תוספי מזון כטיפול משלים לדיכאון וחרדה

האם ישנם תוספי מזון שיכול לעזור לדיכאון או לחרדות שלכם? למה כדאי לשים לב? ממה להיזהר?

הטיפול הסטנדרטי בדיכאון וחרדה הוא שילוב של טיפול תרופתי ושל טיפול פסיכולוגי – מייצב מצב רוח למאניה, נוגד דיכאון לטיפול בדיכאון, נוגד חרדה לטיפול בחרדה וכדומה. הטיפול הפסיכולוגי על גישותיו השונות מטרותיו לסייע למטופל לצאת ממצבו ולהתמודד עם הגורמים שיכולים להחמיר את מצבו של המטופל אל מצב שהתרופות לא יצליחו לשמור עליו.

מצד שני יש מגוון טיפולים שאנשים משתמשים בהם כאשר הטיפולים המקובלים (קונבנציונליים) לא עוזרים מספיק או גורמים לתופעות לוואי בלתי נסבלות.

כאשר אתם משתמשים בטיפולים אלו במקום הטיפול המקובל, קוראים להם טיפול אלטרנטיבי. כאשר משתמשים בהם בנוסף לטיפול המקובל, קוראים להם טיפול משלים.

דבר חשוב שצריך להבין הוא שהעובדה שקופות החולים נותנות לכם מגוון של טיפולים כאלו, לא אומרת בהכרח שהטיפול עוזר. מכיוון שיש הרבה אנשים שמעוניינים בטיפולים אלטרנטיבים ומשלימים יש לקופת החולים אינטרס לספק את השירותים האלו ולגבות תשלומים עליהם. קופות החולים הן גם עסק כלכלי.

יש המון חומרים שאנשים לוקחים שאמורים להשפיע על מצב הרוח ועל חרדה.

  • הדוגמא שאולי מוכרת ביותר היא אומגה-3. ישנם מעט מחקרים ראויים בתחום אך יש מחקרים בודדים שהראו שרמות גבוהות של אומגה-3 יכולות לעזור לטיפול בדיכאון, ובמקרים מסויימים לשפר את היעילות של נוגדי דיכאון קלאסיים. לכן אם יש לכם דכאון אפשר בהחלט לשקול לקבל תוספת של אומגה 3, בין אם דרך המזון (תמיד עדיף) ובין אם בצורת כדורי אומגה 3. בכל אופן, הטענות כאילו מדובר בתרופת פלא שעוזרת בכל המקרים ולכל הבעיות, מדיכאון וחרדה ועד הפרעות קשב וריכוז – אלו שטויות של אנשי שיווק.
  • ויטמין B וחומצה פולית חומרים נוספים שיכולים להיות קשורים בדיכאון ובחרדה, בגלל השפעתם על מערכת העצבים וההתפתחות של תאי העצב. אם יש לכם חוסר בהם מומלץ להשלים את החוסרים. היעילות שלהם כטיפול בדיכאון או בחרדה עדיין לא הוכחה.
  • ויטמינים ומינרלים כמו ויטמין C, D ומינרלים כמו מגנזיום ואבץ לא נמצאו קשורים באופן ישיר לדיכאון ולחרדה ואין הוכחה שנטילת תוספים אלו באמת עוזרת לטיפול.
  • היפריקום הוא צמח שנמצא יעיל בטיפול בדיכאון קל עד בינוני, ופועל במנגנון דומה לתרופות הטריציקליות למניעת דיכאון. צריך להזהר אם מוסיפים אותו לטיפול קיים כיוון שהוא יכול לגרום לתסמונת סרוטונרגית (לא נעים בכלל).
  • גינקו בילובה הוא שורש שיש הטוענים שהוא עוזר לטיפול בדיכאון. לצערי עוד לא ראיתי הוכחות לכך אבל ידוע מצד שני שהוא משפיע על קרישיות הדם ולכן מומלץ לעדכן את הרופא אם אתם לוקחים.
  • Gaba ו-Taurine הם חומרים שנמצאים במוח שלנו ולא נמצא שנטילה שלהם משפיעה על מצב דכאון או מאניה כיוון שאם הם מגיעים דרך מערכת העיכול הם לא עוברים אל המוח.
  • SAMe, או S-Adenosylmethionine הוא חומר שיש עליו דיווחים שהוא עוזר לטיפול בדיכאון. מצד שני יש גם דיווחים שהוא מעורר מאניה אז כדאי מאד להזהר במצבים של דיכאון אצל אנשים שסובלים ממאניה-דיפרסיה.

כמובן שישנם גם טיפולים משלימים שאינם תוספי מזון כמו דיקור, עיסויים ושלל דברים שאנשים עושים. הרשימה הזו לא עוסקת בהם. צריך להבין שכדי לטעון שמשהו באמת עובד צריכים להיות מסוגלים לבצע עליו מחקרים בשיטות שאכן יראו שמה שעבד זה הטיפול מצד אחד, ומצד שני שטיפול זהה יעזור לאנשים אחרים במצב כזה. ברוב המקרים וגבי רוב השיטות, לא נעשו מחקרים מספיק רציניים. זה לא אומר שמדובר בטיפולים לא יעילים אלא שאין מספיק מידע כדי להוכיח שהם יעילים. לא נראה לי ראוי להמליץ על משהו שלא הוכיחו שהוא יעיל (ולא, אם זה עזר למישהו שאתם מכירים זו לא הוכחה).

כמה עצות בנוגע לתוספי מזון וחומרים משלימים:

  • לדווח לרופא המטפל על כל חומר נוסף שאתם לוקחים בקביעות, כדי שידע לבדוק אם יש התנגשות בין החומרים של התרופות לחומרים האחרים.
  • לעדכן את הפסיכיאטר אם הפסקתם לקחת טיפול כלשהו.
  • לזכור שבגלל שיש בלבול גדול בשוק תוספי המזון כדאי לקנות רק במקומות רציניים ומפוקחים.
  • לזכור שגם רכישת כל מני חומרים שהם טבעיים יכולה להיות יקרה לא פחות מרכישת תרופות.

הבעיה ברשת היא שיש יותר מדי מידע מצד אחד, ומצד שני אתם לא יודעים מה האינטרס של מי שמפרסם את המידע.

אם יש לכם שאלות בנוגע למגוון טיפולים אלטרנטיבים ומשלימים אתם יכולים להכנס לאתר מיוחד שיצרו ב NIH, הגוף הכי נחשב בעולם למחקרי בריאות. זהו אתר מיוחד שעוסק במחקרים בנושאי טיפולים משלימים וטיפולים אלטרנטיבים, בודק אותם ומממן מחקרים בתחום. לכניסה לאתר המידע על טיפולים אלטרנטיבים ומשלימים.

אנא, ספרו על התוספים שאתם משתמשים בהם כדי שכולם יוכלו ללמוד.

כאשר משתמשים בהם בנוסף לטיפול המקובל, קוראים להם טיפול משלים. כאשר במקום, הם נקראים אלטרנטיבה

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

19 תגובות לרשימה ”תוספי מזון כטיפול משלים לדיכאון וחרדה“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת מטפלת שלא מן המניין:

    http://www.modernherbalist.com/neuro1.html
    האם שרות פיסיכאטרי מציע אבחון דומה לפני מרשם תרופות?

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    תשובה: לא, מכיוון שאף אחד לא הראה שיש איזו שהיא קורלציה (התאמה) בין רמות נוירוטרנסמיטרים בשתן לבין הרמות במוח. יותר מכך, לא הראו שנטילת חומרי הבניין של נוירוטרנסמיטורים משפיע באופן ישיר ומשמעותי על כמותם במוח. לצערנו אין בדיקה פרקטית שתבדוק את הרמות במוח: יש בדיקות אך לא פרקטי לבצען בגלל הסיבוך בביצוע והעלות הגבוהה מאד.

    העובדה שהאתר הזה טוען טענה מסויימת לא הופך אותה לטענה מוכחת / אמיתית.

  3. מאת חמוצית:

    מערכת התגובות לא ידידותית.
    לא רשום שיש הכרח לשים כתובת מייל וכששוכחים מופיעה בקשה אבל ההודעה שכותבים נמחקת ואם לא שומרים…

    כתבתי הודעה מושקעת, המלצתי על חמוציות בקפסולות או שתיה של לפחות שתי כוסות בגלל נטיה של הרבה תרופות לגרום לצריבה במתן שתן ללא ממצאים אורגניים.
    ההסברים והסימוכין נמחקו זה מכבר.

    יש גם ז'אנר של פסיכיאטריה אינטגרטיבית , אפילו בארץ. פסיכיאטר שמשלב עוד שיטות בטיפול, חלקן אלטרנטיבית חלקן אחרות.

    יש גם פסיכיאטריה אלטרנטיבית, ללא תרופות, ארגון /ז'אנר שהוקם ע"י פסיכיאטרים רופאים, נדמה לי שהמרכז העולמי נמצא באוסטרליה ונקרא "הילור" ובראשו פסיאיטר שמכנה את עצמו "פיטר פנר". בארץ לפני יותר מ10 שנים עמד פסיכיאטר בשם ז'אן מארק מנטל, שהיה גם מנהל מחלקת נוער בבית חולים פס' בצרפת והחליט להפסיק כליל לרשום תרופות פס' (אם כי לא התנגד נחרצות או לחם בכך). הוא חזר לצרפת לצערי. לא יודעת אם המכון בארץ עדיין קיים.

  4. מאת אלונה:

    פוסט מצוין.
    לי אישית מאוד עוזר תוספת של ויטמין B קומפלקס ומגנזיום. אני צמחונית וחייבת להקפיד על רמת B12 שמאוד קשור לדכאון.

  5. מאת שולה:

    מה לגבי 5-HTP?

  6. מאת ירדן לוינסקי:

    @שולה, לא הראו שום יעילות מיוחדת של נטילת החומר במחקרים מסודרים וראויים.

  7. מאת אחד:

    מה לגבי צמח הרדיולה ????????????????

  8. מאת צביקה:

    אני השתמשתי ברדיולה כמה פעמים גם בתקופות דיכאון וגם לטיפול ברמות אנרגיה נמוכות, ובכל פעם ההשפעה היתה כמעט מיידית (גם במינון רגוע יחסית של כמוסה ביום), והמשיכה גם אחרי שהפסקתי לקחת. עם הזמן למדתי לקחת אותו לתקופה קצרה (שבועיים שלושה) ולהנות מההשפעה כמה חודשים. לאחרונה הבנתי שמשרד הבריאות אסר על המשך הפצת רדיולה בארץ, מה ששיגר אותי הבוקר לחנות תרופות טבע כדי לקנות לי חבילה, שיהיה. טכנית, הבנתי שעכשיו אנחנו נמצאים בתקופת חסד אחרונה של שנה וחצי שמשרד הבריאות נתן למשווקים להוריד את התרופה מהמדפים. איפושהו באינטרנט קראתי שהשימוש ברודיולה עלול להיות בעייתי מכיוון שהוא שייך למשפחת החומרים שמעודדים יצור סרוטונין ולא שמעכבים את ספיגתו לאחר ששוחרר (בצורה טבעית), מה שיכול ליצור תופעות לוואי. חברים שלי שהשתמשו ברדיולה דיווחו על הקלה בדיכאון, אבל גם על תזזיתיות, כאבי ראש, ותחושות לא נעימות באופן כללי. נראה, שההשפעה שונה מאדם לאדם.

  9. מאת סיון:

    שלום, אני לוקחת למיקטל לפרכוסים שהיו לי לפני חמש שנים. יש לי o.c.d ומחשבות טורדניות כפיתיות.. קיבלתי ציפרמיל אך אני מחפשת משהו טבעי יותר .. האם הכדור שמציעים פה יכול לעזור לי?

  10. מאת ירדן לוינסקי:

    @סיוון, לא הוכח שיש איזושהו תכשיר ממקור טבעי שמסייע באמת למחשבות טורדניות.

  11. מאת גלילית:

    האם ניתן לקחת את הרדיולה בשילוב עם תרופת הסרקאוול XR ? האם ישנו גורם ברפואה הציבורית אשר מומחה בשילוב תרופות עם צמחים , מינרלים וויטמינים?

    תודה.

  12. מאת עומרי:

    ירדן שלום ,
    אני בן 24 , סובל ממאניה דיפרסיה , OCD של מחשבות טורדניות כפייתיות והפרעות קשב וריכוז כבר 8 וחצי שנים .
    למאניה דיפרסיה נמצא פיתרון : אני לוקח ליתיום ועושה בדיקות דם לבדוק את הרמה .
    לבעיות קשב וריכוז אני לוקח ריטלין במינון גבוה : 80 ליום .
    עם זאת יש חרדה עם הריטלין או בלי הריטלין אז אני לוקח לחרדה את התרופה סוליאן 100 מ"ג .
    אך למחשבות אין פיתרון .
    סוליאן לא מוחק את המחשבות , הוא רק מרגיע אותי קצת ומוחק את החרדה .
    הייתי אצל כל הרופאים הכי גדולים והשתמשתי בכל התרופות שישי כמעט אבל לOCD מחשבות כפייתיות טורדניות כמעט אף אחד לא עזר וגם מה שעזר היה עם תופעות לוואי שהשמין אותי והרדים אותי והפך אותי לזומבי עם יובש בשפתיים כגון הזיפרקסיה אך מצד שני אינני יכול לסבול זאת עוד , זה מטריף אותי ומוציא אותי מדעתי ומאוד בלתי נסבל ואני גם לא רוצה תופםעות לוואי של עייפות והשמנה , אז מה עלי לעשות ? לסבול כל החים ? אגב את התרופות ציפרמיל , אנארפניל וSSRI אסור לי לקחת בגלל המאניה דיפרסיה .
    אנא עזור לי
    בתודה
    עומרי

  13. מאת MAKO:

    שלום, אחי בן 25 אובחן כסכיזופרן לפני שנה
    היה במוסד לחולי נפש שלוש פעמים לתקופות של חודש כל פעם. הוא חווה ב 3 שנים אחרונות לחצים – ובין היתר הוא הימר כפייתית, איימו על חייו ועל משפחתו- הוא ברח מהארץ והיה מתאגרף, הוא עבר בחול ניתוח ללא הרגמה כללית באזור האף ואסרו עליו אפילו לאכול חריף כדי לא לגרום לסיבוכים. הוא עישן סמים ושתה וכו וקיבל התקף לראשונה. אחרי כמה ימים הכל עבר בלי תרופות! הוא חזר לארץ והמשיך לשתות להמר וכו ואחרי חודש לראשונה אושפז. שוחרר אחרי חודש ואחרי חצי שנה שוב אושפז. חצי שנה אחרי שוב אושפז. לתקופה של חודש בערך הוא היה שותה זאפה כיוון שהיה לו התקף ללא אישפוז. לפני האישפוז האחרון הוא שתה בקבוק וודקה, בזמן שהיה נוטל את הזאפה. החלו הזיות והוא אושפז. הוא שוחרר לאחרונה לפני שלושה חודשים במהלכם שותה קומפלקס ויטמינים, אטומין +דקינט. הוא רוצה להפסיק לשתות אטומין. בגלל שהוא עלה מאוד במשקל, עייפות ותשישות.
    אנא מה לעשות – איך להוריד מינון של אטומין, האם אפשר בכלל? איזה תחליף/השלמה קיים לתרופה זו.

  14. מאת ירדן לוינסקי:

    @מאקו, אינני יכול ליעץ לגבי תרופות של אדם שאיני מכיר. זה לא רציני. יש לפנות בצורה מסודרת לרופא ולהתייעץ.

  15. מאת מרים חמו:

    אני לוקחת ציפרלקס וגם ויטמין ד אם זה בסדר

  16. מאת אלכסנדר מושקוביץ:

    שלום ד"ר ירדן
    האם שמעת שויטמין B12 קומפלקס יכול למנוע תופעות לוואי מטיפול תרופתי בקונצרטה/ריטלין?
    והאם יש ההגיון בכך?
    תודה!

  17. מאת אילנה אפרגן:

    הבן שלי בן 20 וחצי לוקח ציפרלאקס האם אומגה 3 יכול לעזו לו?

  18. מאת דן:

    אני לא יודע מה ההתמחות של ירדן לוינסקי הנל.

    הנה כמה דברים שעובדים בוודאות, רק צריך להתאים מינון.

    5htp
    אינוזיטול

  19. מאת יוסי:

    אני לוקח סוליאן 200 רציתי לשאול האם אני יכול להחליף את הסוליאן בגאבא

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.