שלושת העקרונות של הפסקת תרופות

אחת הסוגיות העיקריות בנושא טיפול תרופתי היא מתי ואיך מפסיקים את הטיפול, ואיך עוברים את זה בשלום.

לשאלה הזו, יש כמה וכמה מרכיבים. איך אני יודע שהגיע הזמן להפסיק את הטיפול התרופתי? האם יש מי שעוזר לי לקבל החלטה מושכלת או שסתם החלטתי הרגע כי נראה לי שזה מתאים? האם אני לוקח את הטיפול תקופה קצרה או תקופה ארוכה והאם יש לי עם מי להתייעץ כדי לקבל החלטה או שאני לבד בנושא. ואם כבר החלטתי, איך עושים את זה בצורה נכונה, והאם יש בכלל דרך נכונה להפסיק טיפול תרופתי.

ראשית אומר זאת בצער רב: אנשים רבים נוטים להחליט החלטות כאלו באופן אימפולסיבי. 'נגמר לי המרשם אז החלטתי להפסיק'. 'אני לוקח שנתיים מרשמים מרופא המשפחה אבל הוא יצא לפנסיה אז לא חידשתי את המרשם', 'לא הרגשתי שאני צריך יותר, אז הפסקתי', 'אני חושבת להפסיק כבר שנה, אז הפסקתי בהדרגה'.

אני חושב שאם אין צורך בטיפול תרופתי אז באמת כדאי להפסיק אותו. אף אחד לא רוצה לקחת תרופות סתם. אבל אם התחלתם לקחת את התרופה היתה לכם סיבה והחלטה על הפסקה צריכה להיות החלטה מושכלת, עם תהליך מסודר כדי לחסוך מכם את הטלפונים שאני מקבל פעמים רבות שכוללים את ההמשך של הפיסקה הקודמת – 'הפסקתי ויש לי מלא תופעות לוואי, מה לעשות?' או 'הפסקתי תרופות ועכשיו אני בוכה כל היום, מה לעשות'?

כל כך הרבה שאלות ומעט מדי תשובות. אז אני אנסה לשתף אתכם בחלק מהמחשבות שלי בנושא.

כבר כתבתי על

עכשיו, איך מפסיקים טיפול תרופתי?

הדבר הכי חשוב, הוא שיהיה לכם ליווי מקצועי לתקופת ההפסקה. שלא תאלצו להתחיל לחפש את הרופא משפחה שנמצא בדיוק בקורס או למצוא בהיסטריה פסיכיאטר כי הפעם האחרונה שפגשתם אחד כזה היה לפני ארבע שנים כשהיו לכם התקפי חרדה.

אם החלטתם  להפסיק את הטיפול, תדאגו שהנוגעים בדבר ידעו שאתם עושים את זה. אני מתכוון לפסיכיאטר שלכם כמובן, אבל גם לבני הזוג, למשפחה, לחברים ואפילו לקבוצת התמיכה שלכם ברשת. אם אתם והסביבה יודעים שיכולה להיות תקופה רגישה יותר אז מצד אחד לא ילחצו עליכם יותר מדי, ומצד שני יהיו מוכנים לקבל התנהגות לא רגילה מצדכם. לדוגמא אם אתם מפסיקים כדור שינה, אז יתכן שיהיו לכם ימים יותר עייפים, וכשאנחנו עייפים אנחנו יכולים להיות פחות מרוכזים ויותר עצבניים.

תכלס, איך כדי לבצע את הפסקת הטיפול התרופתי?
הכללים האלו נכונים כשאנו מבצעים הפסקת טיפול פשוטה במצבים פשוטים. ההנחיות האלו לא רלוונטיות כשאתם במצב סוער (מוצפים בחרדות, פסיכוטיים, מאניים או בדיכאון) או כשהבעיה שבגללה לקחתם את הטיפול לא במצב טוב. התוכנית נכונה כשאתם במצב טוב ורגוע, ואתם מקבלים ליווי מתאים. יותר מהכל, ואני חוזר על זה שוב: תעשו את זה עם ליווי מקצועי מתאים.

עוד דבר, ההנחיות האלו כלליות, ולא מתאימות לכל תרופה ולכל מצב. לכן כדאי להתייעץ עם הרופא שלכם לפני שאתם נוגעים בתרופות.

א. תעשו את זה פשוט

כשהגוף מגיב להפסקת הטיפול (ואני מבטיח לכם שהוא יגיב), מאד קשה לומר מה גורם לתגובה. כך שאם אתם מפסיקים תרופה, תוסף מזון או משהו אחר שהגוף שלכם התרגל אליו כדאי לעשות את התהליך פשוט ככל האפשר כדי לצמצם גורמים נוספים שישפיעו על מצבכם ויוסיפו לבלבול. לדוגמא

  1. אל תשנו את המינון של יותר מתרופה אחת או תוסף אחד בכל פעם.
    כי כשאתם משנים שתי תרופות בבת אחת וסובלים מתגובה שלילית, לא תדעו מה גרם לזה.
  2. אל תוסיפו יותר מתרופה או תוסף אחד בכל פעם.
    (אלא אם המצב דחוף, הרופא המליץ ואתם תחת מעקב רפואי). כשאתם מוסיפים יותר מאלמנט אחד ואתם מגיבים לא טוב, לא תהיה לכם דרך לדעת מה לעשות עכשיו. האם להפסיק תרופה א' או תרופה ב', או את שתיהן? אגב, זה נכון גם לגבי תוספי מזון שמכילים כמה חומרים ביחד. עדיף לנסות כל חומר בנפרד כדי לראות איך אתם מגיבים.

ב. תעשו את זה לאט

הרבה אנשים חוששים מתרופות לאחר שהם חוו תסמיני הפסקה לא נעימים, אפילו אם זה היה לתקופה קצרה. אם התנאים מאפשרים לבצע את השינוי בצורה הדרגתית, אתם תוכלו לאפשר לגוף שלכם לעבור כל שינוי בצורה קלה יותר. ככל שהשינוי במינון גדול יותר ומהיר יותר, כך התגובה יכולה להיות יותר עצמתית והאפקט הפסיכולוגי של התגובה הגופנית יהיה משמעותי יותר. לדוגמא:

  1. אם אתם מורידים את המינון, רצוי להוריד 10%-25% מהמינון הקודם בכל 2-4 שבועות. שימו לב שהירידה הופכת קטנה יותר בכל פעם.
  2. אל תצפו להרגיש טוב יותר מיד. אין פתרון קסם לתופעות לוואי של הפסקת טיפול. כל שינוי שתעשו יהיה הדרגתי. תהיו סבלניים.
  3. אל תקפצו עם המינונים.  בחלק מהתרופות לוקח יומיים עד שגוף שלכם מרגיש את השינוי. בחלק ארבעה ימים ויש תרופות שלוקח גם שבועיים. אלא אם יש לכם מייד תופעת לוואי קשה, תחכו לפחות שבוע עד שאתם בוחנים איך השינוי משפיע עליכם.

מכיוון שתופעות לוואי בדרך כלל מופיעות ונעלמות, יתכן שיהיו לכם שעות וימים טובים יותר וטובים פחות. צריך להמתין בסבלנות ולראות מה הדפוס שמתגבש. אל תכנסו ללחץ ותעלו מייד מינון או תוסיפו תרופה, אלא אם אין ברירה. תרשמו על דף מה קורה כדי שכאשר תדברו עם הפסיכיאטר שלכם, יהיה לכם תיעוד מסודר ולא רק תיאור כללי.

ג. תעשו את זה עקבי

מערכת העצבים היא איבר (אם אפשר לקרוא לזה ככה) מאד עדין ומורכב. יש בתוכה מגוון של מערכות ותתי מערכות שמאזנות אחת את שניה באופן שוטף כדי לייצר יציבות (וכאשר אחת לא מתפקדת אנחנו מתחילים להרגיש גרוע).

התרופות יכולות להשפיע על מגוון מערכות, וזו גם הסיבה שאנחנו לוקחים אותן (כדי להעלות או להוריד נוירוטרנסמיטרים ולהשיג אפקט מסויים), אבל אחרי שאנחנו לוקחים אותן נוצר איזון חדש בגוף, שכל שינוי בו דורש יצירת איזון נוסף. הגוף שואף לאיזון, ולכן הוא מחפש יציבות. כשאתם לוקחים תרופה באופן קבוע (או כל חומר, אפילו סוגי מזון), הגוף מייצר איזון שכולל בתוכו את התרופה. אם אתם מסירים את התרופה באופן חד, אתם מוציאים את הגוף מאיזון.

כלומר – מערכת העצבים פועלת בצורה הטובה ביותר בסביבה מאוזנת. תעזרו למערכת שלכם לשמור על איזון גם כשאתם מפסיקים את התרופות על ידי שמירה על איזון בכלל ההביטים של החיים:

  1. אל תפסיקו בבת אחת לקחת תרופות. אל תדלגו על מינונים. שינויים מהירים זה בדיוק ההפך מיציבות. לקחת כדור יום כן יום לא – זו אי יציבות בהתגלמותה היוצרת תנודות גדולות בריכוז התרופה בדם ומעלה את הסיכון לתופעות לוואי.
  2. בלי בולמוסים. גם אם לא היו לכם בולמוסי אכילה קודם,אל תנסו עכשיו. אל תתחילו גם עם שתיה מוגזמת, סוכרים, עישון, פעילות גופנית מוגברת. הכל במידה. הגוף מגיב אפילו לבולמוסים של צפיה בסרטים!
  3. נהלו את הסטרס. כן, הבוס שלכם יכול להיות לא נחמד וזה יכול להשפיע על הפסקת התרופות. לפעמים כדאי לצמצם מגע ככל האפשר עם אנשים שמשפיעים על היציבות הרגשית שלכם בזמן שאתם מפסיקים תרופה.
  4. תשמרו על סדר יום. גם מחזור השינה והעירות, ומחזור הפעילות הגופנית צריך להיות יציב. הגוף שלנו מתפקד הכי טוב כשאנחנו ישנים בלילה, מתעוררים בבוקר ואוכלים בשעות קבועות. יציבות בחיים עוזרת ליציבות המערכות בגוף, ואז יהיה לכם יותר קל עם השינוי של התרופות.

לסיכום:

הפסקת תרופות יכולה להיות תקופה מאתגרת, אבל אם תנהלו אותה נכון ותהיו עם ליווי רפואי מתאים, אתם תצאו ממנה בצורה טובה בלי קשיים מיותרים.

יש לכם עוד טיפים בנושא?

הדבר הכי חשוב, הוא שיהיה לכם ליווי מקצועי לתקופת ההפסקה.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

חיים: מאמר מחכים, תודה

תגובות

18 תגובות לרשימה ”שלושת העקרונות של הפסקת תרופות“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת נעמה סלע:

    מצטערת הניסיון מראה שרופאים פסיכיאטרים פשוט לא מסכימים ללוות הורדת מינונים . לא משנה כמה יציב המצב . אז פשוט לא ניתן לעשות את זה בליווי.

  2. מאת ירדן לוינסקי:

    #נעמה, יתכן שפגשת הרבה פסיכיאטרים אבל בטוח שלא פגשת את רובם.

  3. מאת לאה:

    אני מורידה מינון בלווי של פסיכיאטר של ליקרביום וחשוב לי לדעת מה יכול להיות התופעות לוואי של הירידה במימנון?

  4. מאת גלית:

    חבר שלי רוצה להוריד את התרופות הפסיכאטריות
    איך אפשר לעשות זאת
    אין לו תמיכה מהמשפחה ולא מהרופא המטפלת
    מה עושים?

  5. מאת ירדן לוינסקי:

    @גלית, אני חושב שאם כולם מתנגדים, כדאי להבין מדוע ההתנגדות…

  6. מאת ירדן לוינסקי:

    @לאה, אם את עושה זאת בליווי של פסיכיאטר, אז מתפקידו ללוות אותך גם בהסבר על הסינויים והסיכונים

  7. מאת ט:

    ד"ר ירדן לוינסקי, איך להפסיק נטילת Pride 300?

  8. מאת ירדן לוינסקי:

    @ט, תקבעי פגישה מסודרת עם איש/אשת טיפול ותקבעו תכנית טיפול.

  9. מאת עופרית שקד:

    הבת שלי אוטיסטית תפקוד גבוהה. עברה להוסטל המליצו רספרדון. שלושה חודשים לקחה והתחילו תופאות לוואי מחזור כל שבוע עור יבש כאבים בצוואר ובשריריים. האם אפשר להפסיק בבת אחת היא קיבלה 0.5 פעם אחת ביום וישנה שעות ואכלה הרבה.

  10. מאת שירה:

    שלום. תקופה ארוכה שאני לוקחת פריזמה ו25 מיליגרם של סירקוול בערב. את המינון של הפריזמה הייתי לוקחת 2 כדורים ביום. והעלו למינון של 3 כדורים ביום. אלא שבשילוב עם הסירקוול אני הייתי עייפה יתר על המידה במהלך הימים, חלשה, ריקנית. הורידו לי שוב לשני כדורים של פריזמה. ועכשיו אני מנסה ״להגמל״ מסירקוול על דעת עצמי. הפסיכיאטר לא עונה לי. מה הסיכונים בזה? מה ניתן לעשות כדי שלא אחווה את התופעות לוואי שכרגע אני חווה? (בחילות, כאבי ראש, מתח בעורף ובכתפיים, התעוררות במהלך הלילה) אני אובדת עצות. בבקשה אשמח לתגובה פרקטית שתגיד לי מה לעשות עם המינון של הסירקוול? (האם לחזור לאותו מינון ישר, האם לחזור בהדרגה?) כבר יומיים שפשוט הפסקתי אותה לאחר ניסיון של רבע כדור במשך כמה ימים.

  11. מאת יצחק:

    אח שלי אובחן בסכיזופרניה, למעשה אני רואה אצלו תפקוד מאוד אחראי, האם יתכן שניתן להפסיק את התרופות אשר גורמים לו להרבה תופעות לוואי?
    ואם כן יש לכם פסיכיאטר מומלץ שיוכל ללוות את התהליך?
    תודה רבה

  12. מאת ירדן לוינסקי:

    @יצחק, כדאי להתייעץ עם רופא שמכיר את כלל התמונה הרפואית של אחיך, ואז לקבל החלטה איך להמשיך. יכול להיות שניתן להפסיק את התרופות, זה תלוי בהרבה פרמטרים.

  13. מאת בתאל:

    אם לא לקחתי יום אחד כדור האם צפויה לי תגובה קיצונית?

  14. מאת נעמי שגיא:

    שלום רב.בליווי רופא המשפחה הפסקתי ליטול סטטי ים אחרי 17 שנה ללא הפסקה,לא אמרו לי שחשוב להפסיק.יש לי עצירויות.תחושת דיכדוך.תחושת שובע ומחנק לעיתים קרובות.אני מתחילה תחליף לסטטינים טיבעי.הרופא נתן לי לוריוואן לתקופה הזו,להקל עליי..האם התסמינים האלה באים מתקופת הגמילה מסטטי ינם?תודה על המענה

  15. מאת קרן:

    כן אבל לפעמים אנשים לוקחים את זה פשוט סתם בגלל איזה התפרצות של ריטלין …

  16. מאת ניבה:

    לאמי בת ה-93 יש הפרעות בקצב הלב. בשחרור ממחלקה גריאטרית הורידו אלה התרופות הפסיכוטיות חוץ מקלונקס.
    אלה תרופות שהיא לוקחת שנים Spasmex, Xarelto, Cipralex, Dekinet, Tribemin
    בגלל ההסרה הדרסטית של התרופות אני חוששת מפני הבאות. אמי נראית אפטית לסביבה. לא יודעת לאיזה פסיכיאטר טוב לפנות

  17. מאת אדרה:

    שלום,

    הפסקתי לקחת כדור פולסן לאחר שנתיים(יש לי בריחת סידן בגב – אוסטופוריזיס)
    וכעת אני סובלת מכאבי גב תחתון.

    האם יש קשר להפסקת נטילת הכדור:

  18. מאת דפנה חזן:

    הבן שלי קיבל לפני כחודש וחצי זריקה קלופיקסול 200 מג עקב התקף וכיום רוצה וצריך להחליף טפול תופעות לוואי לא נסבלות כל הגוף אוכד לא יכול לשבת לעמוד במקום אחד לא נרדם בעבר קיבל פראפאן 4מג תקופה לקח והרגיש טוב אם הוא יכול לחזור לפראפאן היום זה היום האחרון של השפעת הזריקה איך עושים את זה

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.