10 טיפים לטיפול עצמי במחלה ביפולרית (מאניה דיפרסיה)

הטיפול התרופתי חשוב, אבל הוא לא הדבר היחיד שעליו כדאי להקפיד – התנהלות נכונה תעזור לכם להרגיש טוב יותר ולהשיג שליטה טובה יותר במצב.

עוד פוסטים בנושא:

 

פגשתי בחיים המקצועיים שלי אנשים רבים שסובלים מהפרעה דו-קוטבית (ביפולרית, הקרויה בשפת העם מאניה דפרסיה). ברוב המקרים, גם אצל חולים שאובחנו לאחרונה וגם אנשים שאובחנו לפני שנים רבות, הם קיבלו מפסיכיאטר בשלב כלשהו הסברים מלאים על המחלה ועל הטיפולים התרופתיים.

אבל רוב הסיכויים שבשום שלב הם לא קיבלו הדרכה מה הם יכולים לעשות כדי להשפיע על על דפוס המחלה שלהם וכדי לתרום להצלחת הטיפול.

אחת הטעויות הנפוצות שלנו כמטופלים שסובלים ממחלה כלשהי היא לחשוב שאין לנו יכולת לשלוט במה שקורה לנו, והכל תלוי ברופא (או בפסיכיאטר) ובתרופה.

כמובן שאנחנו לא אשמים בכך שפרצה אצלנו המחלה (אפשר להאשים מיליון גורמים אחרים, אך בדרך-כלל מדובר בשילוב גורמים שלא יכולנו למנוע), אבל ישנם דברים רבים שאפשר לעשות כדי להשפיע על המהלך של המחלה וזה נכון במיוחד אצל מי שסובלים ממחלה ביפולרית.

10 הטיפים שלהלן יעזרו לכם וישפרו את איכות חייכם:

1. קחו אחריות על המחלה. שוב, זה לא שאתם אשמים במחלה, אבל כבר יש לכם אותה וכדי לצמצם את הסיכוי לאפיזודות חוזרות של מאניה או לדיכאונות מיותרים (דיפרסיה), אתם יכולים לקחת אחריות, למלא את החלק שלכם בטיפול, לחיות חיים בריאים יותר ולא ליפול למלכודות מסוכנות שאתם מכירים כבר.

2. קחו את התרופות לפי ההנחיות. את רוב התרופות לטיפול בדיכאון או במאניה יש לקחת באופן קבוע, מדי יום. לא חסרים אנשים שלוקחים את התרופות רק מדי פעם, או שוכחים לקחת כמה פעמים בשבוע, או סתם מפסיקים. אם יש תופעות לוואי שאתם לא יכולים לסבול, אתם צריכים לדבר על זה עם הפסיכיאטר שלכם. יכול להיות שיהיו לו עצות שימושיות, למשל: איך לקחת את התרופה באופן שיצמצם את תופעות הלוואי, מבלי להפסיק את הטיפול או להוריד את המינון.

3. אל תשתו אלכוהול. תמיד שואלים אותה מדוע. ובכן, לא כדאי לחולי מאניה דיפרסיה לשתות אלכוהול כי הוא עלול לנטרל את ההשפעה החיובית של התרופות. בנוסף, הוא יכול להשפיע על המוח ולהוציא אתכם משיווי משקל. חבל להגרר לאפיזודה מאנית בגלל בילוי של ערב אחד.

4. שנו שבע עד שמונה שעות בלילה, כל לילה. חוסר בשעות שינה יכול להשפיע על מצב הרוח ועל התפקוד שלכם, ולהוציא אתכם מאיזון. לחוסר שינה מתמשך יש אפקט מצטבר והוא משבש את החיים ויכול לגרום לכם לבקר את הפסיכיאטר שלכם יותר מדי…

5. התרחקו מסטימולנטים ככל האפשר. קפאין, ניקוטין, משקאות אנרגיה, וכמובן סמים – כולם יכולים להשפיע על איזון מצב הרוח, במיוחד אם הם גורמים לפגיעה באיכות השינה שלכם.

6. פתחו הרגלים בריאים. תופתעו לגלות עד כמה הרגלי חיים וסדר יום יכולים להפחית מתחים מיותרים ולאזן את מצב הרוח שלכם. גם ספורט יכול להיכנס כאן (פעילות גופנית מתונה).

7. המנעו מטריגרים או מגורמים מעוררי מתח. סיטואציות שאתם יודעים שיגרמו לכם להיות עצבניים מדי, מתוחים מדי או מרוגשים מדי יכולות להיות לא טובות עבורכם. מרבות מהן אפשר להימנע.

8. שתפו פעולה עם הפסיכיאטר ועם הפסיכולוג שלכם. התייחסו אל הפסיכיאטר או הפסיכולוג כאל חברי צוות בתוכנית שלכם. הם יכולים לעזור לכם יותר אם אתם מגיעים אליהם באופן קבוע, ואם אתם מתייעצים איתם בנוגע לשינויים שאתם מתכננים לעשות בחיים שלכם, בין אם מדובר בטיפול תרופתי או טיפול אחר.

9. חנכו את עצמכם: ככל שאתם ובני משפחתכם תדעו יותר על המחלה, יהיו לכם יותר כלים להתמודד איתה כשהיא פורצת שוב. כשמגיעים מוכנים קל יותר למזער נזקים.

10. בקשו עזרה. האנשים סביבכם רוצים לעזור בדרך-כלל, ולרוב פשוט לא ידעו כיצד. תגידו להם מה לעשות ואיך לעשות (וגם מתי לקחת צעד אחורה ולתת לכם להתמודד לבד). אם אתם מתקשים בהסבר אתם יכולים להביא אותם איתכם אל הפסיכיאטר כדי שיעזור לכם להסביר.

כל הדברים האלו נשמעים קלים מאד בתיאוריה. מובן שלממש אותם זה לא פשוט, במיוחד אם אתם כרגע באמצע איפיזודה של דיכאון או של מאניה. אל תתרגשו אם לא כל הדברים הולכים בדיוק לפי הספר, הרי אף אחד לא מושלם. למרות זאת, כדאי בטווח הארוך לנסות ולממש כמה שיותר דברים מהרשימה, ואם יש לכם טיפים משלכם, זה המקום לכתוב אותם…

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה, להרשם לטוויטר שלי, או להכנס לאתר של מרכז רזולוציה.

יש דברים רבים שאפשר לעשות כדי להשפיע על מהלך המחלה וזה נכון במיוחד אצל אנשים שסובלים ממחלה ביפולרית

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

108 תגובות לרשימה ”10 טיפים לטיפול עצמי במחלה ביפולרית (מאניה דיפרסיה)“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת Adva:

    היי אני אדווה בת 22 אני סובלת ממאניה דיפרסיה מגיל 18 ופשוט קשה לי כבר להתמודד איתה. זה מתפרץ כמעט כל חודשיים אני מרגישה שזה הרס לי את החיים. אין לי עבודה אין לי בן זוג אני רבה עם המשפחה שלי בצורה הכי קיצונית שיש..אני אפילו מרגישה שיש לי שתי מחשבות שאומרות לי שאני לא בסדר אבל מצד שני אני כועסת על העולם ומאשימה גם אותו.
    זה הורס לי את הכל! אני נלחמת בה נלחמת ממש קשה והיא מפילה אותי.
    בבקשה שמישהו יגיד לע איך מפסיקים אותה ולמה זה קורה?איך זה נוצר? זה משקעים ותסכולים?

  2. מאת ניב:

    תבקשי מהפסיכיאטר לרשום לך טגרטול. תתחילי ב 200 גרם פעם ביום, תעלי ל 200 פעמיים ביום (כל 12שעות) ומקסימום תעלי ל 400 בבוקר ו 200 בלילה. לי זה הציל את החיים. שינה אותי מהקצה אל הקצה. מיתן אותי ב 90% לפחות. יצאתי לחיים אחרים ורגועים יותר! אשמח לעזור בכל שאלה 0544336686

  3. מאת לירון:

    היי, אני קוראת לאחרונה בהרבה אתרים על המחלה.. אני לא בטוחה שיש לי אותה אבל אני יכולה כמעט להזדהות עם רוב התסמינים.. הבעיה היא שאני מתחת לגיל 18 ואני לא יודעת איך לגשת לאמא שלי ולדבר איתה על זה.. אני אפילו לא בטוחה שאני לגמרי חושבת בהיגיון כשאני כותבת את זה עכשיו כי אולי אני סתם דרמטית אבל בכל מקרה, אני מרגישה שמשהו לא בסדר. וכמו שאני מכירה את עצמי מחר אני בטוח אתכחש לזה. יש עצות?

  4. מאת עומר דניאל:

    שלום אני עומר. אני חושב שאני סובל מהמחלה כי כל שנה ורבע אני חווה סיבוב של התקף מניה שלושה חודשים ואז דיכאון של שמונה חודשים ובניהם תקופה מאוזנת. עד עכשיו כל מניה פסיכוטית התפרצה בעקבות שימוש בסמים ואלכוהול . ואני לא יודע אם היא תתפרץ כשאשאר נקי. אני נקי כבר שמונה חודשים ולא יודע מה מצפה לי בחודשים הקרובים. מקווה שאיזון ישמר והמניה לא תחזור כל עוד אשאר נקי.

  5. מאת עומר:

    גם אני סובל מההפרעה

  6. מאת עומר:

    יש לי ריטואל כזה של 4 חודשים מניה 8 חודשים דיכאון ואז חודשיים מאוזנים. אני לא יודע אם הוא ימשיך כי עכשיו אני עם כדורים ולא משתמש בסמים.

  7. מאת ישעיה אייכלר:

    מה ההשפעה של קנאביס רפואי על מאניה דפרסיה?

  8. מאת איתמר:

    טיפ שלי מאוד עזר

    זה לישון בחושך מוחלט (למי שאין תריסים אפשר לכסות את החלונות)
    ובלי גורמים מרעישים מסביב

    מאוד עוזר מרגיע וגורם לאיזון.

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.