חסימתית (sleep apnea), פיברומיאלגיה, כאב כרוני וטרשת נפוצה (קנבידואידים, בעיקר נביקסימולים)

עדויות מחקריות מועטות

  • שיפור תאבון ועליה במשקל אצל מטופלים הסובלים מ HIV או איידס (קנביס)
  • שיפור בתסמיני טורט (קפסולות THC)
  • הקלה בתסמיני חרדה אצל הסובלים מחרדה חברתית  (קנבידיול)
  • שיפור בתסמיני PTSD (מחקר אחד)

בעצם המסמך לא טוען שהמריחואנה טובה או רעה, אלא בא להראות מה המחקר המדעי יודע על המריחואנה, "מה אנחנו יודעים, מה לא יודעים ומה אנחנו יודעים שאנחנו לא יודעים". בלי לשפוט אם אכן צריך לאשר מריחואנה רפואית, בלי לדון בלגליזציה או בהפללה, בלי להכנס לסוגיות החברתיות.

המריחואנה הרפואית של היום חזקה פי כמה מבחינת ריכוז החומרים הפעילים שבה, מזו שהיתה לפני עשרים שנה. המשמעות היא שיש לחומרים הללו השפעה יותר חזקה, לטוב ולרע.

מה שמעניין הוא שלמרות בניגוד למה שרבים חושבים גוף המחקר סביב מריחואנה רפואית גדל בהתמדה ובעיקביות, אבל עדיין מרבית הדיונים שבהם אנשים משתתפים לא מתבססים על מידע מדעי אלא על תחושות ואמונות.

אנשים יחליטו לבד אם מתאים להם להשתמש במריחואנה. כמו בכל דבר, כל אדם צריך לעשות את חשבון הבעד ונגד האישי שלו. האם תסתכנו באי ספיקת כבד כדי להפסיק כאב ראש? קחו שני אקמול. מצטער אם חיפשתם תשובה פשוטה.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

5 תגובות לרשימה ”היתרונות והחסרונות של מריחואנה רפואית“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת איתי צור:

    בהקשר של טיפול בקנאביס לבעיות פסיכיאטריות: כמו חרדה ודיכאון, יש הרבה שנואשים ומוכנים לנסות אבל חוששים שאפקט הפוך.
    1. האם ידוע אם ידוע שלקנבדיול (CBD) מיוחס מעבר להקלה בתסמיני חרדה (כפי שכתבת) יש גם סיכון בהגברת תסמיני חרדה?
    2. האם ידוע על אינטראקציה של קנבדיול עם תרופות מרשם לחרדה? (אני לוקח מירו – האם יש בעיה לשלב?)

  2. מאת דני:

    אין לי הרבה מה להגיד אני בדיכאון מתמשך ורוצה לשים קץ לחיי עברתי טראמומה לא קלה עם שתי נסיונות התאבדות ושתי אישפוזים בבית החולים טירה אחד מרצון והאחרון בכפיה על ידי ‏הפסיכיאטרית המחוזית

  3. מאת דני:

    אני חושב שהפעם אני יצליח. מעוניין לטוס לחו״ ל ולעשות את זה שם

  4. מאת דני:

    דרך אגב אני לא יודע כמה זה קשור אבל לאבא שלי היה בעבר נסיון להתאבדות וגם הוא ‏נטול למצב רוח קיצונים ביותר . ואצל אמא שלי

  5. מאת דני:

    בצד של אמא שלי שבעה מתוך תשעה מאובחנים כחולי נפש ועבר פסיכיאטרי עשיר. אנא תעזרו לי לשכם את החיים שלי

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.