דיכאון וחרדה, עד כאן

לכבוד היום הבינלאומי להתמודדות עם דיכאון וחרדה שחל היום החלטתי לרכז עבורכם רשימות שכתבתי בעבר בנושאי דיכאון וחרדה. תרגישו טוב.

 

דיכאון

 

האם תרופות נגד דיכאון עובדות?
בשנים האחרונות מתקיים דיון בלתי נגמר בשאלה האם ועד כמה טיפול תרופתי לדיכאון באמת עובד. הטענה כיום היא שתרופות נגד דיכאון עוזרות רק לדיכאון הקשה ביותר ולא לדיכאון קל עד בינוני, ולכן יש טעם לרשום אותן רק לאנשים שלא מתפקדים בכלל.

תוספי מזון לטיפול בדיכאון וחרדה
הטיפול הסטנדרטי בדיכאון וחרדה הוא שילוב של טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי – מייצב מצב רוח למאניה, נוגד דיכאון לטיפול בדיכאון, נוגד חרדה לטיפול בחרדה וכדומה; וטיפול פסיכולוגי שמטרתו לסייע למטופל לצאת מהמצב בו הוא נמצא ולהתמודד עם הגורמים שיכולים להחמיר אותו.

תרופות נגד דיכאון וחרדה בזמן הריון
דיכאון וחרדה הן מהבעיות הנפוצות ביותר של המאה העשרים ואחת. מכיוון שהנשים מהוות חצי מאוכלוסיה וחלקן נמצאות בגיל הפריון, אני נשאל לעיתים לא נדירות על המשמעות של נטילת תרופות פסיכיאטריות בזמן ההריון.

מיתוסים נפוצים בנושא דיכאון
מישהו שאל אותי בדואר אלקטרוני: "האם זה נכון שאני חולה בדיכאון בגלל שאני ממשפחה דיכאונית, ושאמרו עלי שאני אדם חלש? כל החיים השתדלתי לתפקד, הצלחתי בלימודים ובעבודה ועכשיו אני פתאום לא מצליח. מה זה אומר עלי?"

האם פרוזאק מטפל בדיכאון?
חודש מאז שאלתי (וגם עניתי) אם התרופות לדיכאון עובדות והעיתונות העולמית רוגשת בגלל מאמר חדש שפורסם ב-PLOS Medicine הטוען שתרופות ממשפחת SSRI לא מסייעות לטיפול בדיכאון קל. הפתעה! אבל לא ממש.

 

חרדה

 

מבוא לחרדות
מהי חרדה ומהי הפרעת חרדה, וכיצד הן קשורות לפחד? כיצד מבדילים בין דאגה טבעית לדאגנות כרונית, ומתי יש צורך בטיפול? המבוא לחרדות מסביר את ההבדלים ואת אפשרויות הטיפול השונות.

מתקרבים החגים והאובססיה חוגגת
כל מי שעבד בחדר מיון בבית חולים רגיל או פסיכיאטרי יודע ומכיר את התופעה: לקראת החגים המחלקות מתמלאות והלחץ גובר. החגים הם תקופה קשה במיוחד, שיכולה לגרום להתפרצות של הפרעות ובעיות נפשיות שונות.

תשע דרכים להתמודד עם החרדה שלכם.
חרדה היא אחת הבעיות הגדולות של העידן המודרני. אם אנחנו מדברים על הפרעות חרדה של ממש אנחנו מדברים על כ 15-20% מהאוכלוסיה אשר יסבלו במהלך חייהם מאחת או יותר מהפרעות החרדה. אבל גם אנשים שאנחנו לא טוענים שהם סובלים ממש מ'הפרעת חרדה', יכולים לסבול מחרדות מפעם לפעם, באופן פתאומי או לאורך תקופה. חשוב גם לזכור שלחרדה ופחד יש תפקיד אבולוציוני חשוב שעזר לנו להשאר בחיים ולשרוד.

איך לא לעזור למישהו עם חרדה?
אין ספק בכלל שאנחנו חיים במציאות מלחיצה. יש יותר מדי סיבות להיות בלחץ וחלק מהאנשים שסובלים מלחץ מפתחים גם תופעות שונות של חרדה ואפילו יכולים לסבול מהפרעות חרדה שונות. גם אני כתבתי פה ובמקומות אחרים על עזרה לאנשים עם חרדה, אבל הפעם רציתי לכתוב משהו בסגנון אחר: מה לא לעשות עם אנשים חרדתיים.

שבעה מיליון נפגעי חרדה
אחד המונחים הכי נפוצים בחדשות בימים אלו הוא המונח "נפגעי חרדה". כמעט כל דיווח על נפילט קסאם או גראד ברחבי הדרום כולל את המשפט "XX נפגעי חרדה טופלו במקום" או "YY נפגעי חרדה פונו לבתי החולים". מספר נפגעי החרדה תמיד גבוה ונוצר רושם מוזר שעם ישראל מורכב רובו ככולו מפחדנים אשר מפחדים מהצל של עצמם. חלק מהאנשים אף יטענו שאנו מחזקים את הצד שכנגד בדיווחים האלו.

ד"ר ירדן לוינסקי הוא פסיכיאטר מומחה, מנהל את מרכז רזולוציה לישומים פסיכולוגים מתקדמים. לפרטים נוספים או קביעת פגישה אפשר לשלוח דואר אל info@resolution.co.il או להתקשר עכשיו 03-6919961

לקבלת עדכונים אפשר להרשם לרשימת התפוצה או לעקוב אחריי בטוויטר.

קבלו עדכונים במייל

מחשבות של אחרים

כ.ד.ז: מגיע הרגע שאין ברירה אי אפשר לבד תודה על החיזוק

מזל ר.: נושא מעניין. אני לא יודעת מה הייתי עושה אם הייתי במצב כזה. אבל אני מכירה הרבה מתמודדי נפש שההתמודדות שלהם...

אסתי: האם ניתן ליטול אטנט לבעיות קשב וריכוז כשנוטלים קלונקס, האם יש להפסיק את הקלונקס לפני תודה

סני גורדון בר: מבקשת לדעת עבור בת משפחה בחו"ל האם אפשר לקבל קשר לפסיכיאטר ישראלי או דובר עברית בברלין שיכול לתת טיפול...

אור: המטפל מביא את עצמו לטיפול . את החוויות שלו , את הרגישות, החכמת חיים, הנסיון ועוד, לבינה אין את זה . פשוט אין . ...

טולידו רות: ברצוני להפסיק לקחת מירו 30 ופובוקסיל 50. האם הפסקה הדרגתית כלומר לרדת אחרי שש,בועיים לחצי כדור ולאחר מכן לרבע...

אור: לאור מה שאתה כותב, כמטופלת לשעבר אצל פסיכולוגית מדהימה, וכאחת שמשתמשת בAI ליישומים שונים , אני לא חושבת...

נעמה: אנחנו לא "לפעמים" מכירים את הגוף שלנו טוב יותר מכל אחד אחר - אנחנו תמיד מכירים את הגוף שלנו הכי טוב. וחולים לא...

תגובות

5 תגובות לרשימה ”דיכאון וחרדה, עד כאן“, בסדר כרונולוגי. ניתן להוסיף תגובות בהמשך העמוד.

  1. מאת אברהם:

    שלום רב ד"ר לוינסקי,
    האם שימוש בציפרלקס (10 מ"ג, במשך שנה) עשוי להסביר עלייה במשקל, אשר לכאורה אין לה הסבר אחר (לא שינוי בתזונה ולא פחות ספורט). אודה לך על תשובה.

  2. מאת עלמה:

    שאלה לא קשורה לפוסט…
    האם אתה יכול להתייחס למקרים האחרונים של הורים שרוצחים את ילדהם .
    מהמפט הפסיכיאטרי \ פסיכולוגי

    האם דיכאון הוא איזה שהוא סימן או נורה אדומה ?
    האם רצח שנעשה מדיכאון אפשר לטעון לאי שפייות זמנית?
    וכו

    תודה

  3. מאת לוסטרל (Sertraline): שימוש, תופעות לוואי ועוד מידע | פסיכיאטר:

    […] מאושרת לשימוש בטיפול במגוון בעיות כגון דיכאון מאג'ורי, הפרעה אובססיבית […]

  4. מאת ניצה:

    שלום רב הבת שלי בדיכאון חזק, בוכה, ישנה ,לא מסוגלת לתפקד ..ניראת זוועה מקבלת טיפול שניראה לי רק מזיק לה במקום להועיל ..בהתחלה קיבלה ציפרלקס וכשזה לא עזר החליפו לה טיפול כבר כמה חודשים אין שיפור בכלל..הילדים מוזנחים אין תפקוד בבית..אני עובדת במשרה מלאה לא יכולה לעזור לה חוץ מלהתעניין מה איתה ועם הילדים..ברצוני לדעת אם יש מישהו באיזור הדרום שיכול באמת לעזור לה לחזור לעצמה לפני שיהיה מאוחר מידי…אני מאוד מוטרדת לא ישנה בלילות בגללה..ניראה לי שעשו לה משהו..זה לא ניראה לי שככה פתאום יש לה ברמות כאלה …האם היא יכולה לצאת מזה אני אשמח לשמוע כל דבר כל טיפול ..כל יעוץ רק שיהיה באיזור באר שבע…תודה ואשמח לתשובה מהירה

  5. מאת נחום:

    אני גם סבלתי מדיכאו מגורי קשה
    תרופות לא עזרו
    בסוף עשיתי מכירות חשמל
    וניראה לי שזה עזר לי מאד
    והיום אני יכול לתפקד
    שמי נחום
    עם אוכל לעזור
    054-6093442

הוספת תגובה






דוקטור, למה לא ענית? כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.

על מנת להגן על אתר זה מפני ספאם, שפה בוטה, התקפות אישיות או מסעות צלב, הפעלתי את אפשרות מודרציית התגובות באתר. כדי להבין איך אני עונה לשאלות קראו את מדיניות התשובות שלי.
אפרסם את תגובתך מייד לאחר שאוודא שאין שם שום דבר שמסוכן לבריאות.