פאבלוב בטח מתהפך בקברו

אתם יושבים בבית קפה עם כמה חברים, כולכם בערך באותה שכבת גיל, שותים את הבירה שלכם צוחקים, מדברים. ואז הסמארטפון של אחד האנשים עושה את הקול ההוא. של הודעה נכנסת. והתגובה הפבלובית המיידית של בעל הסמארטפון היא להרים את הטלפון ולבדוק מה ההודעה שהוא קיבל.

הפכנו לתרבות שבה אנחנו עבדים להודעות בטלפון, בגלל שכל הודעה / צפצוף שכזה, זו הבטחה למשהו. המשהו הזה הוא בדרך כלל הודעה חסרת משמעות שמישהו שאתם לא מכירים לעומק אהב פוסט שכתבתם באיזו פלטפורמה חברתית, סימן לכם לב על התמונה באינסטגרם או התחיל לעקוב אחריכם בטוויטר. במקרה 'הטוב' יותר, קיבלתם הודעה ממחלקת משאבי אנוש על מבצע מדהים שאתם חייבים להשתתף בו או על אירוע אחר.

בתחילה חשבתי שזה רק בגלל שאני נולדתי בעידן שלא היו טלפונים חכמים וסנאפצ'אט ופייסבוק או ואטסאפ, ואולי אני 'זקן מדי' אבל אז הבן שלי התלונן על כך שכל פעם שהוא פותח את הטלפון מחכות לו 560 הודעות חדשות ומיותרות ואחד החברים שלו התלונן על חבר אחר על כך שהוא מעדכן את כל הכיתה לאיזו רמה הגיע בפוקימון גו. 'את מי זה מעניין בכלל כל ההודעות האלו?'

אם היינו יכולים לבחור, לא היינו מוכנים שרצף של הודעות לא באמת חשובות יפריעו למהלך החשיבה והעשיה שלנו. אבל במציאות של ימנו, העברנו את הניהול של הריכוז שלנו ותשומת הלב שלנו למכשיר טכנולוגי שנועד להעשיר את חיינו ולא לגרום לפיחות זוחל של המשמעות של החיים.

שיהיה ברור, אני אוהב טכנולוגיה באופן כללי ואת היכולת שלה לאפשר לנו להיות קרובים יותר לאנשים שאנו אוהבים, לחברים ולבני משפחה רחוקים. אבל אני לא אוהב את המצב שבו יותר מדי אנשים הפסיקו לחשוב על איך אנחנו יכולים לבחור איך להשתמש בטכנולוגיה בחיים שלנו. האם אנחנו נותנים לה לקבוע עבורנו, או שאנחנו נקבע עבור הטכנולוגיה איך לפעול.

תשתמשו בסמארטפון שלכם בחוכמה

הנה כמה רעיונות איך להחזיר בחזרה קמצוץ שליטה בחיים שלכם מאייפון או האנדרואיד שלכם.

כמה התראות אתם מקבלים?

תתחילו בלשים לב לכמות הפעמים שאתם מאפשרים לטכנולוגיה להפריע לכם במהלך היום. רוב האנשים מקבלים עשרות אם לא מאות התראות מדי יום על ידי הטלפון שלהם. אם יש לכם הרבה אפליקציות שמותקנות ולא שיניתם את ההגדרות הבסיסיות, אז יש סיכוי גדול שאתם מוצפים התראות. רוב האנשים לא מסוגלים להתמודד עם כמות כזו של התראות ולא חשוב כמה אתם מוצלחים. כשהטלפון שלכם מתריע על משהו, זה משבש את תשומת הלב שלכם. אפילו אם אתם בטוחים שזה 'רק לרגע', יש השפעה של איתחול הריכוז שלכם, ומשפיע לרעה על התפקוד הקוגניטיבי שלכם. תנטרו את כמות ההתראות למשך כמה ימים ויש סיכוי טוב שתגלו שזו באמת בעיה.

תפסיקו מיידית את כל ההתראות של כל האפליקציות

ההגדרה הבסיסית של מרבית הישומים בטלפון הסלולרי היא לאפשר לאפליקציה 'להתריע על כל דבר' שהיא בוחרת. אבל אבל אין באמת סיבה שכל האפליקציות יקבלו גישה חופשית למאגר תשומת הלב המצומצם והיקר שלכם. התראה היא בעקרון, הפרעה לריכוז שלכם. אתם צריכים לחשוב מה באמת חשוב מספיק שהוא יפריע למשימה החשובה שאתם עושים עכשיו. דוגמא טובה היא התראה ששכחתם את הילד באוטו. זו התראה חשובה. תגובה חדשה בפייסבוק זו לא התראה חשובה. גם ידיעה חדשה בויינט לא באמת מספיק חשובה.

תבחרו את ההתראות בקפידה

אתם צריכים לבחור איזה אפליקציות יקבלו הרשאה להתריע לכם על משהו. אתם צריכים לבחור. ואם האפליקציה שחשבתם שהיא נורא חשובה, ממשיכה לשלוח לכם יותר מדי התראות, אז תפסיקו עם ההתראות. המפתחים של כל הישומים האלו צריכים להבין שככל שהם נותנים למשתמשים שלהם יותר שליטה על ההתראות, כך המשתמשים יהיו יותר מרוצים ויותר ישתמשו באפליקציה לטווח ארוך. (משל הזאב זאב מוכר לכולם, נכון?)

אתם לא כלבים אז תפסיקו להתנהג ככה.

כשפבלוב עשה את הניסוי המפורסם וגרם לכלבים להזיל ריר במחשבה שכל פעם שהפעמון מצלצל האוכל מגיע, הוא לא חשב עליכם ועל הטלפון שלכם. אז אם אתם מתחילים להרים את הנייד בכל פעם שהוא מסמן לכם על התראה חדשה (בין אם צלצול או רטט) סימן שאתם מתנהגים כמו כלבים שעברו התניה. אתם לא כלבים, אז תפסיקו להתנהג ככה. תפתחו את הטלפון כשאתם צריכים, לא כשהוא רוטט. תעשו את זה כשזה נכון ומתאים מבחינה חברתית כי אתם בני אדם (מנומסים יותר או פחות)

אתם באמצע שיחה והטלפון מאותת לכם? חכו לסיום השיחה ורק את תבדקו מה הוא רוצה. אלא אם אתם בכוננות פיגועים או מנתחי מוח בכוננות בבית חולים, שום דבר (למזלכם) לא באמת דחוף כל כך. שום הודעה בטלפון לא חשובה כמו האישה או האנשים שיושבים לידכם כרגע. תהנו מהחוויה החברתית ורק אחר כך תדווחו על זה ברשת החברתית. דיווח באינסטגרם על החוויה שלכם בטיול המשפחתי היא לא כמו לחוות את הטיול עצמו.

תזכרו שהסמארטפון שלכם הוא כלי ולא כלוב. אתם תבחרו מתי להשתמש בו, אתם תאפשרו לטכנולוגיה ואתם תחליטו בצורה מודעת מה אתם עושים ולמה.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

אדוה: היי ירדן, האם אתה יכול לתת דוגמאות לאסטרטגיות התמודדות?

תגובות

2 תגובות לרשימה ”פאבלוב בטח מתהפך בקברו“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת משלוח אורגני: קישורים וחדשות ברשת, דצמבר 2016 + סיכומי שנת 2016 בבלוגים ואתרים עצמאיים | אינטרנט, טכנולוגיה ושינוי חברתי | מעין אלכסנדר:

    […] ירדן לוינסקי מציע לערוך את הגדרות ההתראות בטלפון הסלולארי, ולבחור בקפידה את ההתראות שאנחנו […]

  2. מאת אני:

    קשה…קשה…

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.