שני דברים על שיווק ברשת ועל אנשים.

אני יודע שקצת נעלמתי. אחד הדברים שמתרחשים כאשר אתה עושה יותר מדי דברים בו זמנית וכשיש המון כדורים באוויר הוא שצריך בשלב כלשהו להחליט אילו מהדברים חשובים ולאיזה כדורים אתה מניח ליפול, לפחות זמנית. הייתי בחופשה קצר מכתיבה בבלוג הזה, עסוק בדברים שקשורים בתל השומר, במרכז רזולוציה ובעוד כל מני עיסוקים שטרם הגיעה השעה לכתוב עליהם. אני רוצה לכתוב על שני דברים שקשורים בשיווק ברשת האינטרנט.

איך כן עושים שיווק ברשת

ביום חמישי האחרון השתתפתי במפגש של איגוד השיווק בנושא 'שיווק דיגיטלי פורץ דרך'. אני חייב לומר שבתור אדם שהוא לא חלק מהקהל הרגיל של הכנס דווקא נהנתי מחלק גדול של ההרצאות. נשברתי באמצע הפאנל של השפים, לאחר שאייל שני הביא את הפילוסופיה שלו לזיכוך באמצעות משפטים כמו "אני חי על חומרים נדיפים", ו"טוויטר נותן זיכוכי הגדרות לדברים שאתה מרגיש". אחרי שהרגשתי מחובר שוב לעגבניות נאלצתי לעזוב כדי לנסוע לשיבא ולטפל באנשים עם קשיים אמיתיים.

החלק שלי כלל הרצאה על הפסיכולוגיה של האנשים שמשתתפים בפייסבוק ובטוויטר. מדובר היה בחיבור של דברים שהרצתי בעבר, אבל גם שילוב של דברים שכתבתי גם כאן בבלוג על הפסיכולוגיה של פייסבוק ועל מנגנונים פסיכולוגיים שגורמים לנו לחזור שוב ושוב לטוויטר. ככל שעובר הזמן אני רואה שהדברים שכתבתי כבר לפני שנה ושנתיים בנוגע לאותם דחפים וצרכים פסיכולוגים מתממשים ובאים לידי ביטוי בשני צידי המתרס: גם בהתנהגות האנושית שבה אני צופה ומשתתף, ואחרי הכנס אני רואה גם שחלק מאנשי השיווק מבינים את הקונספט – לפחות ברמה האינטואיטיבית. צורך היא אחת המילים המובנות ביותר בכנס (אחרי פייסבוק).

במיוחד אהבתי לראות את העבודה שעושים אצל סיגל דקל. הם הראו בפרזנטציה איך הם לקחו את הקונספט של קשר רגשי עם הקהל שלהם, שנמצא בפלטפורמה חברתית וכיצד הם יוצרים קשר רגשי המבוסס על אינטראקציה חברתית ולא על שידור ברודקאסט. איך משתמשים באנשים אמיתיים כדי ליצור אמינות ולעורר תגובה רגשית, איך הם נמצאים ברשת כל יום כי מדובר ביחסים ארוכי טווח, ואיך הם מתמודדים על ההבטים השליליים של העובדה שכל לקוח הוא גם מבקר (visitor) וגם מבקר (critic). אני חושב שההרצאה שלי נתנה את הבסיס התאורטי המלא להרצאה של סיגל דקל.

(אגב, נאמר לי שההרצאות יעלו בקרוב לרשת).

מצד שני: איך לא עושים שיווק ברשת.

הדבר שצפיתי שיקרה אכן קרה. לפני כמעט שנה כתבתי פוסט בשם 'מבצע: תנו 150 דולר, קבלו המלצה על טיפול' על הרגע שבו אנשי השיווק יבינו שהדרך להשיג פרסום ושיווק ברשתות חברתיות היא להתלבש על המוניטין שאנשים צוברים בעמל רב. החודש רץ ברשת ובתקשורת קמפיין שנועד להגביר את המודעות לדיכאון בגיל השלישי. דכאון בגיל השלישי הוא בעיה אמיתית ומשפיע בצורה משמעותית על איכות החיים של אנשים ובמקרים רבים אותם אנשים לא מקבלים טיפול מתאים.

לפני שלושה שבועות ניהלתי החלפת אימיילים עם אשת יועצת תקשורת שעובדת עבור החברה שמריצה את הקמפיין. אני מפרסם את חילופי המיילים כדי שכולנו נלמד מזה משהו.

שלום דר',

שמי XXXX, יועצת תקשורת בחברת היח"צ YYYY. במהלך חודש יולי עולה חברת "לונדבק" בקמפיין למען הקהילה, להעלאת מודעות לדיכאון בגיל השלישי. קמפיין "שליחת פרחים לסבא וסבתא" יציע לכל מי שמעוניין לשלוח זר פרחים גדול ועשיר בחינם, לסבא וסבתא כשהרעיון מאחוריו – לא הרבה יודעים שעד 60% מהקשישים סובלים מבעיות של דיכאון וחרדה, אשר עלולות להגביר מחלות פיזיולוגיות אחרות ולהקשות על החזרה לקו הבריאות. זר פרחים נחמד הוא הצעד הראשון להראות אכפתיות ועזרה לסבא וסבתא. (בכל חודש מאות זרים).

מה דעתך לקדם בבלוג שלך פוסט בנושא דיכאון בגיל השלישי – עד כמה הוא מאיים עלינו? אילו מחלות הוא מניע ומעודד וכיצד ניתן למגר אותו?

אודה להתייחסותך

ואני הגבתי

מעניין אותי לדעת מה יקרה אחרי שאני אכתוב פוסט בנושא?

והתשובה היתה:

מה כוונתך ?  אני עובדת מול בלוגרים רבים ולא נתקלתי בשאלה כזו עדיין

ואני מנסה להבהיר (באמת הייתי לא ברור)

כוונתי היא שזה פוסט מוזמן על ידי חברת תרופות.
האם לדוגמא כותבים בפוסט שזה פוסט מוזמן על ידי חברת תרופות?

תשובת המחץ:

אתה ממש לא חייב. הכוונה היא לקדם את קמפיין הפרחים שהוא למטרה טובה.

ואני סיכמתי בתשובה שלדעתי מבהירה את הבעיה:

הבעיתיות נובעת מזה שאת לא נותנת משקל מספיק לגילוי הנאות. אני פסיכיאטר ואת מייצגת חברת תרופות ומעוניינת שאכתוב פוסט שמקדם את הקמפיין שלכם (שגם הוא מסתתר מאחורי כסות דאגה לגיל השלישי. גם אם אין כאן תגמול (ואני ממש לא מבקש תגמול), גילוי נאות הוא המינימום הנדרש וחבל שאתם לא מבינים את זה. אני בטוח שחברת התרופות שאת מייצגת ואני עובד איתה לא מקלה ראש בדברים האלו, במיוחד כשהיא חתומה על הסכמים בעניינים כאלו.

חברות התרופות וההסתדרות הרפואית חתומים על הסכם בנוגע לאתיקה של הקשרים בין רופאים לבין חברות התרופות. למיטב הבנתי, אסור לרופא לעשות משהו עבור חברת תרופות מבלי שהוא מצהיר על כך ברבים. אני גם בספק אם חברת תרופות יכולה להרים קמפיין בלי לכתוב במקום כלשהו שהיא מממנת את הקמפיין. יותר מכך, אין שום סיכוי בעולם שאני אסכן את המונטין שצברתי בעמל רב במשך שנים ארוכות על מנת לפרסם משהו עבור מישהו מבלי להודיע על כך, כיוון שברגע שזה יתגלה יהרס הדבר שהכי קשה להשיג והכי קל לאבד: האמון שהם נותנים בי. לצורך העניין אני לא פסיכיאטר אלא בלוגר שכותב ברשת, ואיש שיווק / יחסי ציבור שחושב שהיחסים שלי עם הקוראים שלי הם דבר לא חשוב, לא מבין שום דבר ביצירת קשר רגשי עם הקהל שלך.

בסוף הם כן קיבלו איזכור כי המטרה המשנית שלהם מאד ראויה, אבל לא נראה לי שזה מה שהם רצו. חבל.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מאיר: אני מקבל טיפול של אסקטמין במשך שנתיים התרופה עבדה טוב.מזה כשבוע אני מתחיל להרגיש שוב תופעות של דיכאון.מבקש...

מיקה: שלום,בת שלי בת 12, גבוהה, שוקלת 55 ק״ג, עם הפרעות קשב. התחילה עם אטנט שהיה מלווה בתופעות של נדודי שינה. החלפנו...

ניר: מעניין אבל חולק עליך בעניין הסיבות למה שתיארת. פחד המוות קיים אצל חלק יותר וחלק פחות אבל אצל יותר ויותר יש רצון...

חיים: הי אני כבר כמה שנים נהנה מאד לקרוא את מאמריך, אבל לאחרונה זה נהייה מאד קשה לקריאה, בגלל כל הסימנים האלו\ה... אני...

Amikam Salant: סקירה מרתקת !! תודה לך ד"ר ירדן לוינסקי על חוכמת החיים שלך !! בהערכה , עמי סלנט

שלומית אלחנני: אנשים חזקים יכולים להרשות לעצמם לפנות שימת לב, זמן, לאחרים - מתוך בחירה. אנשים חזקים שמים לב למה שנחוץ להם לשמר -...

תהילה: שלום וברכה! אני מקלפת את השפתיים כבר מגיל 5 ואני בת 37 מה יכול לעזור לי?????????? תודה!!!!!!!!

דוקטור יארינג: הצלחת לקלוע בכל סעיף, מזלי שאני מצליח לקרוא את הכותרות ולא להכנס לתוך הכתבות בעיתון, אין לי פייס/אינסטה/איכס או...

תגובות

2 תגובות לרשימה ”שני דברים על שיווק ברשת ועל אנשים.“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת יעל א:

    Like
    בבקשה לא לשכוח להביא לכאן קישור להרצאות לכשתעלנה לרשת.

  2. מאת בלוגיק נבחרי השבוע מהבלוגספירה הישראלית [16-07-10] | Newsgeek:

    […] מכנס "שיווק דיגיטלי פורץ דרך", שהוא גם הרצה בו על הפסיכולוגיה של האנשים שמשתתפים בפייסבוק ובטוויטר. למרות שהוא נשבר באמצע הפאנל של השפים, הוא מפרגן לעבודה […]

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.